Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Românii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestină
Note de carieră
Condeie din diasporă
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouă
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastră
Traditii
Limba noastră
Lumea în care trăim
Pagini despre stiintă si tehnică
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhivă 2019
Articole Arhivă 2018
Articole Arhivă 2017
Articole Arhivă 2016
Articole Arhivă 2015
Articole Arhivă 2014
Articole Arhivă 2013
Articole Arhivă 2012
Articole Arhivă 2011
Articole Arhivă 2010
Articole Arhivă 2009
Articole Arhivă 2008
Articole Arhivă 2007
Articole Arhivă 2006
Articole Arhivă 2005
Articole Arhivă 2004
Articole Arhivă 2003
Articole Arhivă 2002







 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 
Apud volumul de proză scrisă „Acronimele lui Pascal” de Luminița Zaharia,

 Autoarea practică o proză greu de definit, cu elemente de stranietate. La lectură prozele se parcurg precum niște snoave/fragmente urmuziene, dar în realitate identificăm profunzime care îndeamnă la meditație. Pentru asimilarea ideilor și impresiilor imagistice sunt necesare lecturi repetate cu mintea limpede.
 Textele sunt, de fapt, poeme în proză, înnobilate cu influențe poetice (chiar poeme întregi), precum și „simulări” reușite de inspirație teatrală, sub forma de scene/tablouri aferente stilului dramaturgic. Autoarea denotă totodată o fantezie debordantă.
 Stilul în care este scrisă cartea întrunește toate atuurile de originalitate (fără dor și poate), plin de umor, subînțelesuri și paradoxuri, având drept corolar optimismul și dragostea de viață.
 Personajul emblemă care creează coeziunea prozelor, suveica în jurul căreia se desfășoară acțiunile mimate sau sugerate, este Pascal, întruchipare translatată a filozofului bine cunoscut „trestia cugetătoare”, un adevărat alter-ego al autoarei (pedalând pe cameniolismul acronimic al personajului).
 În subtext, se trefilează influențe fine, bine asimilate și strunite din Urmuz, Jerom K. Jerom, Jaroslav Hašek, Jules Renard (vezi „Morcoveață”), Scedrin-Saltîkov, Tudor Arghezi, Marin Sorescu, Fănuș Neagu (vezi tendința metaforelor în cascadă), tehnica limerick-ului și adierile eleno-latine ale emoticonului.
 Metaforele îndrăznețe (chiar în răspăr) sunt arborescente și au originalitate necăutată, chiar dacă uneori se forțează limitele acestui procedeu artistic.
 Scriitoarea valorifică creator „teoria jocurilor” (nu cea matematică, ci cea stilistică), ceea ce imprimă un ritm de „stacatto” schițelor din volum.
 Orice subiect abordează/tratează se transformă în poezie. Sesizăm influențe, sub acest aspect, ale curentelor din poezia actuală americană.
 Importantă este și intruziunea ironiei și implicarea coordonatelor „comediei umane”. Unele „personaje” sau „fantoșe de personaje” sunt definite/caracterizate prin nume și prenume semnificative în stil caragialesc.
 Camuflat sub povara paradoxului și metaforizării, se întrevăd și aspecte legate discret de familia autoarei, chiar și unele nuanțe intime tranfigurate.
 Este evidentă poliglosia, o caracteristică a literaturii mondiale actuale.
 Prin inserarea de teorii și termeni științifici sau de altă natură, scriitoarea face dovada că stăpânește și alte domenii și că valorifică noțiuni cu anumită rezonanță în mod creator în conturarea categoremelor și syncategoremelor. De altfel, se știe că ideea nu este nimic dacă nu este încorporată într-un cuvânt: „Lekton”.
 „Personajele” sunt de fapt întrupări ale unor idei, sentimente, dorințe și angoase, îmbrăcate în haina diafană a delicateței și eternului feminin.

O trecere succintă, dar analitică, a acestor caracteristici identificate de autorul acestor rânduri, conduce spre concluzia firească că în doamna Luminița Zaharia se identifică o adevărată scriitoare, cu nerv și har.
Prozatoarea face parte, și domnia sa, din categoria „trestiilor cugetătoare”, îmbinând latura sensibilă și fragilă (efemeritatea ființei umane) și cea a unei inteligențe creatoare profund conturate, îmbinate cu umorul și ghimbușlucurile (firește poetice) ale zglobiei Colombina sau neastâmpăratului Petrucchio sau ale jonglerului, cu aspectele contorsionate ale existenței, incluzând portofoliul sentimentelor și emoțiilor.







Tănase Grosu    5/1/2019


Contact:

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian