Tableta pentru prieteni : Tribulatiile memoriei colective
Memoria, pe linga alte multe calitati -in special aceia de a ne face sa fim ceeace suntem- are si una extrem de importanta aceea de a ne detasa de timp in sensul ca putem calatori datorita ei din prezent in trecut si vice versa si prin aceasta putem reinvestiga si eventual reconsidera trecutul ,putem modifica prin prisma acestei reconsiderari prezentul si in mod indirect sau direct putem influentza viitorul. S-a spus cu oarecare dreptate ca cine controleaza trecutul , controleaza viitorul si cine controleaza prezentul, poate controla trecutul..Evident ca aceste afirmatii apar ca un joc de termeni dar ce marita retinut e faptul ca memoria trecutului devine o certitudine confirmata prin reliquele istorice care persista si care isi pun amprenta asupra prezentului.Un exemplu pertinent si magnific este din acest punct de vedere rolul crestinismului in cultura europeana vestica sau rolul culturii maure in istoria Spaniei sau rolul islamismului si budismului in culturile orientului mijlociu si indepartat.In toate aceste culturi se reflecta mereu trecutul in prezentul istoric si dependentza prezentului de trecut prin perenitatea doctrinelor etice, morale,traditii religioase si creatie artistico-stiintifica. Istoria societatilor umane a aratat ca este posibila manipularea memoriei trecutului in vederea crearii unui viitor conform unei doctrine elaborate de o colectivitate in sinul societatii ;este destul sa se aminteasca de pervertirile istoriei de catre dialectica marxist-leninista in scopul obtinerii unei "societati noi -pregresiste" de tip comunist care s-a incercat in fosta URRS ,in Rominia si alte tari din Estul Europei ca exemple tragice de neuitat a caror consecintze se vad si astazi.Metoda utilizata a fost oarecum simpla dar bine organizata prin organele de propaganda si a constat dintr-o pervertire a memoriei colective a masselor in privintza trecutului lor istoric . Zonele de imigratie -Nord-America, Australia si Europa- sunt supuse astazi la o presiune de alta natura dar care ridica probleme asemanatoare;este vorba de tendintza masselor imigrate de a ramine grupate in nuclee etnice care exercita presiuni asupra guvernelor in a modifica legile tarilor respective astfel ca sa acomodeze cerintele lor cu privire la religie ,traditii si eventual jurisdictie cu care vor sa traiasca si le-au "importat" in tara de imigratie. La aceste cerintze s-a raspuns in genere cu implimentarea unei atitudini de "intzelegere" fatza de nevoile lor care s-a tradus prin ceea ce curent se numeste "political correctness".Dar pe acesta cale s-a mers asa de departe incit in tzari cu traditie culturala si stiintifica cum este UK sa se propuna ca in Universitati sa nu se mai studieze teme ca cele a Cruciadelor si holocaust-ul pentru ratiunea de a nu ...ofensa sensibilitatea unora din studentii musulmani. Este evident pentru oricine cu un minimum de spirit critic ca asemenea decizie -daca ar fi implimentata- poate fi considerata ca o falsificare deliberata a istorirei, un atentat la memoria oamenilor,in scopul de a obtine un "prezent"mai calm, deloc sigur, dar ignorind consecintele pe care le poate avea asemenea manipulari a adevarului istoric intr-un viitor mai mult sau mai putin apropiat. A gindi in acest fel e iresponsabil si a pune in aplicare este dezastruos ;"acomodarea" unor grupuri etnice imigrate nu este acceptabil sa se faca in dauna conceptiilor de viatza a populatiei din tara de imigratie iar cei ultrasensibili trebue sa fie invitati sa studieze sau sa se expatrieze in alte tzari. Trecutul ,prezentul si viitorul sunt intr-o relatie dialectica;a schimba istoria inseamna a schimba trecutul si acest fapt -cum istoria sec XX a aratat- are consecintze nefaste asupra prezentului si implicit a viitorului. Memoria culturii si civilizatiei popoarelor impune respect ;a o falsifica inseamna crima impotriva umanitatii.
Dr. Dinu Dimitriu / Toronto
|
Dinu Dimitriu 4/10/2007 |
Contact: |
|
|