Testimonii lirice
Sfârsitul singurătătii
Trezitu-m-am în plină noapte în al singurătătii hohotit, cum că-i bolnavă de tăcerea-mi lungă, drept care la plecare s-a gândit.
“Dar cum voi fi eu fără tine?” am dat să strig, iar ea m-a repezit: “Nu mie-mpreunarea să mi-o ceri, când tu nelinistii i-ai fost menit;
fii cel ce esti – un visător pierdut în astă lume a cârtirii, unde visarea-si are rostul ei de condiment al vietii si al firii”.
Norii suri
Norii suri cu frunti imense lenea tot mai jos si-o lasă si cu plânsul lor ciclopic prind pământul ca-ntr-o plasă.
As putea pe-a ploii funii să mă urc până la stele, de-as avea încredintarea c-am scăpat de-a lumii rele.
Dar cum omul lut se cheamă si cum moartea-n lut se-ndeasă, ce să caut eu aiurea când pământu-mi este casă?
Mai bine moartea printre-ai tăi decât o viată-nstrăinată pe un tărâm fără hotar unde lumina-i degerată.
Căci moartea nu-i punctul final de viata-i cu folos trăită, smulgând o clipă cât vecia din fericirea irosită.
Iar fericirea dar s-o faci celor ce sunt si vor mai fi – dovadă vie că-i bogat doar cel ce stie-a dărui.
Interpelare
Doamne, de la alesi am învătat cum poti primi răspunsuri clare doar prin interpelare. E drept că ele nu ajută o viată-atâta de coruptă încât apare ca sucită, dar orisicât avem dovada că plugul si-a pornit lucrarea în minti, deprinderi si-obiceiuri, să are democratic tara cu zelul din agricultură, unde tăranii reciclati muncesc cu spor la-nfulecat de când au document la mână că sunt someri calificati. * Te-ntreb atunci ceresc Părinte, cum l-ai făcut pe om de-i sui si unde este mintea lui când rosturile si le uită împins de forta egoismului? C-o mână doar ai dăruit, altfel cum naiba se explică că omul pare-un zăpăcit: ba soricel flămând de taine dosite-n scrinul vrerii Tale, ba frunză smulsă de păcate din pomul vietii fără moarte, ce de furtuni e-nvârtejită si-apoi în tină azvârlită...
Crăiasa zăpezilor
Mai alb ca neaua si lumina e al crăiesei trup divin, învesmântat în văluri dalbe si-n toate aducând a crin.
Miros de crini ea răspândeste la fiecare gest regal – zeită e, dar si femeie cu părul lung si-obrazul pal.
Stă singură-n al ei palat durat din gheată si din nea si un suspin i se strecoară din pieptul palpitând abea...
De gheată fu până mai ieri, când la hotarul dinspre sud văzu sărind din floare-n floare zeul Amor gingas si nud.
De-atunci îl vede si-l tot vede cum tumbe face-n văi si lunci, iar inima i-a prins a bate mai altfel ca si pân-atunci.
Un dor de soare o cuprinde, dor de verdeată si căldură, de dragoste mistuitoare cu-aromă dulce de-aventură,
încât scârbită ea se simte de tron si-a sa împărătie; ar vrea ca totu-n schimb să dea numai iubita lui să fie.
Dar cum să schimbi ce ti-i sortit de Cel ce-n mâna Lui închide destine si atâtea morti ba exemplare, ba mai hâde?!
De-aceea stă îndurerată gândindu-se că nemurirea o fi ea bună-n linii mari, dar are si o parte rea:
Când nemuritii nu au voie să facă ce fac muritorii, e semn că-n vesnicii e-o hibă cu piesa si cu toti actorii!
Părul tău
Noptos si greu de-mbătător miros, părul tău - o, preafrumoaso - e puntea aruncată de oarba întâmplare peste torentii sortii mele, pe care se duc si se tot duc sperantele iubirii nepereche, strânsă ca-ntr-un cleste de dor si disperare.
Glasul clopotelor
În fiecare zi-i orgie de voci iscate în aramă – e-a clopotelor tânguire după eternul ce pe om îl cheamă.
Si glasul clopotelor Parce peste oras aleanul si-l presară, ca omului să-i dea de stire că viului sortit îi e să piară.
Apoi coloana vocilor unite se-naltă ajungând la cer, ca-n sus să ducă doruri multe si-n jos s-aducă blândul ler.
Noul an
Din trupul timpului desprins si din al său avan capriciu, intrat-a-n lume noul an spre-al omului firesc supliciu.
N-avem motive să-l dorim ori să-l cinstim ca pe-un amic – aidoma-i cu fratii lui ce văd în om doar un nimic.
Dar ne-amăgim să tot sperăm că noul an va fi altfel, când megaplanuri zămislim si când ne cramponăm de el.
Românii-n spetă au talent să se-amăgească-n fel de fel prin cincinale si-anuale durate c-un politic tel.
Atâta doar că timpul râde de-ale politicului mofturi, văzând în ele nostimada cu broasca si-ale ei avânturi,
ce pusu-s-a să bea la apă până cât leul va ajunge, dar a crăpat mai înainte ca brotăceii s-o alunge.
Albul matern
Albul lăptos al zăpezii surâde când buzele reci ale luminii pale ating fata dumisale, si cu tandretea unei mame prepară scutece de gheată pentru pământul adormit si-ntroienit, care aidoma unui copil scânceste multumit si-n somn tresare c-un adorabil tocăit.
Homo ludens (Omul care se joacă)
Că omul s-a jucat cu focul de când în lume ochi făcu, ne-ncredintăm nu doar din mituri, ci si din chipul lui de-acu.
În plan moral-spiritual el a rămas acelasi ins – avid de-onoruri si de bani si-n felurite intrigi prins.
Politicestile cabale sunt jucăria sa-ndrăgită, chiar si atunci când zvârle-n foc speranta unei lumi mintită...
Fireste că nu-i focul furat de Prometeul curajos pentru a omului progres când de-a-ncălare, când pe jos,
eroic act fără egal ce-n zei stârnit-a ofticatul, încât făptasul fu legat să-i mânce vulturul ficatul.
Nu-i nici măcar focul edenic, pe care-Adam l-a întetit cu-mbucătura buclucasă din fructul pomului oprit.
Îi jocul lui din totdeauna cu reguli pentru jucător, pe care tot el le încalcă – Deci homo ludens e-un trisor!
Mersul tău
Mersul tău, divina mea, aidoma-i c-o floare în miscare, ce trupul gratios si-l pleacă dup-a zefirului suflare; e un poem al dăruirii, eterna omului poveste nu numai despre Feti frumosi si cu Ilene Cosânzene, ci despre-acei necunoscuti de vesnicie înghititi, ce-au pătimit pe-a lor Golgotă când dragostea le-a fost răpită; un fulg de nea e mersul tău în legănarea lui de vis, ce-n gene-ncearcă să-si anine intensul alb de paradis; ori poate că-i o melodie sculptată-n supraomenesc, cu-nmlădieri ce te-nfioară si cu fiori ce te-ametesc.
|
George Petrovai 1/7/2011 |
Contact: |
|
|