Marc 60
La studioul companiei Juste pour Rire, de pe bulevardul St-Laurent, din Montréal, a fost serbată a 60-a aniversare a designerului de bunuri culturale Marc-Marinescu Constantin. Sărbătoritul de-acum si-a legat numele de respectiva institutie printr-o colaborare îndelungată, el fiind si creatorul trofeului acordat la festivalul cu acelasi nume. Designer si caricaturist format în România, cu participări si premii la expozitii si festivaluri din Europa, Marc s-a stabilit la Montréal în urmă cu 20 de ani. Este un artist “de idee”, născut din mantaua largă a lui Marcel Duchamp, a cărui listă de modele formatoare îi include, după propria mărturisire, pe Man Ray, Tristan Tzara, Roland Topor (1), Caragiale, Ionescu, Saoul Steinberg (2) si, nu în ultimul rând, pe Brâncu si. De organizarea evenimentului s-a ocupat compania URBANA Marketing, reprezentată de presedinta ei, o tânără quebecheză care, surprinzător, vorbea româneste fără accent. Treptat, printre românii prezenti s-a răspândit vorba că tânăra cu microfonul era nimeni alta decât fiica lui Marc, Ana Marinescu. Aniversarea a fost gândită ca un spectacol cu numere variate. S-a început cu darea în folosintă a bufetului (mici, sarmale în foi de vită, plăcintă cu brânză, etc) si a barului (băuturi diverse), totul accesibil la liber, concomitent cu dezlăntuirea unei prime reprize de muzică populară românească, în interpretarea unui taraf alcătuit din patru virtuozi: Sandule Bobaru (acordeon), Nicolae Mărgineanu (tambal de concert), Gaston Rădulescu (vioară) si Costel Rădulescu (contrabas). Au urmat, în ordine, prezentarea sărbătoritului de către Gilbert Rozon, presedintele fondator al Festivalului Juste pour Rire (prezentare de prieten si coleg), cuvântul artistului (flatant pentru audientă: “Fiecare din cei prezenti înseamnă ceva pentru mine. Nu ne-am cunoscut la Jean Coutu!”) si intervievarea sa, în prezenta unui cameraman vioi ca o furnică, de către cunoscutul prezentator TV Stéphan Bureau (“Marc, esti un exemplu de artist venit «d’ailleurs» a cărui integrare în mediul artistic quebechez este o reusită”). S-a trecut apoi la un happening constând din vizionarea unui documentar despre artist si dintr-un număr de tuns “live”, în care au căzut sub foarfecă pletele aceluiasi, iar nu barba, cum se asteptau multi. A urmat un alt moment muzical, unul de rap, prestat de Sans Pression si de Cobna, doi artisti hip-hop quebechezi de care amatorii genului au auzit, însotiti de DJ-ul primului (n-a trecut neobservată o strigare repetată din textul ritmat: “Marinescu!”). Finalul l-a asigurat acelasi taraf meserias din deschidere, cu o prestatie apreciată de toti. Au fost prezente peste 200 de persoane, dintre care cam jumătate spuneau „Noroc!” când ciocneau paharele. Evenimentul a fost si un prilej pentru “La Maison du Pčre”, un adăpost pentru persoane defavorizate, să strângă bani din vânzarea unui afis făcut de Marc, toate exemplarele date purtând semnătura autografă a autorului. La multi ani si la mai multe succese pe tărâm artistic, Marinescu! Preferabil, cu voiosie, adică sans pression.
Florin Oncescu
(1) Roland Topor (1938-1997), artist multidisciplinar (desenator, scriitor, cineast) născut în Franta din părinti polonezi, este considerat un maestru al umorului negru. (2) Saoul Steinberg (1914-1999), renumit pentru desenele apărute în revista New Yorker pe parcursul a aproape 6 decenii, si-a petrecut primii 19 ani de viată în România.
N.A. Articol aparut si in Pagini Romanesti
|
Florin Oncescu 3/28/2009 |
Contact: |
|
|