Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online
Abonamente

Despre noi / Contacte

Evenimente Culturale

 

Românii de pretutindeni
Puncte de vedere
Pagina crestină
Note de carieră
Condeie din diasporă
Poezia
Aniversari si Personalitati
Interviuri
Lumea nouă
Eternal Pearls - Perle Eterne
Istoria noastră
Traditii
Limba noastră
Lumea în care trăim
Pagini despre stiintă si tehnică
Gânduri pentru România
Canada Press
Stiri primite din tara
Scrisorile cititorilor
Articole Arhivă 2019
Articole Arhivă 2018
Articole Arhivă 2017
Articole Arhivă 2016
Articole Arhivă 2015
Articole Arhivă 2014
Articole Arhivă 2013
Articole Arhivă 2012
Articole Arhivă 2011
Articole Arhivă 2010
Articole Arhivă 2009
Articole Arhivă 2008
Articole Arhivă 2007
Articole Arhivă 2006
Articole Arhivă 2005
Articole Arhivă 2004
Articole Arhivă 2003
Articole Arhivă 2002


Un superb octogenar - Dan Iordăchescu

Între numele de glorie ale artei românesti lirice, desigur că cel al maestrului Dan Iordăchescu - octogenarul lunii iunie - ocupă unul dintre primele locuri. Pentru cei care, asemenea mie, au avut ocazia si beneficiul de a-i cunoaste si aprecia arta de-a lungul anilor, evocarea carierei sale nationale si internationale este o adevărată bucurie. As putea stabili în această privintă câteva repere ale vietii artistului, discipol al celebrului Constantin Stroescu, asa cum le-am păstrat în memorie. După o primă prezentă scenică într-un spectacol de Florin Comisel, la CCS (1949), este de rememorat prima sa aparitie ca solist al Operei din Bucuresti, în rolul titular din Nunta lui Figaro, gest de superioară pretuire a conducerii teatrului fată de tânărul artist ce debuta în capodopera mozartiană. Adăugăm peste ani rolul titular din Don Giovanni, pentru a sublinia valoarea culturală a interpretului, neîndoios un mare tălmăcitor al muzicii lirice, vocal-simfonice si camerale mozartiene. Alte repere, din multele creatii muzical-teatrale pot fi enumerate, prinre acestea Creon din Oedipe de George Enescu, alături de roluri verdiene, în care era neîntrecut ( Contele de Luna, Giorgio Germont, Amonasro, Marchizul de Posa sau Iago spre pildă), personaje memorabile apartinând lui Händel, Puccini, Bellini, Bizet, Ceikovski sau Giordano. Cine a adăstat în seratele recitalurilor sale de lieduri, cine l-a descoperit cântând Cântecul pământului de Mahler, ciclul Dragoste de poet de Schumann ( studiat în tinerete cu Charles Pantzera la Conservatorire National din Paris) sau cele Sapte cântece pe versuri de Clement Marot de George Enescu (prima versiune pe disc, orchestrată de Th. Grigoriu, îi apartine), stie că Dan Iordăchescu a fost un privilegiat al sortii, din perspectiva satisfactiilor melomanului împătimit, cu succese superbe în itinerariile internationale ale carierei sale. Câteva sumare mentionări reflectă spectaculozitatea drumul său: A întreprins peste 260 de turnee internationale în 61 de tări (România, Polonia, Bulgaria, Ungaria, Grecia, Turcia, Rusia, Finlanda, Iugoslavia, Bosnia, Croatia, Slovenia, Cehia, Slovacia, Austria, Italia, Elvetia, Germania, Suedia, Norvegia, Danemarca, Olanda, Belgia, Franta, Principatul Monaco, Spania, Portugalia, Anglia, Irlanda, Ucraina, Estonia, Lituania, Letonia, Gruzia, Armenia, Uzbekistan, Moldova, SUA, Canada, Mexic, Guatemala, Panama, Venezuela, Brazilia, Peru, Columbia, Argentina, Liban, Israel, Iran, Singapore, Thailanda, Malaesia, Indonezia, China, Japonia, Hong-Kong, Filipine, Egipt, Algeria, Maroc), în 61 de capitale, peste 80 de metropole si 331 de orase ale lumii. În cele aproximativ 1100 spectacole de operă pe care le-a sustinut pe tot globul a cântat 45 de roluri importante; a cântat peste 1500 de lieduri în cele aproape 1600 de recitaluri. Cariera sa l-a purtat pe cele mai importante scene de operă între care Teatro alla Scala din Milano, StatsOper din Viena, Opera din Paris, Bolsoi din Moscova, teatrele lirice din Seattle, Hamburg, Munchen, Berlin, Sankt-Petersburg, Los Angeles, San Francisco, New York, Dallas sau, avandu-i ca parteneri celebrităti precum Mario Del Monaco, Placido Domingo, Mirella Freni, Renata Scotto, Virginia Zeani, Montserrat Caballé, Luciano Pavarotti, Franco Corelli, Rossi-Lemeni, Giuseppe Di Stefano, cântând sub prestigioase baghete dirijorale - Riccardo Muti, Lorin Maazel, Georges Pretre, Zubin Mehta, M. Rostropovitci, Tullio Serafin, Sir Colin Davis. Drumurile carierei l-au condus la 31 de Festivaluri europene, americane si sud-est asiatice. A fost Presedinte de onoare al Festivalului Donizetti de la Zvolen - Bratislava 1993-1999, Presedinte al Concursului International Maria Callas - Salonic – martie 1978, membru în juriile concursurilor internationale la Vichy, Franta; Lansing University; Michigan, Cardiff, Anglia, Salonic si Veria. Grecia. Ca Maestru, a sustinut cursuri de master în Statele Unite, Marea Britanie, Franta, Filipine, Grecia, Turcia si România, fiind totodată Profesor universitar la Academia de Muzică din Bucuresti si membru al Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din România. De asemenea, distinctiilor ce i-au marcat măiestria li se adaugă titlurile de Cetătean de onoare - al orasului Salonic, Grecia (1981),"Aquila de Tlatelolco " - Mexico City (1980), orasului Pellare - Salerno, Italia (1988), al românilor din Los Angeles, al comunei Hlipiceni, jud. Botosani (2005). Mai tin minte că, student fiind, priveam cu admiratie pe tânărul bariton Dan Iordăchescu, trecând în vizită la Conservatorul aflat încă pe strada Lipscani, abia întors din Elvetia, cu lauri de la Concursul international de canto de la Geneva. Care au fost aceste premii internationale ce i-au lansat cariera ? Cred că, fără vreo omisiune, acestea sunt Concursul Schumann de la Berlin si Zwikau, Concursul de la Salzburg (cu calificativul „Die Golden Palmen” si remarca cronicarului de la Salzbuger Nachrichten „Cu Dan Iordăchescu muzica lui Mozart nu mai trece prin Salzburg ci prin Bucuresti”). Se mai adaugă Concursul de la Geneva, din 1956, în 1958 Concursul de la Toulouse, Concursul Haydn-Schubert de la Viena si, la Bucuresti, primul concurs de canto în cadrul editiei a doua a Concursului international „George Enescu” din 1961. Seria acestor succese ale perioadei de lansare în mari centre europene ale artei lirice, se va împlini cu Concursul de la s’Hetogenbosch, unde este cap de afis al palmaresului, în 1963, laurii Concursului Reine Elisabeth din Belgia, în 1965, unde a fost recompensat cu premiul I al orasului Bruxelles. Arta tânărului maestru se împărtea între diferitele genuri lirice dar, este de subliniat, momentele extraordinare care i-au adus mari satisfactii în sălile de concert ale lumii au apartinut liedului. O mărturie impresionantă poartă semnătura Cellei Delavrancea:”Glasul mlădios al baritonului devenea, în pianissimo, abur parfumat. Parcă auzeai în vis tremurul unei unde, silabele, rotunde ca mărgăritarul, evocau uneori spuma valurilor mici. Toată gama emotivitătii lui Schumann apărea în glasul atât de puternic, tandru si soptitor, modelat în versurile minunate ale lui Heine.”
În apropierea vâstei de 80 de ani era încă invitat pentru concerte si spectacole în România, Grecia si Spania. Cu cei peste 60 de ani de carieră neîntreruptă a devenit cel mai longeviv interpret în viată din lume. Mărturia lui Dan Iordăchescu este simbolică: “Un artist care a ponit la drum de pe acest pământ numit ROMÂNIA, rămânând necontenit si pentru totdeauna fiul ei recunoscător si iubitor...”








Grigore Constantinescu    10/27/2010


Contact:






 
Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

 

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |  

created by Iulia Stoian