Tablete pentru prieteni : Iubire-Frumos-Fericire
Se zice pe buna dreptate ca cine n-a iubit in viata a trait degeaba! De ce? pentruca dragostea, iubirea este rupta din rai , este "dar" ceresc ,prin sentimentele de inaltare pe care le genereaza si care ii fac pe oameni sa creda ca au atins divinul ascuns in ceruri si pe care il descopera prin iubire. Emotia de iubire este conexata de cele mai multe ori de aceea de frumos; omul iubeste ceea ce i se pare ca e frumos fie ca e vorba du un frumos estetic fie ca e vorba de un "frumos" moral sau de alta natura, "intelectual" sau" religios "de exemplu. S-a considerat ca "the beauty is in the eye of the beholder" ceeace inseamna ca nu exista un criteriu obiectiv al "frumosului" ci unul subiectiv, individual: "este frumos ce-mi place mie" ! ori nu exista unanimitate in aceasta privinta pentruca s-a dovedit (studii japoneze) ca atunci cind o opera de arta intruneste calitati de simetrie , proportionalitate ,etc. "frumosul" este recunoscut ca atare indiferent de traditia, cultura si pregatirea intelectuala a privitorilor ; cu alte cuvinte exista structuri obiectve care apartin "frumosului" si care il caracterizeaza. Inca din sec XIV a fost acceptata corelatia intre iubire si frumos cind s-a defiinit iubirea ca "dorinta de frumos" iar "frumosul" a fost considerat ca o entitate emotionala care intruneste criterii de simetrie si armonie deci de calitati intrinsece,"a harmony of all parts" ,obiective care au si fost oarecum documentate de studii facute de japonezi si care au fost convingatoare prin aceea ca indiferent de traditia, cultura si educatia celor care judeca opera de arta "frumosul" este recunoscut daca intruneste criteriile obiective mentionate. ;deaceea s-a renuntat oarecum la a spune ca "the beauty is in the eye of the beholder"-criteriul subiectiv - in favoarea considerarii calitatilor intriseci ale "frumosului". Pe de alta parte Stendhal in sec XVIII coreleaza frumosul cu fericirea:"frumosul este promisiunea fericirii";ce poate fi mai incintator decit ca prin iubire si frumos ,omul poate tinde spre- sau atinge fericirea si prin aceasta isi realizeaza scopul vietii. Adevaruri despre aceste dedicari a omului sunt ilustrate in arta antica a grecilor,bine reprezentate in epoca renasterii cu Michelangelo a carui "Pieta" a provocat admiratie si lacrimare a milioane de oameni dar mai ales in arta sec.XIX in care"sarutul" lui Rodin exprima asa de perfect triada iubire-frumos-fericire. Dar sec XIX face si trecerea , prin impresionisti, intre clasicism si epoca moderna odata cu sfirsitul sec XIX si inceputul sec XX :Picasso, Brancusi, Dali,Giacometti, Moore, Botero pictura si sculptura suprarealista si abstractionista ,toate impreuna deviaza dela triada clasica , cea care se adresa nivelului emotional al omului sec XX si punea accentul pe frumos -iubire-fericire: daca Pieta emotiona pina la lacrimi,Rodin exalta spiritul pina la sublim, sculptura lui Brancusi -"oul" "Mlle Pogany" "pasarea maiastra" "colona infinitului", " sarutul"-stirnesc admiratie si consideratie prin ceea ce se adreseaza "intelectului"-provocind gindirea- nu prin ce emotioneaza pe privitor;cu alte cuvinte arta sec XX se adreseaza etajului "constient" -ginditor, meditativ- in timp ce arta clasica se adresa subconstiemtului afectiv-emotional. Acesta desagregare a triadei-iubire-frumos-fericire- care a dominat pe om pina in sec XX si care si-a dovedit calitatile prin admiratia si emotiile produse in sinul atitor generatii va avea consecinte categorice:una din ele este si faptul ca in epopca contemporana "iubirea" nu mai e corelata cu "frumosul" si din acesta cauza omul pare ca nu -si mai poate gasi fericirea. Dr Dinu Dimitriu / Toronto
N.O. Dr Dinu Dimitriu medic emerit in Canada, a lucrat pentru comunitatea romaneasca, italiana, portugheza s.a timp de 40 de ani.
|
Dr Dinu Dimitriu 4/5/2008 |
Contact: |
|
|