Home Informatii Utile Membrii Publicitate Business Online

Traditii
Limba noastrã
Lumea în care trãim
Pagini despre stiintã si tehnicã
Gânduri pentru România
Articole Arhiv� 2004
Articole Arhiv� 2003
Articole Arhiv� 2002

China,la fata locului - Beijing,Marele Zid.

Este sambata 25 Ian.Pe la 08.00 trenul ajunge in Beijing Vest.Aici este iarna si frig,dar zapada nu e prea multa.Ghida,Janne,ne sateapta pe peron.Ne instaleaza la un hotel nu prea departe de gara si apoi direct la Piata Tienanmen.Acum aflam ca este cea mai mare piata publica din lume.Piata inconjurata de cladiri publice si guvernamentale.Nimic deosebit la ele.Mari si destul de anoste.O singura cladire mare face o nota cu totul aparte.Este fosta gara centrala.O cladire in stil baroc german,construita de nemti pe la 1906.Foarte bine restaurata si intretinuta.Ceva deosebit,mai ales comparand cu celelalte cladiri din jur.Acum cladirea adaposteste un centru comercial de lux.Chear in mijlocul pietei se afla mausoleul lui Mao.Lafel de aratos precum cel pe care-l gazduieste.
In fundul pietii,spre nord,se intra in "Orasul Interzis".Este frig,dar sunt multi vizitatori.Intram si noi.Este un intreg oras,cu palat langa palat.Orasul a fost extins,renovat si reconstruit de cine stie cate ori.Ultima data a fost bine bombardat si apoi pradat pe la 1900,de armatele celor opt puteri care au venit sa inabuse rascoala "boxerilor".O multime de cladiri,fiecare cu rostul ei in complicata administratie imperiala.Poate mai interesant este ce se afla in si printre cladiri.Arta chinezeasca veche,adunata in sute si mii de ani.Alei pavate cu marmora alba.Poduri si arcade din dantela de marmora alba.Ce poti spune dupa o vizita de 3-4 ore,iarna si in viteza,din cauza frigului.
Imediat mai la nord,inafara zidului orasului si pe partea opusa a unui bulevard larg si modern,trecem in Jingshan Park.Fost parc imperial si parte a Orasului Interzis.Cu adevarat parc imperial!.Parcul are si un lac destul de mare.In parc sunt 5 temple budiste,acum renovate si bine intretinute.Toate templele sunt construite in jurul si pe panta unui deal,langa lac.Cel mai mare templu este chear in varful dealului.In fiecare templu se afla cate o statuie mare a lui Buda.La 1900 din patru temple statuile au fost furate de ocupantii straini si niciodata restituite.Singura statuie care a scapat a fost cea din varful dealului,cea mai mare si care probabil nu a putut fi coborata de pe deal.
Aici,in acest parc,si-a gasit sfarsitul ultimul imparat din dinastia Ming.S-a spanzurat de un copac,pentru ca Beijing era asediat de la nord de Manciurieni si de la sud de o armata de tarani rasculati condusi de un anume Liu.Copacul original a murit,dar a fost sadit altul de aceiasi specie si locul este marcat.De atunci a inceput ultima dinastie a Chinei,dinastia Quing (Manchu).Dinastie Manciuriana,care s-a terminat la 1912,cand imparatul Pu Yi a abdicat.
Alaturi,putin spre vest,mergem in Beihai Park,Parcul Pagodei Albe.In mijlocul unui lac,pe o insula,se afla o pagoda alba in stil tibetan.Total diferita de cele chinezesti clasice,cu o cupola in forma de para si toata alba.Parcul si pagoda au fost un tribut al Tibetului catre imparatii chinezi.
In drum spre hotel facem un popas intr-o zona comerciala "pentru turisti".Ne-am rezumat la "window shopping".Lucruri frumoase,dar la preturi pentru turisti,care-ti cam taie orice intentie.
Duminica o luam spre Marele Zid.Sunt poate peste 200 Km.pana acolo,dar autostrada este buna si nu prea aglomerata.Undeva pe la jumatatea drumului ne abatem pe o "vale a imparatilor".Pe valea asta,printre munti nu prea inalti,sunt vre 13 morminte ale unor imparati din dinastia Ming.Vizitam unul din morminte,unul care se zice ca este cel mai bine pastrat si restaurat.
Practic mormintele astea sunt adevarate palate subterane si asa sunt numite.Coboram vreo 38 m. sub pamant.De la intrare,trepte de marmora conduc la palat.Palatul are patru sali mari,inalte si late de vreo 8-10m.,asezate in cruce.Pereti din blocuri masive de piatra.In sala mare,chear in mijlocul palatului se afla doua tronuri masive de marmora alba,sculptate ca o dantela.Tronuri pentru imparat si imparateasa.In sala din spatele tronurilor se afla sicriele.De marimea unor camere.In jurul sicrielor,tot felul de lazi mai mari si mai mici,care odata au continut lucruri personale,mai ales bijuterii.Destul de multe au fost pradate in timp.Salile laterale erau pentru alti membri ai familiei si pentru una sau doua din concubinele imparatului.Sa nu cumva sa duca lipsa!.
Ne oprim pentru pranz la un mic restaurant in zona.Ghida ne spusese ca are preturi moderate.Ne-a cam costat "moderatia".Si fiind cam extrasezon nu prea aveau clienti,era frig si serviciul cam inghetat.
Tot in Drum spre zid mai facem un popas la "Beijing Jade Factory".Tot ce-si poate imagina un om,facut din jad.Am trecut si prin atelierele de lucru si apoi am fost invitati la expozitia cu vanzare.Am admirat,dar n-am cumparat.
Insfarsit ajungem la zid!.La locul numt Badaling.Se zice ca este cea mai spectaculoasa zona a zidului.Aici sunt aduse mari personalitati care viziteaza zidul:imparati,regi,presedinti,ministri,artisti...Micul muzeu de langa zid e plin cu pozele lor.
Zona este muntoasa,cu vai adanci.Zidul serpuieste peste munti si vai.Si vede in ambele sensuri pe distante de zeci de Km.Nici macar nu incerc sa descriu!.
Ziua foarte senina,dar friguroasa si vantoasa.Un vant de Siberia.Cu tot frigul si vantul,nu duc lipsa de vizitatori.Mergem si noi poate cativa Km. intr-o parte si alta.Cand nu mai rezistam,inapoi la autobuz.
Seara la Beijing,la un spectacol de acrobatie chinezeasca.In seara asta o trupa din provincia Sichuan.Un deliciu.
A treia zi la Beijing.Mergem la Palatul de Vara,undeva in nord-vestul orasului.Probabil ca vara parcul,lacul si palatul sunt un loc foarte atragator.Azi este cea mai friguroasa si vantoasa zi la Beijing.Toti patru si ghida,nu ne putem opri din tremurat.Si totusi locul e plin de grupuri de turisti de toate natiile.Parcul este presarat cu mici palate si pagode.Probabil cea mai frumoasa parte este aleea acoperita,ce merge pe malul lacului,cam 1 Km.de la intrare pana la palatul de marmora alba.Tot tavanul acoperisului este pictat cu scene din istoria,mitologia,literatura chineza.Coridorul se termina la palatul de marmora alba.Palat in forma de corabie,situat parte pe mal si parte deasupra lacului.Arta!.Pe o vreme normala locul asta ar fi meritat o vizita lunga si relaxanta.Frigul ne-a gonit.
De cand ne-am luat drumul spre Beijing am planuit sa incercam si noi celebra "rata de Beijing".In seara asta este seara ratei!.Ghida ne-a prevenit ca o ratusca ar cam ajunge pe la 200-300 yuani.Daca-i asa,cred ca rata asta va mai avea de macanit!.
Langa hotel sunt cateva restaurante cochete.La primul:au rata si costa 40-50 yuani.Dar chestia este ca ne-am cam intins si la alte cele si la vorba si la bere si a fost asa cum a zis ghida.Mancarea a fost buna si gustoasa.Pregatita cu tot felul de mirodenii.Si noi si Bulgaroaicele am cazut de acord ca totusi rata pe varza o bate pe aia de Beijing!.
Era sa trec cu vederea ceva interesant.La iesirea din autostrada spre "valea imparatilor" se afla un mare sens giratoriu,cu un rond si o statuie ecvestra impunatoare.Este a acelui Liu care a condus rascoala taraneasca si de teama caruia imparatul s-a spanzurat.Acum Liu,cu sabia ridicata,parca pazeste intrarea in vale.Istoria ii tine aproape.
Ziua a patra si ultima,la Beijing.Pe la 09.00 suntem deja la "Templul Raiului".Asezat in partea de sud a orasului,intr-un parc de vreo 260 hectare.Sunt de fapt vreo 4-5 temple si cateva porti monumentale.Templele sunt toate circulare,pentru ca in traditia chinezeasca raiul e rotund,iar pamantul e patrat.Palatul principal este asezat chear in mijlocul parcului si este cel mai mare si frumos.Azi este o zi mult mai blanda si insorita.Facem si un tur prin parcul mare si frumos.
Dupa pranz,o vizita la fabrica de "cloisonee".Ca deobicei vizitam si atelierele unde vedem cum se produce.Arta migaloasa si consumatoare de timp.Un vas ia cam 5-6 luni pana este finisat.
Si o vizita la o fabrica de medicamente traditionale chinezesti.Tot felul de ingrediente:flori,frunze,radacini...dar si unele foarte aparte:bongari,soparle,serpi,coarne de cerb,cai de mare...Un doctor da consultatii gratuie.Toata consultatia consta din studiul fizionomiei si luarea pulsului timp de vreo 10 minute.La sfarsit iti expune situatia sanatatii.Si nu-i rau deloc.
Rapid la aeroport si directia Nanjing.In cam 1 1/2 ora suntem deja acolo.

Ion Puiu Stoisor/ Hamilton On

Ion Puiu Stoisor.    3/21/2009

Contact:

Informatii Utile despre Canada si emigrare.
Inregistrati-va ca sa puteti beneficia de noile servicii oferite Online.
Business-ul dvs. poate fi postat Online la Observatorul!
Anunturi! Anunturi! Anunturi! la Publicitate Online

Home / Articles  |   Despre noi / Contacte  |   Romanian Business  |   Evenimente  |   Publicitate  |   Informatii Utile  |