Tablete pentru prieteni : Libertate si prioritate
Una din conditiile pentru care omul a acceptat sa moara a fost desigur ideia de libertate;toate revoltele sclavagiste in istorie , din antichiatea babiloniana, greaca si romana pina la revolutia franceza si epoca moderna a lagarelor si gulagurilor au confirmat acest adevar.Oamenii au preferat sinucidere si moartea unei vieti de sclav care ii privau de libertate. Vlahutza a exprimat-o concis in celebrul lui vers: "viata asta-i bun pierdut daca n-o traesti cum ai vrut!" De ce aceasta necesitate de a fi liber a dominat fiinta umana? o exlicatia care apare imediat ca logica este aceea ca in acest mod-fiind liber- omul poate exercita liberul-arbitru adica dreptul de "alegere' conform dorintelor si gindirii lui.;numai in acest mod el poate actiona , progresa si se poate "realiza" in viatza. Libertatea cistigata a dus implicit la "drepturi" care deobicei au fost cistigate treptat prin lupte sociale si nu au fost acordate gratuit si in mod pasnic.Asa s-a intimplat in timpul regimurilor monarhiste si absolutiste sau a dictaturilor de tip totalitar.;asa se intimpla in zilele noastre in Africa, Tibet etc etc. O intrebare care are importantza practica este aceea a eventualei scari prioritare a libertatilor si drepturilor; sunt anume "libertati sau drepturi" unele mai importante si mai pretioase decit altele? trebue sa se acorde in viata sociala importanta mai mare unora din drepturi si libertati in defavoarea altora? Este impotant de gindit la aceasta intrebare caci de curind intr-o provincie a Canadei a existat un diferend intre o comunitate etnica si administratia locala sesisata de membrii comunitatii care se opun transformarii unului local in locas religios-educativ al comunitatii etnice care a cumparat cladirea.Tribunalul a agreat cu comunitatea ,dar grupul etnic a argumentat ca "libertatea religioasa" are prioritate asupra altor libertatzi si pe acest argument isi sprijina apelul la Curtea suprema. A stabili o scara a prioritatilor in materie de libertatzi si drepturi este arbitrar si lipsit de ratiune; tot ce a fost cucerit de om s-a facut cu sacrificii si se presupune aceste cuceriri au avut valoare aproape egala pentru a satisface viata oamenilor care s-au batut si sbatut pentru ele. Este adevarat ca a existat o "succesiune" istorica a cuceririi libertatilor umane intre care cea religioasa a fost una din cele mai vechi pentru care omul s-a luptat si care nu s-a rezolvat nici pina in secolul nostru ; nu trebue insa sa fie confundat criteriul istoric cu proritarismul in materie de drepturi si libertati. Dreptul la libertate religioasa si a cultului este la fel de important ca dreptul si libertatea oricarui cetatean la asigurarea asistentei medicale., dreptul la securitate a statului in care traeste,libertatea si dreptul de a constitui o familie, dreptul si libertatea de a asigura educatia copiilor etc etc. Tot ce s-a dobindit in timp de secole in materie de libertati si drepturi prin efort individual si colectiv a meritat sacrificiile facute ;prin acesta ele au dreptul la a fi considerate egale ca rol si importanta in viatza oamenilor. Dr. Dinu Dimitriu
|
Dinu Dimitriu 5/5/2008 |
Contact: |
|
|