Tablete pentru prieteni : Prezervarea viitorului...
Dorind sa pasteze un viitor asa cum il doresc, oamenii trebue sa apere un trecut; aceasta este de sigur motivarea efortului pe care colectivitatile umane il accepta ca sa apere cultura, morala si civilizatia pe care le-au cistigat dealungul secolelor. Prin aceasta insa ele intra in conflict deschis cu prezentul... Si conflictul nu este usor de rezolvat pentruca implica cunoastere, efort ,dedicatie ,capacitate de daruire pe diverse planuri. Esential acest confict consta in pastrarea a ceeace este considerat bun si productiv pentru o comunitatea umana din patrimoniul de cultura ,religie si civilizatie cucerit dealungul istoriei acelei colectivitati pe care "noul" legat de prezent il ameninta cu schimbari care pot fi profunde sau chiar radicale;acest fel de schimbari s-au vazut dupa evenimente social-politice ca revolutiile, franceza si bolsevica sau cum s-a intimplat dupa cele doua razboaie mondiale -cel de al doilea implicind aproape tot globul-dupa care nimic nu a mai fost.... ca inainte!! Explicatiile care s-au dat acestor modificari radicale in societate si mod de a concepe lumea au fost multiple ; liberalizarea granitelor moralitatii care a urmat restictiilor ,saraciei,mizeriei materiale si umane legate de razboi a dus la mai multa permisibilitate in relatiile dintre sexe,noi conceptii in modul de viata a familiei si a rolului femeii in familie si societate, diminuarea sau augmentarea sentimentului religios si a relatiilor biserica-comunitate, reevaluarea valorilor spirituale in literatura,arte plastice, muzica si mai ales modul de relatii economico -sociale in care femeia-prin emacipare si factor economic- a devenit un "provider" alaturi de barbat fapt care a schimbat rolul tatalui in familie si mai ales in modul in care copilul il considera. Din punctul de vedere al familiei vazuta ca "celula sociala" un pas inapoi categoric este tendintza prezentului de a schimba definitia familiei si deci rolul ei in societate catre o unire libera intre doua persoane indiferent de sex. In aceasta conditie demografia comunitatii respective descreste in comparatie cu a comunitatilor care continua sa pastreze intacta definitia istorica a familiei ,de unde riscul de depasire demografica a celor care lichideaza familia traditionala; pe de alta parte copii acestor cupluri care "traesc impreuna", fie ca sunt adoptati fie rezultati prin fecundare recurgind la donori de produse biologice sau putatori de sarcini cresc in familii in care lipsesc sau tatal sau mama biologica. Deja consecinta acestui fel de traire in " familii trunchiate" se vede partial in Rominia exemplificat prin copii a caror parinti sunt plecati la lucru in afara tzarii,abandonati unor batrini care nu pot sa-i ingrijeasca si supravegheze,copii care exhiba o criminalitate si deliquentza care ating propoprtii considerabile, pepiniere de "gunoi" social. Ce se poate face? In rezumat se poate formula ca: reevaluarea trecutului in vederea apararii viitorului prin combaterea tendintelor prezentului; cu alte cuvinte, "stringerea rindurilor" celor care nu vor sa se lase depasiti-numai din dorinti egoiste ale unei minoritati- de abuzul celor care vor sa schimbe sensul unor cuceriri istorice in evolutia colectivitatilor umane. Calea democratica de urmat ar fi mobilizarea parlamentarilor contra tendintelor de distrugere a organizarii actuale alcatuita pe baza unei experiente istorice ;aceasta problema trebue rediscutata in Parlamentele provinciale si cel federal, in presa care eventual a ramas inca libera , in foruri publice,ca scoli si universitati ;rezultatul acestor discutii sa fie supus eventual celui mai democratic proces care este referendumul asupra acestei probleme specifice. Specificul acestei probleme nu este cel al libertatii individuale -desigur fiecare e liber sa triasca cum vrea in cadrul legalitatii democratice-ci acela al schimbarii semnificatiei bio-sociale a familiei, factor plin de consecinte in viatza viitoarei societati umane . Inca odata, ca sa se apere viitorul trebue sa fie combatut prezentul daca reprezinta o amenintare pentru colectivitate. Dr Dinu Dimitriu / Toronto
|
Dinu Dimitriu 7/2/2008 |
Contact: |
|
|