Pa-Ra-Da : O reusită a vietii în ciuda problemelor ei
"Este tentant si simplistic pentru occidentali să se gândească despre România si români în stereotipuri. Adevărul însă este că România este mai mult decât un punct pe o hartă, este o civilizatie. Este de datoria artistilor români din fata si din spatele camerelor de filmat să prezinte această tară lumii în adevărata ei amploare si valoare.” - Mario Grasso
În această toamnă, sălile cinematografice europene au proiectat filmul “Pa-Ra-Da”, o co-productie franco-italo-română de mare succes. Filmul, la a cărui realizare a participat si prestigiosul regizor italian de origine română Mario Grasso, narează istoria reală a copiilor abandonati din România, a asa-zisilor “aurolaci” si a clovnului francez Miloud Oukili care, însufletit de spirit umanitar, s-a dedicat cauzei lor. Clovnul francez a sosit în România în 1992 si s-a întâlnit cu boschetarii Bucurestiului de atunci. Impresionat de viata lor oribilă, care se împărtea între cersit, drogat, pungăsii si prostitutie (inclusiv cu străini veniti pentru acest scop în România), Miloud s-a mutat temporar în România si a început să-i cointereseze în crearea unui circ de stradă, pe acesti “nesocotiti”, unde copiii să poată să-si găsească si un mediu de manifestare artistică, dar si un mediu de terapie prin artă. Desi la început clovnul este văzut cu suspiciunea unui “alt pervers din Vest” de către copii, cât si de către autoritătile politienesti din România, pe parcurs el câstigă încrederea românilor si reuseste să creeze cu copiii traumatizati un adevărat circ ambulant, cu care a dat ulterior spectacole de stradă într-un Bucuresti entuziasmat. Pe lângă mediul artistic, educativ, terapeutic si chiar profesionist pe care l-a creat Miloud acestor copii, el a reusit în acelasi timp să arate lumii întregi că acesti aurolaci, boschetari si vagabonzi, lepădati de societate, sunt de fapt fiinte umane ca noi toti, cu nesigurante, talente, slăbiciuni, si modele de caracter, de la care putem învăta noi însisi să fim mai buni, mai întelegători si mai recunoscători fată de viată. Prezentat la Festivalul din Venetia, în acest an, filmul a fost ovationat cu sala în picioare, după proiectare, mai mult de 12 minute, non-stop. Personajele filmului sunt copii români si nu actori profesionisti; interpretarea lor autentică reproduce o realitate tristă a societătii noastre, care trece peste nuante politice sau comerciale. Apreciată în special a fost interpretarea tânărului Robert Văleanu. Clovnul Miloud este interpretat cu brio de faimosul actor francez Jalil Lespert, pe care îl putem auzi vorbind si româneste. Regia este semnată de regizorul Marco Pontecorvo, în timp ce regizorul Mario Grasso (cu mamă româncă si vorbind perfect româneste), este la a treia realizare de colaborare profesională, după “Gangs of New York” a lui Scorsese si “Callas Forever” a lui Zeffirelli (si acest film a fost filmat partial în România). Mario Grasso este absolvent al Facultătii de Cinematografie din Bucuresti (UNATC), cu Masterat la Columbia University din New York. Face parte din generatia nouă a regizorilor români: multi-lingv, cu experientă multi-culturală si multi-stilistică cinematografică si interesat în propagarea culturii românesti în lume. Iată ce ne-a transmis regizorul Grasso în pregătirea acestui articol: “Este tentant si simplistic pentru occidentali să se gândească despre România si români în stereotipuri. Adevărul însă este că România este mai mult decât un punct pe o hartă, este o civilizatie. Este de datoria artistilor români din fata si din spatele camerelor de filmat să prezinte această tară lumii în adevărata ei amploare si valoare. Pa-ra-da, desi aparent se conformează stereotipurilor negative despre România, arată de fapt că pe lângă ororile comunismului si ale neo-comunismului în societatea românească, sufletul nobil si inima bună a neamului valoros românesc n-au încetat niciodată să existe, inclusiv la cei ce sunt considerati “pleava” societătii românesti, copiii săi din subterane.”
de Gabriel Teodor Gherasim, New York
|
de Gabriel Teodor Gherasim 12/16/2008 |
Contact: |
|
|