Ubi bene, ibi patria?
Printr-o formula hedonista, Cicero a simplificat ideea de apartenenta la un segment teritorial, implicit cultural, printr-o formula care a devenit de notorietate: ubi bene, ibi patria (patria este acolo unde te simti bine). Himera gasirii unui Canaan si nevoia intrinseca a fiintei umane de a cauta mereu o lume mai buna au inspirat omului libertatea de a alege un loc. Sau, in timpuri nefericite, teroarea si despotismul l-au obligat sa fuga in cautarea unui pamant mai primitor. Oamenii cauta mereu solutii mai bune. Iar romanii nu fac exceptie de la exprimarea unui astfel de deziderat. Astfel, multi dintre ai au ales calea strainatatii alegand sa emigreze sau fiind obligati la exil. O istorie a fenomenului nu a fost inca elaborata. Dar anumite elemente ii pot descifra in esentele. Emigratia romaneasca a debutat destul de tarziu, romanii nefiind extrem de dornici sa porneasca ca si argonautii in cautarea lanii de aur. La inceputul secolului XX taranii romani (in special cei transilvaneni) au plecat in numar semnificativ in America. Multi dintre ei pentru ca se saturasera de opresiunea regimului austo-maghiar. Dorinta de a trai pe un teren liber le era potentata de povestile care circulau in epoca despre aurul si pamantul american. Urmasii acestor primi imigrantii romani traiesc si astazi in SUA. Nu sunt statistici relevante dar conform traditiei orale se pare ca doar un numar mic dintre cei plecati au revenit in tara in perioada interbelica. Emigrarea a fost moderata in perioada dintre cele doua razboaie mondiale. Mai tarziu, desi si a fost prohibita sub comunisti, ea a continuat in diverse forme. Astazi emigratia a devenit un fenomen generalizat. Idealul suprem al tanarului roman este sa plece definitiv in strainatate. Ratiuniile emigrarii au ramas aceleasi. Dinamica fenomenului s-a schimbat dramatic. Numarul celor care merg "in cautarea unei lumi mai bune" este covarsitor. Si daca nu ar fi un proces restrictiv si selectiv, emigratia ar duce poate la depopularea unor zone mari din Romania. Exilul este un fenomen care trebuie privit usor diferit insa fara a fi separat dihotomic de emigratie. In valtoarea vremurilor, multi intelectuali romani au fost siliti sa-si paraseasca tara si li s-a interzis sa se mai intoarca. Dupa 1945 cei mai multi dintre romani aflati in Occident au inteles ca nu mai au cale inapoi. Emil Cioran, Eugen Ionescu, Constantin Brancusi, Mircea Eliade au devenit glorii ale altor culturi. Treptat s-a construit exilul romanesc (o termen mai potrivit decat cel de diaspora) adunand oameni care in ciuda divergentelor de idei au impartasit aversiunea comuna fata de bolsevism. Instalarea regimului comunist a fost un moment referential pentru exilul romanesc. In anii cei mai grei multi si-au gasit salvarea fugind in Occident dar nu trebuie uitat faptul ca ei au fost militanti activi pentru eliberarea Romaniei. Ani la rand, romanii din exil au promovat prin intermendiul unor voci de la Europa Libera, Vocea Americii sau Deutsche Welle mesajul de libertate si speranta al celor mai multi dintre compatriotii lor. Dupa anii 80, sprijinul moral pe care l-a exercitat exilul romanesc pentru cei ramasi in tara a fost extrem de pretios. Un element valoros il reprezinta, de asemnea, bogatia de idei pe care aceasta comunitate de intelectuali a generat-o in timp. Exista o literatura a exilului care, dincolo de vocile sforaitoare care neaga virtutile ei nationale, se constituie intr-un capitol fara de care cartile de istorie literara nu pot fi rescrise. In ultimii ani, Edituri ca Humanitas, Univers sau Editura Fundatiei Culturale Romane au infiintat colectii dedicate scriitorilor din exil. Dar, din pacate, sunt si "autoritati" care ignora sau neglizeaza acest capitol atat de valoros; in 2001 o istorie literara scrisa de Dumitru Micu pur si simplu "omite" orice referinta cu privire la literatura exilului.1Este meritul altor istoriografi ai literaturii de a fi facut o evaluare critica a acestui capitol atat de prolific din istoria culturii roamnesti. Eva Behring, cunoscuta autoare germana de traduceri si lucrari de critica literara, este cea care face in premiera un studiu introductiv pentru literatura romanesca in exil.2 Autorea realizeaza o evaluare a stilurilor si construieste o periodizare istorica a literaturii mentionate. Astfel, primul val din anii ’40-’50 ii consacra pe Mircea Eliade, Vintila Horia, Monica Lovinescu si Virgil Ierunca, valul anilor ’60-’70 ii propune pe Ion Ioanid, Dumintru Tepeneag, Ilie Constantin, Paul Goma si cel de-al treilea val in anii ’80 vine cu Norman Manea, Ion Caraion, Dorin Tudoran, Mircea Iorguleascu.3O asemenea contributie nu numai ca nu poate fi neglijata dar trebuie sa fie in atentia imediata a celor care intocmesc "istorii". Este adevarat ca numele cele mai sonore ale exilului romanesc au fost mediatizate intes. Dar nu exista numai Cioran. El este un caz special care a starnit un interes justificat. Apare clar faptul ca exista, metaforic evident, doua Romanii: una exterioara o alta interioara Ele sunt complementre si nu in antiteza. Romanii plecati pe aiurea nu se leapada de matricea culturala si continua sa integreze cultura romaneasca in circuitul valorilor universale. Exemplul nu se restrange doar la scriitori. Ei sunt in randurile din fata datorita faptului ca meseriile liberale sunt de obicei cele mai vizibile. Dar astazi asistam la un proces, diferit de ceeea ce a fost in anii interbelici sau in timpul regimului comunist, in care foarte multi romani din inteligenta tehnica si din variate categorii profesionale reusesc sa ilustreze valoarea scolii si gandirii roamnesti. Chiar daca acest lucru nu este un obiectiv obligatoriu propus. Romanii plecati, indiferent cum si cand, par sa fi incercat validitatea unei aprecieri de genul "ubi bene, ibi patria". Poate ca unii dintre ei au intergat acest dicton ca filosofie suprema de viata lepadandu-se de inutile reminiscente culturale. Dar cei mai multi dintre ei, iata, au nevoie de patria lor (ca expresie culturala, de traire si simtire spirituala) si nu infiaza automat un alt sistem de valori lepadandu-se de cel vechi. Fiindca ei nu pot trai bine daca nu traiesc intens si plenar. Aceasta este dilema si marea incerecare a romanului ratacitor. Unde este de fapt patria si ce insemna ea? Iata o provocare pentru noi toti.
|
Toronto, Luiza Mureseanu 7/22/2002 |
Contact: |
|
|