Tablete pennru prieteni : Rasism si antirasism
Rasismul are radacini ancestrale:este rasunetul animalic al apararii teritoriului-vezi leul, ciinele etc -fiecare marcindu-si spatiul considerat propriu; prin asta rasismul e univeral si... animalic si prin asta priveste pe toti oamenii -exista -sub o forma sau alta- la absolutl toti oamenii.;din aceasta poate ca a derivat si "simtzul de proprietate". rasismul nu e genetic; la oameni nu exista diferente genetice esentiale -exceptind diferentele polimorfice impuse de evolutie si selectie naturala care nu depasesc 10% din totalitatea genelor cind se compara grupele umane continentale (africani, asiatici, europeni, amerindieni etc). rasismul este in functie de ..aparitia gruparilor umane; ca si la animale,formarea "grupului" , colectivitatea , augmenteaza reactia de "aparare" in grup (Lewis); de unde si faptul ca individul devine mai "animalic" cind este incadrat si reactioneaza in grup. rasismul are si un element psihologic :omul are tendintza sa rejecteaze tot ce apare strain, diferit, de el; tot ce este non -self!!se aseamana prin asta cu ..mecanismul de rejectie a unei grefe heterogene. minoritatile pot fi considerate ca grefe heterogene culturale , religioase si pina la urma politice in sinul societatii majoritare. anti- rasismul e analog unui mecanism anti-rejectie.;el se face pe cale cognitiva, culturala,educationala care are ca scop asimilarea , integrarea 'grefei" sociale.Anti-rasismul vehement-political corectness impus si agresiv-, poate avea consecinte inverse (anti-anti-rasism). succesul integrarii depinde in egala masura de vointza majoritatii si de flexibilitatea minoritatii; minoritatile rigide , inchistate in ele insele,creind ghetto-uri social-culturale si politice nu au sanse de integrare ci creaza in continuare conditii de rejectare. organizarea minoritatilor rigide si rezistente in grupuri de actiune, loby-uri combative agraveaza diferentele cu majotitatea si intretine procesul de rejectie ;de unde aparitie de 'feeling"-uri si miscari anti-anti-rasiste.Deaceea anti-rasismul poate apare tot asa de radical si intolerant ca si rasismul. solutia? educatia majotitatii si a minoritatii in egala masura ,combaterea civilizata a discriminarii de orice natura,incurajarea contactelor intre grupuri minoritare si "interchange''-ul lor prin incrucisari mixte si .."timp" necesar maturizarii oamenilor.Minoritatile rezistente integrarii risca recrudescenta discriminarii cu toate urmarile nefaste.;in acest caz nu trebue sa surprinda neo-rasismul de orice orientare (anti -muslima , anti -semitism ,anti afro-american,etc). Integrarea cere sacrificii de ambele parti care sunt compensate prin "linistea si echitatea sociala" care se obtine eventual. Concluzii: rasismul are radacini ancestrale,antropologice,social-culturale si psichologice (non-self rejectare);procesul de integrare a minoritatii in grupul majoritatii are nevoie de contributii-concesii- bilaterale; educarea maselor in vederea acceptarii minoritatii si deci a succesului "grefei sociale" este calea cea mai eficace si mai agreata de masse; legiferarea anti-rasiala-impunere de atitudini anti-rasiale prin legiferare in urma unor activitati lobiste active si insistente-este de evitat caci poate avea efect anti-anti-rasist. ;minoritatile rezistente la integrare (rigide in ce priveste traditia, cultura , religia)risca oricind sa genereze neo-rasism. Cind "Integrarea" este imposibila sau nu neaparat cautata de politica unui stat (Canada spre deosebire de US) "multiculturalismul" poate constitui o solutie de acomodare cu conditia sa respecte integral drepturile , legislatia implimentata de majoritate si respectarea integrala a culturii (traditii, obiceiuri, organizare sociala,etc.) a tarii in care s-a facut imigrarea. Daca asimilarea e nedorita de o minoritate imigrata -care vrea deci sa-si mentina integritatea etnica, culturala si religioasa- si majoritartea colectivitatii in care a imigrat nu o accepta ca atare (cazul Quebec-ului) si cere "acomodari" bilaterale acestea trebuesc oferite daca se doreste o "pace sociala"; daca nu se pot face concesii reciproce nicio legislatie anti-rasista nu poate impiedica desvoltarea unor sentimente rasiste in mijlocul majoritatii ;pacea sociala in aceste cazuri e grav amenintzata pentruca majoritatea se considera "invinsa" de pretentiile minoritatii si realizeaza ca nu are nimic de cistigat dintr-o astfel de coexistentza in care nu se intrevad avantaje bilaterale. Un "fair deal"este necesar caci altfel minoritatea are de suferit in mod sigur (sabotaje, omucideri, desecrari,etc). Dr. Dinu Dimitriu
|
Dinu Dimitriu 11/29/2007 |
Contact: |
|
|