Cu prof.univ.dr Suzana Fantanariu , artist plastic
Prof. univ. dr. SUZANA FANTANARIU de la Facultatea de Arte a Universitatii de Vest din Timisoara, nascuta la Falticeni, jud. Suceava, absolventa a Institutului de Arte Plastice “Ioan Andreescu” din Cluj Napoca (perioada 1969 – 1975, sefa de promotie pe tara), specializarea : grafica. A fost numita imediat dupa absolvire ca profesor titular de grafica la Liceul de Arta din Craiova (1975 – 1987), trecand apoi in invatamantul superior la Timisoara (din 1987). EXPOZITII PERSONALE – 32, dintre care 9 in strainatate (Roma si Neapole – Italia, Modling – Austria, Wassenaar si Utrecht – Olanda), Sharajah – Emiratele Arabe Unite, Cosongrad si Budapesta – Ungaria, Paris – Franta) si 23 in Romania (Bucuresti, Timisoara, Iasi, Craiova, Lugoj, Arad, Rm.Valcea, Dej, Tg.Mures, Bistrita-Nasaud, Falticeni). EXPOZITII DE GRUP – 131, dintre care 44 in strainatate (Austria, Italia, Ungaria, Slovacia, Germania, Olanda, Anglia, Franta, Belgia, Rep.Moldova, Spania, Emiratele Arabe Unite, Iran, Bulgaria, Grecia) si 87 in Romania – unele ca manifestari internationale. Participare la BIENALE si TRIENALE INTERNATIONALE (selectie) – 82, cele mai multe in Polonia, Slovacia, Franta, Serbia, Bulgaria, Ungaria, Japonia, Spania, Slovenia. PREMII (selectie) – PREMII INTERNATIONALE : Premiul “Ex-Equo”(Banska-Bistrica, Cehoslovacia), 1982 ; Bursa, Roma, Italia, 1985 ; Premiul I (Paris-Franta), 1992 ; Premiul II (Maastricht Olanda), 1993 ; Premiul I (Sharajah, Emiratele Arabe Unite.), 1997 ; Medalia de argint, (Beijing, China), 1995 ; Premiul de achiziþie (Trois Rivieres, Quebec, Canada), 1999 ; Premiul Asociatiei Artistilor (Boemia de Sud, Ceke Budejovice, Republica Ceha), 2000 ; Premiul de excelenta (Beijing, China), 2003 ; Premiul I, (Gornji Milanovac, Serbia si Muntenegru), 2003. PREMII NATIONALE : Premiul Tineretului, (Cluj-Napoca) ; Marele Premiu “Voronetiana” (Suceava), 1997 ; Premiul pentru desen “Catul Bogdan” (Arad), 1998 si 2000 ; Premiul Uniunii Artistilor Plastici din Romania, 1999 ; Ordinul National “Pentru Merit” în grad de “Cavaler” (Bucuresti), 2000 ; Premiul Revistei “Ramuri” (Craiova), 2004 ; Bursa “Constantin Brancusi”, pentru Paris, Franta, 2006 ; “Diploma de excelenta pentru promovarea imaginii Timisoarei in lume prin arta”, din partea Primariei Timisoara, 2006.
Rep..: Stimata doamna Prof. univ. dr. Suzana Fantanariu, ecoul recentelor aprecieri cu privire la prodigioasa d-voastra activitate artistica a ajuns si in Canada si, bineinteles, la comunitatea romaneasca de aici. Va rugam, asadar, sa veniti, prin cateva relatari, in intampinarea interesului pentru creatia d-voastra artistica si, cu deosebire, pentru ultimele experiente si proiecte artistice, interes manifestat de catre cititorii nostri. S.F : Sunt onorata de solicitarea publicatiei d-voastra, dar va incredintez ca nu este foarte usor sa aleg ceea ce ar interesa mai mult pe cititorii “Observatorului” romano-canadian. Rep.: Cu voia d-voastra, am putea incepe cu experienta pariziana din primavara – vara anului 2006, prilejuita de derularea bursei pe care ati castigat-o. S.F. : Am trait bucuria de a fi castigatoarea bursei ”Constantin Brancusi” la Cite Internationale des Arts, Paris, in urma concursului initiat de Institutul Cultural Roman din Bucuresti. S-au prezentat 125 de candidati Bursa a fost derulata in perioada 3 aprilie – 27 iunie 2006. Cu aceasta ocazie, am deschis o Expozitie personala intitulata “Corp insemnat” la Institutul Cultural Roman din Paris, in perioada 20 mai – 20 august 2006, cu 40 de lucrari de dimensiuni mari. Expozitia, structurata pe doua categorii de lucrari, picot-colaje si xilogravura, a constituit o formulare noua a spatiului disponibil. Ea a fost vizitata de personalitati franceze si romane si s-a bucurat de succes. Rep. : A propos de picot-colaje si xilogravura,ce genuri de arta practicati, in afara, bineinteles, de grafica ? S.F. : Am realizat si lucrari de desen, xilogravura, obiect, instalatie, performance si pictura. Rep. : Continuati, va rog, sa ne relatati despre realizarile de la Paris. S.F. : Tot in aceasta perioada , in timpul derularii bursei la Paris, am realizat si unele proiecte, de pilda “Parapluie poetique” (trei obiecte) cu texte de Jeanine Baude, scriitoare prestigioasa în lumea poeziei contemporane franceze. Acest proiect a fost prezentat într-o expozitie internationala de grup la Centre Wallonie, Bruxelles-Paris, in 13 octombrie 2006, reunind artisti din Japonia, Germania, Franta, Maroc etc. De asemenea, acest proiect a ajuns si la Londra, in ianuarie 2007, intr-o expozitie similara de la Centrul Cultural Roman de acolo, in colaborare cu “Print Europe ICR Londra (curator Wanda Mihuleac). Alt proiect a fost “Carte geo-poetique”, lucrare de mari dimensiuni intitulata ”Timisoara, ma ville, mon linceul”, 300 x 90 cm., cu texte de Jeanine Baude. “Lire en fete”, Forum du Centre Pompidou, 14 octombrie, 2006, având curator pe Wanda Mihuleac de la Editura“Transignum”din Paris. Rep. : Mi-ati spus in treacat ca v-au preocupat si proiectele de carte. Ce le-ati putea spune cititorilor nostri in aceasta privinta ? S.F. : Pot aminti proiectul de carte unicat “Ici c’est comme nulle part” de Lambert Schlecter (scriitor belgian de prestigiu), 10 exemplare unice pentru anul 2007. De asemenea, carte unicat cu text scurt despre Bucuresti, autor Daniel Leuwers (presedintele Asociatiei Criticilor Literari din Paris), 7 exemplare ”Regle du jeu” des collections “Feuillet d’album”, “Billet”, Petit air” et “La feuille a meme”, pentru anul 2007. Rep. : Din ceea ce s-a mediatizat, am aflat ca ati realizat si un proiect reunind arta plastica si muzica, un proiect multimedia. S.F. : Intr-adevar, tot la Paris am realizat proiectul multimedia intitulat “Eurotique”, impreuna cu muzicianul Mircea Tiberian, castigatorul bursei “George Enescu”, la Cite Internationale des Arts, Paris. Proiectul s-a derulat in “Salonul de Aur” al Ambasadei Romane din Paris, la 20 septembrie 2006, in prezenta unui numeros public. Cele 60 de imagini, supradimensionate si proiectate au fost comentate muzical, la pian, de Mircea Tiberian. O explorare a vizualului prin auditiv si a auditivului prin vizual, demersul vorbind despre mentalitatea europeana, despre reperele si obsesiile omului contemporan. Rep.:Ce puteti spune despre preocuparile d-voastra in pregatirea acestui interesant si nou demers? S.F.:Presiunea culturala intr-o capitala a interferentelor, cum este Parisul, m-a supus la o experienta careia trebuia sa ii fac fata ca artist vizual. Am cules informatii, am selectat si concentrat imaginile intr-un format mic, acela de carte postala, dat fiind faptul ca acest gen comunicant– afectiv, documentar in acelasi timp, este astfel eficient. Preocuparea mea principala a fost aceea de a “personaliza”imaginile prin interventii : compunere, interferenta, transfer, adaugare si eliminare, registrul de interpretare fiind foarte larg. Interventiile acute au fost facute in situatia in care materialele informationale erau supuse mai rapid derizoriului si perisabilitatii, incat ele au fost “salvate”prin plusul de mesaj artistic, apropierea lor de limbajul plastic contemporan si restabilirea imaginilor cu statut propriu in perceperea unui mersaj.Aria tematica (obiectivitatea si subiectivitatea ei ) este variata, registrele ei fiind esalonate de la sacru la profan, de la real la ireal, de la estetic la inestetic, toate conjugate in directia conotativa a “euroticului”. Rep.: Revenind in Romania, interesantele d-voastra proiecte de inspiratie pariziana au fost puse in valoare, prin manifestari deosebite, si pentru romanii iubitori de frumos. Am aflat tot din ceea ce s-a mediatizat. Ce ne puteti spune ? S.F. : Proiectul multimedia “Eurotique” a fost derulat si la “Art Club Jazz” din Bucuresti, la 29 noiembrie 2006 si a fost insotit de expozitia “Re(in)semnari”, constituita din 18 lucrari, acryl / hartie si obiect (lemn, panza, acryl). Au fost prezenti artisti plastici importanti, scriitori, jurnalisti. Incitantul proiect a fost prezentat si la Timisoara, la 27 ianuarie 2007, la Centrul Cultural Francez, iar expozitia insotitoare a ramas deschisa pentru perioada 27 ianuarie – 28 februarie a.c. Proiectul ”Dark”, cu lansare la 15 decembrie 2006, la Muzeul National al Literaturii Române din Bucureºti, este un obiect artistic ce contine, pe un CD, melodii ale lui Mircea Tiberian si Liviu Butoi, cate un poem bilingv de Ion Muresan, Ion Stratan, Eugen Suciu, Ioan Flora si Ioan S. Pop si cinci xilogravuri semnate de Suzana Fantanariu intitulate “Ambalaj pentru suflet”, insotite de un text din “Cartea tibetana a mortilor”. La lansarea proiectului, editat de Muzeul National al Literaturii Romane, in colaborare cu “Open Art – Societatea de Concerte”, au participat scriitorii Gheorghe Craciun, Ioan Grosan, Alexandru Condeescu si graficianul Mircea Dumitrescu. Cartea cuprinde xilogravurile amintite si cinci fragmente din ciclul ”Dragonilor”, contribuind la intregirea grafica a acestei ediþii speciale. Rep. : Desigur, cu prilejul multiplelor d-voastra demersuri artistice ati vizitat si multe alte tari, organizand expozitii sau intreprinzand calatorii de studii. S.F.: Exact. V-ati putut da seama din nota care precede discutia noastra ca nu puteam participa la toate expozitiile mentionate numai prin trimiterea de lucrari, in cele mai multe cazuri fiind necesara si prezenta mea, iar calatorii de studii am efectuat in Germania, Polonia, Franta, Iugoslavia, Bulgaria, Olanda, Grecia, Emiratele Arabe Unite, China. Rep. : In alta ordine de idei, stim ca, alaturi de activitatea artistica, ati desfasurat si desfasurati si o rodnica activitate pedagogica, didactico – formativa, de indrumare si desavarsire a unor reale talente in randurile studentilor plasticieni. Dati-ne, va rog, cateva exemple in acest sens. S.F.: In calitate de profesor la Facultatea de Arte a Universitatii de Vest din Timisoara, mentionez cateva performanþe obtinute cu studenþii. Cu ani in urma, Florin Hategan, acum artist plastic cunoscut, stabilit la Toronto in Canada, detinator a numeroase premii internationale si nationale, a castigat Marele premiu la Bienala de gravura studrnteasca “Graphium” din Timisoara. De asemenea, Ortansa Ilie (actualmente Moraru), stabilita tot la Toronto in Canada, membra a Societatii Artistilor Canadieni, castigatoarea unui premiu la a IV-a Bienala Internationala de Arte Grafice de la Francavilla, Italia, precum si a altor premii si avand numeroase expozitii, a castigat in timpul studentiei premiul pentru grafica al Societatii Culturale “Dante Aligheri”, Filiala Timisoara – si burse in Olanda ( A IV-a Bienala a Academiilor de Arte Plastice, Maastricht, 1993) si in Italia (oferite de Societatea Culturala “Dante Algheri” Roma, 1996 si 1998). Raluca Moldovan a castigat Concursul de debut pe þara, in anul 2006, concurs organizat de Muzeul Judetean de Arta din Bistrita Nasaud., institutia mentionata organizandu-i o expozitie personala de grafica in salile muzeului si tiparindu-i un catalog in valoare de 15 milioane de lei. Raluca Moldovan a castigat si bursa “Socrates” la Paris, Universitatea 8. Cu un an inainte, a castigat acest concurs studentul Voicu Satmarean, actualmente masterand la Metz, in Franta. Tot acest student a obtinut Bursa de excelenta. Rep. : Poate amintiti ceva si despre perioada d-voastra craioveana. S.F. : Vreau sa ma refer cu tot dinadinsul si la perioada de la Craiova, la elevii mei ajunsi artisti importanti : Ortansa Ilie (Moraru) – Toronto, Canada, care mi-a fost si studenta la Timisoara, Darie Dup (Bucuresti, Romania), Marian Zidaru (Bucuresti, Romania), Traian Stanescu (New-York, Statele Unite ale Americii), Ioana Batranu (Bucuresti, Romania), Alina Rosca (Craiova, Romania), Luminita Taranu (Roma, Italia) , Maria Badea (Bucuresti, Romania), Elena Stanescu (Cluj-Napoca, Romania), Diana Toma (New-York, Statele Unite ale Americii) etc. In acesti ani ai tineretii, am desfasurat cu sarg o activitate didactica plina de satisfactii. Am obtinut, astfel, rezultate foarte bune cu elevii la concursurile pe tara (olimpiadele liceelor de arta) si reusite remarcabile la admiterea in invatamantul superior de arta din Bucuresti, Cluj-Napoca si Timisoara (cum ar fi cazul Ortansei Ilie care a obtinut Premiul I la Iasi si admiterea cu succes la Timisoara, la Facultatea de Arte). La Craiova, am colaborat cu scriitorul I.D. Sarbu care era interesat de activitatea performanta a elevilor mai sus mentionati. A scris despre ei cronici plastice in revista “Ramuri” condusa in acea vreme de poetul Marin Sorescu care imi facea vizite de lucru la atelier. Mi-a propus sa desenam impreuna portrete,marturisind in acest fel deschiderea si preocuparea pentru artele plastice. Rep. : }tim ca ati avut si aveti diferite responsabilitati profesionale si sociale, precum membra in Senatul Universitatii de Vest din Timisoara, membra in Consiliul de Conducere si in Consiliul Profesional al Facultatii de Arte a aceleiasi universitati, membra in conducerea Uniunii Artistilor Plastici – Timisoara, membra a Societatii Internationale de Gravura – Cracovia, Polonia si ca ati facut parte din numeroase jurii nationale si internationale. Daca aveti si alte preocupari – culturale, literare, publicistice etc…. S.F.: Am colaborat la emisiuni ale TVR Cultural Timisoara, TV “Senso” Bucuresti, Radio International Paris, Radio Cultural Timisoara etc. Lucrari plastice si texte au aparut in albumul ”Un secol de arta in Bucovina” de Valentin Ciuca, 2006 ºi Enciclopedia ”Arta in Bucovina” de Emil Satco, 2006. Ma preocupa scrisul. Detin pe internet volumul de versuri “Identitate precara”. {n mai 2007, va aparea cartea (teza de doctorat) intitulata “Spatiu si semn, devenirea imaginii de la bidimensional la obiect”. Sunt colectionara (mai bine-zis recuperatoare) de folclor textil. Rep. : O intrebare devenita traditionala pentru incheierea unui interviu : Ce proiecte aveti pentru intreg cursul anului 2007. S.F. : Pentru 2007, an pentru mine special, ca sa nu zic aniversar, am prezentat deja o sinteza a propunerilor intitulata “Re(in)semnare” – retrospectiva in 10 proiecte expozitionale si doua lansari de carte – Suzana Fantanariu la 60 de ani de existenta si 35 de ani de activitate. O prima actiune va fi tiparirea unui catalog retrospectiv. Dintre manifestarile cuprinse in sinteza, consider ca trebuie sa ma opresc indeosebi asupra celei programate pentru 9 noiembrie 2007 la Centrul Cultural German din Timisoara – proiectul expozitional “Xilogravura, pozitiv si negativ” si masa rotunda “Traditie si inovatie in xilogravura”. Invitati – Ethel Lucaci Baias, grafician si prof.univ.dr. Mircea Dumitrescu de la Academia Nationala de Arta Bucuresti, grafician. Intreaga manifestare artistica se prezinta ca un atelier deschis in care, pe langa lucrarile expuse, vor figura si instrumentele de lucru, placile de lemn gravate si presa de imprimat. Vernisajul expozitiei este conceput de catre Catalin Davidescu, critic de arta, Craiova. Masa rotunda, al carei moderator va fi prof. univ. dr.Mircea Dumitrescu, este organizata in scopul cunoasterii mutatiilor ce au loc in gravura mondiala contemporana, iar din punct de vedere educational – repunerea in valoare a unei stravechi tehnici, gravura in lemn (Gutemberg, Durer etc.), scoaterea in evidenta a performantelor romanesti pe plan international si national in acest domeniu, precum si ridicarea gradului de profesionalism in asimilarea acestei discipline la facultatile si liceele de arta. Personal, am obtinut premii internationale cu xilogravuri in Slovenia (1995), China (1985 si 2003), Franta (1992), Olanda (1993), Emiratele Arabe Unite (1997), Canada, Quebec (1999), Republica Ceha (2000), Serbia si Muntenegru (2003). Cu prilejul acestei manifestari, vor transmite cuvantul lor fostii mei studenti Florin Hategan si Ortansa Moraru din Canada, premiati la prestigioasele bienale internationale de gravura (xilogravura) din Japonia, Coreea de Sud, America, Italia, precum si Voicu Satmarean, Metz, Franta si Raluca Moldovan, recenta castigatoare a concursului de debut (cu xilogravura) Romania. Rep. : Va multumim deosebit, stimata doamna Suzana Fantanariu, pentru interviu, va felicitam de pe acum pentru anul d-voastra aniversar, cu data de referinta in septembrie 2007 si, alaturand omagiile noastre, va dorim numai impliniri si satisfactii.
|
de Virgil Gheorghian 2/15/2007 |
Contact: |
|
|