Sublinieri - Paingul orb ( sonete 3 ) de Adrian Munteanu
MOTTO: “raman cocosul pus pe-acoperisuri Din tabla sura infruntand furtuna..” -A.M.
Exista deci o interesanta convietuire in sonetele lui Adrian Munteanu, de vreme ce intersecteaza “ paingul orb” cu “cocosu din tabla” , doua entitati aparent incompatibile, dar suficient de prezente pentru a-l cuceri pe poet si pentru a-i dirija imaginatia; transferul realului in universul specific punandu-i la dispozitie nelimitate intrari in chinul personal pe care il denumim, conventional desigur, poezie:
“raman cocosul pus pe-acoperisuri din tabla sura infruntand furtuna nu il inmoaie vipia nebuna nu se incurca in oarbele desisuri
rugina roasa mi-a taiat hamacul ma inconvoi sub orice anotimp si peste noaptea ce-a pornit atacul picioarele mi s-au desprins de timp”……stare emotionala iesita parca din furiile puterii, careia, chiar daca ii simte “rugina” ii acorda increderea zborului de care nu se poate lipsi si care il desprinde “ de timp”
“mi-au implantat un ac adanc in spate in insectar raman perduta urma Ma zbat cumplit sa scap de sub lacate si-n oase simt o crancena arsura iar zborul slobod e amagitor imi intra zgura nemilos in gura si-n juru-mi fluturi cu duiumu mor’ . fateta opusa a fortei , moneda de schimb a patrunderii in desisul cuvintelor: nesiguranta si mai ales indoiala necesitatii, frangerea aripilor, naclairea in propriul web pe care poetul il simte inutil , indoelnic solid, de vreme ce se vede fixat de “un ac adanc in spate”
Doua ipostaze care anunta o personalitate complexa, lumea lui poetica trecandu-l prin Furcile Caudine ale trairilor umane recompuse, remodelate , reinventate, de fapt, de un talent de exceptie
Ce m-a determinat sa incerc o interpretare….total personala dealtfel, a sonetelor lui Adrian, este tocmai inconvetionalitatea lor…iesirea din tipare chiar si in conditile stricte ale formulei clasice , conform careia forma stricta a celor 14 versuri, nu permite derogari.
“Paingul orb” este al treilea volum de sonete si eu trebuie sa-mi marturisesc curiozitatea ca punt de plecare a acestei incursiuni; sonetul nefiind specific poeziei romanesti, asa cum o stim din istoriile literaturii noastre, exceptie fiind desigur cele trei creatii eminesciene sau traducerile libere ale lui Vasile Voiculescu a sonetelor shakespeareiene si, pe ici pe colo voci singulare, incercari ramase in drum…
Adrian e sonetist! Petrarchian in forma; fiecare vers este elaborat dogmatic, aberatiile aparente sunt inexistente, fixatia exactitatii este specifica sonetului si, ca urmare si o anume disciplina tematica…..
Nu tocmai!
“eu fluturele-alunec in fantana
Pe fund nu-i apa nu e nici o pata Plonjez in gol si ma strivesc de glod”
Asezat pe nesiguranta intrebarilor, Adrian nu se asteapta la raspunsuri sonetele lui se desfasoara pe dimensiunile incontrolabile ale existentei ca reflex al trairilor interioare, personale, cele care clocotesc in creuzetul elaborarii ; salturi in gol si zboruri astrale se interfereaza atingerea palpabila si cea subliminala colaboreaza in incercarea absurda de a limpezi mintea infierbantata de nedumeriri si eventual de a aliena dureri sau bucurii ascunse :
“am sa compun o arie funebra pentru cei vii sub ierburi rataciti si celor pusi pe jar etern cu febra cand nu mai poti dogoarea s-o eviti in carnea mea si-a lor cu dungi de zebra se-nfig mirari de astrii razvratiti”
Iubirea, singuratatea, tristetea, furia neputintei sau a urii, caderile si revenirea, placerile si dezgustul, abjectia si sublimul …..toate fatetele umanului il obsedeaza , trecerea ca si permanenta vietii il opresc din drum fie cu spaime fie cu sperante… Adrian se misca prin lume ca pe “mosia proprie” o iubeste sau o detesta cu aceiasi intensitate:
“strain ma simt de gesturi insipide ma las cuprins de-un val de taina bland sub talpi curate drumul se decide si simt acordul astrelor vibrand cu toate-aceste fulguiri candide ma furisez printre gradini arzand”
Frapanta convergenta formei perfecte-sonetul- cu limbajul……verbul colorat al limbii romane isi face loc fara a soca….poate moda vremii in care “reinvierea” poetilor raului” –Poetes Maudites- este consum zilnic, poate o marturie a ancorarii in realul imediat, poate o incercare personala de mariaj artistic ….indiferent care acel “poate” este valabil, Adrian Munteanu demonstraza o reala abilitate de a se strecura printre cuvinte sau poate mai corect de a pune limba in conditia de aservire a ideii evitand orice vulgaritate ar parea posibila la prima vedere:
“isi linge blidul rasuceste biciul de intamplari prin amintirea-i flasca
mai simte vag un tremur cum il linge si-o cicatrice-n carne i-a crapat” sau
“mireasa-n gri mi s-a parut ceacara la ea un mire rebegit se tara strivit sub rochia slobozind parfumul nuntasi matoli in ritmuri de manele privesc spre mine lung dar nu ma vad sunt eu acel cu ochii de otele Harapul Alb langa un slujnic smad pustii vedenii intrupari rebele otrava-n trup a slobozit prapad
Parcurgand sonetele o ciudata stare euforica pune stapanire pe cititor, o febrila nevoie de consum ideatic, o vulnerabila sete emotionala… trecere obligatorie prin purgatoriul conditiei de a fi, poetul ne plimba intr-un “balci al desertaciunilor” dar si intr-un mirific park al puritatii…. convietuire la tot pasul, intrari si iesiri pe aceeas poarta pe care el o deschide si noi nici vorba sa rezistam:
“ulita stramta tatal meu si masa fantana si un bal tinut cu fast un peste prins in rau adanc cu plasa biserica si-un preot bun si cast feciorul meu si fiica soata casa acestea-s daruri restul e balast”
Nu-I deloc usor sa scrii despre un poet ca Adrian Munteanu m-am incumetat totusi !
“Paingul orb” (sonete3) a aprut in Editura ARANIA-2007
Maria Cecilia Nicu / iulie / Toronto,
|
Maria Cecilia Nicu 7/9/2007 |
Contact: |
|
|