Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Românii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestină
Note de carieră
Condeie din diasporă
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouă
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastră
Traditii
Limba noastră
Lumea în care trăim
Pagini despre stiintă si tehnică
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhivă 2021
Articole Arhivă 2020
Articole Arhivă 2019
Articole Arhivă 2018
Articole Arhivă 2017
Articole Arhivă 2016
Articole Arhivă 2015
Articole Arhivă 2014
Articole Arhivă 2013
Articole Arhivă 2012
Articole Arhivă 2011
Articole Arhivă 2010
Articole Arhivă 2009
Articole Arhivă 2008
Articole Arhivă 2007
Articole Arhivă 2006
Articole Arhivă 2005
Articole Arhivă 2004
Articole Arhivă 2003
Articole Arhivă 2002








 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 
Scrisoare către Maia Morgenstern

Dragă Maia,

Nu pot să uit, că, atunci când te-am cunoscut, cu mulți mulți ani în urmă, purtai cu mândrie și demnitate la gât o stea a lui David. De atunci știam că tu vei deveni un model, un simbol și, din păcate, totdodată o țintă. Tu reprezinți atât filmul, teatrul, comunitatea evreilor din România, cât și femeia și mama. Ți-ai asumat involuntar toate aceste roluri datorită marelui talent și a generozității extraordinare pe care le ai, alături de credința de nezdruncinat în tot ce e bun și drept în această țară.
Când am revenit în țară, la începutul anilor 2000, un cunoscut om de cultură m-a luat cu el la un bar, ca să mă sfătuiască să nu montez spectacole cu tematică evreiască, întrucât ar fi mulți antisemiți printre oamenii de cultură. Răspunsurile meu au fost Teibele, Golemul, Păpușarul, Răzbunarea lui Dumnezeu și altele. Ca și tine, nu am crezut nici pentru o clipă, că țara în care m-am născut și oamenii care trăiesc în ea și pe care îi cunoșteam și îi iubeam ar putea tolera animozitățile și ura față de o minoritate, indiferent care ar fi aceasta.
Așa că, draga mea, tu ai devenit, de fapt, ținta unor extremiști cu mintea tulbure, cărora le face o plăcere diabolică să cauzeze durere și suferință.
În ultimele zile am citit multe comentarii și luări de poziție care exprimau compasiune și solidaritate. Dar, din păcate, nu numai aceasta este modalitatea în care o putem feri pe Maia, pe copiii ei și pe minunații actori de la teatrul TES de amenințări și de teama că acestea vor fi puse în practică. Nu am auzit pe nimeni că s-ar fi oferit voluntar să păzească locuința actriței și TES-ul. Tăcerea și pasivitatea sunt doar o altă formă a colaborării. Lupta trebuie să fie preventivă, permanentă și la nivelul fiecărui individ. Trebuie reacționat la orice graffiti care reprezintă o zvastică, la orice comentariu rasist, la orice imagine sau orice articol cu tentă antisemită. Dacă astfel de injurii ajung la ochii și urechile tale, ești obligat să reacționezi și să combați ura care provine din ignoranță și dintr-o necesitate morbidă de a condamna o etnie, un popor pentru datinile, obiceiurile, limba și cultura sa. Trebuie să reacționezi, ca să nu se mai repete nedreptățile și atrocitățile la care au fost supuși în istorie membrii unei comunități, numai pentru că aparțineau acelei comunități. Maia, copiii și colegii ei se vor simți abia atunci în siguranță, când fiecare cetățean va lua poziție atunci când este confruntat cu un act rasist. Cei care mai cred că ținta acestui atac e Maia Morgenstern, greșesc cumplit. Orice om de bună-credință, care-și iubește țara, fie el de la oraș sau de la țară, femeie sau bărbat, educat sau mai puțin educat, poate fi vizat într-o bună zi. Dacă nu faci un gest clar astăzi pentru Maia Mogenstern, mâine, când îți vor ataca familia, vecinii, prietenii, colegii, ar putea să fie prea târziu. Forțele răului vor fi devenit mai mari și mai puternice și tu te vei regăsi într-o poziție din care nu vei mai putea riposta, paralizat de frică și regret.
Orice mișcare de grup pornește de la efortul individual. O simplă conversație cu un suflet pierdut ar putea salva o sumedenie de posibile victime. Rasismul nu poate să se propage și să prospere într-o țară puternică, care apără drepturile minorităților în același fel ca pe cele ale majorității.
Dragă Maia, nu te amăgi să crezi că această ură rasială va dispărea peste noapte prin niște like-uri și niște comentarii de solidaritate. Nu sunt o armă, dar, da, sunt un prim pas împotriva pasivității și a tăcerii. Un lucru e cert, acela că datorită curajului tău și a demnității tale, rasisții și antisemiții vor începe să se uite de acum încolo peste umăr.
În această țară, pe care noi doi o iubim atât de mult, crima lor va fi pedepsită, așa încât, acele comentarii răutăcioase pe care le-am auzit amândoi de câteva ori în străinătate și ne-au rănit, cum că România ar încuraja antisemitismul, vor rămâne fără substanță. Te îmbrățișez și îți celebrez cutezanța de a spune lucrurilor pe nume.
Ești o adevărată luptătoare pentru drepturile unei culturi care a contribuit din plin la evoluția țării noastre, România.
Încă ceva, suntem în mijlocul sărbătorii de Pessah, așa că îți urez ție și tuturor celor care îl celebrează: Hag sameah!

Alexander Hausvater


Comentator.ro


..................

Nota Observatorul ;

Alexander Hausvater a emigrat , in anul 1959, împreună cu familia în Israel. După o ședere în Israel (1959-1967), unde a absolvit cursurile Universității din Tel Aviv, a urmat cursuri de literatură dramatică la Dublin, unde a debutat ca regizor.
A debutat ca regizor cu spectacolul „Nazdravanul Occidentului” în 1971, la Teatrul Național Irlandez din Dublin. Între 1969 și 1972 a fost directorul artistic al Teatrului Peacock din Dublin.
Din 1971 locuiește în Canada. A fondat Montréal Theatre Lab, al cărui director a fost între anii 1973 și 1979. A condus Teatrul L’Echiquier (1979-1985), iar din 1989 este directorul artistic al Teatrului L’Archipel. Între 1983 și 1987 a fost directorul Festivalului Quinzaine Internationale du Théâtre din Québec. A predat la Universitatea Québec din Montréal, Școala Națională de Teatru, Universitatea McGill, Concordia și la Cégep de Saint-Hyacinthe, dar și la: National Theatre School, Montreal, Conservatoire d’Art dramatique, Quebec City, University of Ann Arbour, Ann Arbour Michigan, Polyvalente Baldwin Cartier, Pointe Claire, Quebec; University of Winnipeg, Manitoba, Tel Aviv University, Israel Lunacharski Institute (Gittis) Moscow, Russia, Laval University, Quebec City, University of Ottawa, Ottawa, etc[3]
În 1990 a revenit în România, unde a avut un succes răsunător cu ...au pus cătușe florilor după F. Arrabal apoi .a pus în scenă La Țigănci după Mircea Eliade, ambele texte fiind adaptate de poetul Cristian Popescu. De atunci montează periodic în toate teatrele din România, dar și în alte țări, opera sa teatrală însumând peste 160 de spectacole.
Cărți publicate;
Ce dacă, lansare de carte pe Crai Nou / Decameronul (teatru), Editura Tracus Arte, 2008 Tovarășul pionier (teatru), Editura Tracus Arte, 2008 [7]/ Chopin. Ultima Mazurka (teatru), Editura Tracus Arte, 2008 / Athenee Palace Hotel (teatru), Editura Brumar, 2008 / Solzhenitsyn (teatru), Playwrights Canada, 1979 - 86 page/ Decameronul după Boccacio / Ultima mazurcă, Editura Tracus Arte / Ce dacă ... , Editura Integral/ /
Alexander Hausvater a lansat la, 25 februarie 2021 la Sala Mica a Palatului National al Copiilor trei carti scrise in pandemie si publicate de Editura Integral – Aici, radio Eros, Dor calator si Penumbra,





Alexander Hausvater    3/29/2021


Contact:

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian