Tableta pentru prieteni : Ce este sufletul ?
Sunt in limba noastra expresii curente ca "ma doare sufletul de.." ,"ce tot vrei de sufletul meu" ,"ce mai faci sufelete!?","asculta suflete!" ,"e bun (rau) la suflet" , "sufletele noastre..." etc, etc. Se pare ca toata lumea stie-deoarece il intrebuinteaza curent- semnificatia acestui termen dar daca am intreba un grup de zece oameni ce inseamna, cum ar defini '' sufletul" am fi surprinsi sau de incapacitatea de a-l defini sau de marea diferentaza intre opiniile exprimate. Omul are instincliv sensatia ca vorbind despre suflet se refera la partea cea mai "personala" sau cea mai "intima" a fiintei umane.Si asta pe drept cuvint!Din acest punct de vedere oamenii au o intuitie justa ,dar e numai o intuitie nu o "cunoastere". Experienta umana a contribuit oarecum la acesta intuitie pentruca oricine a remarcat ca un om atins de dementza sau un accident vascular cerebral isi modifica 'felul de a fi" adica personalitatea lui se schimba din multe puncte de vedere: devine mai rau sau mai bun, mai pretentios, mai cicalitor ,pierde partial memoria,devine dependent , etc etc.;in scurt o boala care i-a atins creerul a schimbat structura lui "sufleteasca";de aici ideea logica a existentei unei legaturi intre un organ-creerul- si ..suflet. Neurobiologia actuala recunoaste ca fiecare fiintza umana este o "persoana" cu caracteristici proprii care ii da o "individualitate". ``Persoana umana ``are o componenta interna, psihica -sufletul-soul- si o componenta externa, organica -creerul care face pôsibila traducerea in realitatea a activitatii sufletesti -psihice a fiintzei umane.Intre aceste doua parti exista o colaborare si o legatura functionala permanenta nu numai in stare de veghe dar si in timpul somnului.(dovada este ca in aceasta conditie omul poate sa desfasoare activitati diverse:mers, ca in somnambulism,sa comita crime, sa-si clarifice idei, etc). Psihicul-partea interna a persoanei umane- care in mare masura constitue ceea ce numim ``suflet``sau ``spirit `` cum prefera altii sa-l numeasca, este produsul unei insumari la care participa self-ul-constiintza de sine-simtzamintele,valorile morale(constiinta in genere),ideatia-imaginatia,intentii, sperantze, frica, etc toate fiind modelate de genele individuale, cultura si mediul social in care s-a desvoltat persoana respectiva. Toate aceste calitati ale sufletului nu sunt in mod constant in `gindul activ`sau `conscious mind``ci apartin mai degraba subconstientului de unde , in imprejurari ca urmarile unei boli cerebrale , stress intens sau cronic sau urmarile unei boli generale,etc, pot deveni manifeste in mod activ la nivelul etajului constient -conscious mind, in care moment pot avea loc manifestari (vizuale, verbale, motorii etc) care traduc starea de spirit respectiva. Se poate deci formula parerea ca fiintza umana este echipata cu un aparat neuro-psihic complex: un segment rational-constient care este activ la nivelul scoartei cerebrale ducind la ceea ce se numeste gindire constienta-conscious mind- si un segment psihologic, produs filo-si ontogenetic(asociare de subconstient colectiv si experientza personal acumulata ) care ar fi continut la nivelul subconstientului-si care s-ar putea numi `suflet``dar care nu se poate exprima fara cooperarea cu cortexul cerebral.Exemplul cel mai convingator este ca atunci cind iubim (participare sufleteasca) simtim nevoia sa o si spunem sau scrie (participare a scoartei creerului). Acesta ilustreaza convingator complexificarea biologica a persoanei umane.
Dr Dinu Dimitriu / Toronto
|
Dinu Dimitriu 7/24/2007 |
Contact: |
|
|