Tablete pentru prieteni : Demnitatea persoanei
Se vorbeste de "demnitatea persoanei" pentruca "persoana" -intelegindu-se prin acest termen "omul"caci numai omul poate fi o persoana- a demonstrat in decursul mileniilor calitati deosebite de excelentza, de valoare in ce a creat si in modul in care s-a organizat astfel incit sa domine planeta pe care traeste si sa incerce sa cunoasca si eventual sa cucereasca si planetele inconjuratoare.;aceasta nu impiedica sa i se recunoasca si aspecte negative care explica calamitatile facute tot de el in decursul istoriei lui. Cartile "sfinte" atribue vietii omului si calitatea de "sanctitate" prin aceea ca omul este o creatie divina; din aceasta decurge conceptia crestina ca a lua viatza cuiva sau a-si lua singur viatza constitue o crima impotriva divinitatii. "Demnitatea persoanei" a aparut discutata si intr-un recent document al comisiei de bio-etica a Vaticanului; in acest document se recunoaste "demnitatea persoanei" dela nastere pina la moarte ceea ce face ca incercarea de utilizare de celule umane embrionare in cercetare sau in tratamente sa fie considerat ,conform Vaticanului, un act imoral, de neacceptat ca dealtfel orice atac la integritatea embrionului precum avortul, inghetzare in scop de prezervare sau clonare, etc. Singura exceptie facuta de acest document priveste celulele embrionare din organismul adult-numite stem cells- a caror utilizare este considerata ca etica-morala pentruca nu priveste embrionul uman. Aceasta distinctie pare rationala in sensul ca utilizarea embrionului uman ca sursa de celule reparatoare de tesuturi implica sacrificare de celule embironare care astfel ar duce la distrugerea unei eventuale "fiintze potentiale", unei viitoare "persoane" pe cind utilizare de celule provenite din tesuturi adulte -stem cells- nu au aceiasi implicatie. Pentru a intelege substratul biologic al acestei conceptii trebue amintit ca o singura celula reprezinta in sine un nano-laborator dotata cu tot ce e necesar vietzii-DNA, Rna,enzyme, proteine etc-; un ansamblu de celule interconectate prin "informatie",mediatori chimici, enzyme, hormoni constitue insa un organism care supus cresterii ,complexificarii,si evolutiei constitue o "fiintza potentiala" Omul este singura vietzuitoare care prin desvoltare a sistemului neuro-psihic a ajuns la capacitatea de a cistiga-evolutiv- o "constiinta"; dotarea fiintei umane cu acesta functiune ii da dreptul sa fie considerat o"persoana" care , la maturitate, poate sa-si asume raspunderi si sa pretinda drepturi. Din aceste consideratii decurge conceptia ca a manipula celule separate -ovul si spermatozoid care pot fi fecundate in vitro sau stem cells provenite din tesuturi adulte -constitue un act etic pe cind a manipula un embrion uman constitue un "atac" al unei persoane potentiale si deci devine un act imoral din punctul de vedere al bio-eticei caci se distruge o persoana si deci o "constiintza"!. Daca "sanctitatea" vietzii este o notiune discutabila datorita parerilor diverse cu privire la origina vietzii si omului, "demnitatea persoanei" care presupune existentza constiintei nu are adversitati nici din punct de vedere biologic, nici etic. Dr Dinu Dimitriu / Toronto
|
Dr Dinu Dimitriu 1/26/2009 |
Contact: |
|
|