Marin Sorescu
E februarie, e Marin Sorescu
" E racoare la umbra bisericii batrane, care a ramas aici de cand Era satul in padure si veneau haiducii de mancau pe furis. Pe Saliste canta cucul, cimitirul are un aer important impacat cu sine. E bine sa fi mort aici, intre codri, locul e ferit, nici nu trage, Clopotul nu te deranjeaza ca nu suna decat de sarbatori, Si duminica dimineata, cand cade in misticism, bang-bang-cine-o mai fi murit? De rasuna mortii si stafiile, Canta pasarile si e un miros de lilieci infloriti, Cum trebuie sa fi mirosit raiul din dreapta, de la intrare, Pe vremea cand era culoarea noua si nu crapase." - La lilieci? - La lilieci. - Parca ziceai ca vrei sa vorbim despre Shakespeare? Saltul de la El la Sorescu mi se pare oarecum arbitrar ca sa zic numai atat. - E chair curios, nu? Niciodata nu mi-am imaginat ca as putea transcrie Soreacu in perspectiva shakespeariana. Dimensiuni la antipozi, nu? Sigur ca nu atat valoric cat geografic , lingvistic, etnic. - Sigur. - Nu stiu daca e chiar asa de sigur. Cand scrie la Lilieci Sorescu e acasa. Acasa, acasa, la Bulzesti, la Craiova, la Bucurescti, la Ogoarele la oriunde in spatiul ala inchis de suflul mioritic conceput de Blaga , transcris de Blaga ar fi mai coreact si atunci e usor sa zicem ca ne apartine si daca ne apartine sta cu noi si gata , distanta dintre el si lume e definitiv stabilita. E usor. - Si e fals? - Sigur ca e fals. O lume din afara navaleste continu, se aglomereaza, se imbulzeste sa se faca vazuta, simtita, acceptata si atunci e un dute -vino fara oprire, poetul isi trage sufletul intr-o alergatura maratonica in care eroismul efortului este mai important decat finalizarea . De aia Shakespeare. - Cum adica ? - Asa. Sorescu sta in mijlocul "lumii" Poezia lui n-are de loc logica romanismului, liliecii sunt numai un mijloc de transport, de plimbat imagini de colo-colo, pomii stau eventual pe marginea trotuarului, varza cu carne e mancata la pomana chiar cu furculita si oricat praf ar fi pe ulitele satelor, asfaltul bulevardelor e totdeauna mai la-ndemana si atunci intalnirea cu Shakespeare e nu numai posibila dar si necesara. - E rural? E urban? Are de fapt complexitatea existentei de fiecare zi, vrei sa zici. De fiecare zi si de totdeauna de fapt, nu? - Da.Si atunci poezia lui sare in afara etnicitatii si barierei lingvistice, se plimba prin lume si lumea ii vine in intampinare , intrebarile primesc raspuns direct, fara fasoane si mai ales fara spaimele necunoscutului. - In '90 a fost invitat la Festivalul International al Autorilor, a citit la Harbor Front in romaneste si in engleza. Sigur ca o actrita a interpretat poezia lui, daca mi-aduc bine aminte? - Exact. Si in traducere poezia lui nu pierde nimic. Auditoriul a fost efectiv fascinat de ritmurile soresciene iar eu am fost surprinsa de usurinta cu care s-a stabilit comunicarea, de obicei atat de dificila, dintre consumatorul de poezie si creatorul ei. - Asa il apropii de Shakespeare? - Ce e aia il apropii? E artificial, artificios parca ar fi mai corect. Scara valorica nu intra in discutie aici. Treptele creatiei se aseaza dincolo de vointa sau alegerea noastra, nu despre asta e vorba. - ??? - Sorescu se plimba in universul shakespearian folosind ritmurile autohtone stabilind astfel puntea unica a metaforei poetice fara egal. "Shakespeare " poezia, inchinata bardului de pe Avon ,e gandita cu truda si simtita cu atingere divina semn al intelegerii trecuta dincolo de barierele comune ca intr-un dialog exclusivist in care limbajul folosit este intraductibil, cumva cifrat. - Intre EI !
Si Shakespeare s-a gandit ca dupa atata truda Ar merita sa vada si el un spectacol Dar mai intai fiindca era peste masura de istovit, S-a dus sa moara putin.
Tea Niculescu din Norh York
|
Tea Nicolescu 2/8/2008 |
Contact: |
|
|