Perspective ; Omul si secolul XXI
Nu foarte multzi ani in urma, poate cam 65 de ani, pentru ca cineva sa fie admis intr-o scoala de medicina se cerea sa aiba o baza de biologie si humanistica, de cultura generala din care sa nu lipseasca latina si eventual elina -cu sperantza ca studentul va intzelege mai bine termenii medicali cu radacini de elina si latina- dar in niciun caz nu se cerea ecuatii integrale, calcul,algoritmi, statistica si in mod sigur nu computer-science pentru simplul motiv ca aceasta disciplina nu exista inca! etc. Ce scop avea acea educatie? aceea de a forma noii medici in aceptiunea ca" a pastra viatza inseamna in primul rind sa stii ce este viatza" acest fenomen unic in comos in care energia este axata -asa cum Crick a aratat citiva ani mai tirziu(I953)- pe un schelet genetic si care are doua calitatzi distincte: desvoltare dela forme simple la forme complexe si reproducere pentru supravietzuire. Anul 2000 a fost un prag pentru omenire: aume a insemnat un salt al acumularilor de cunoastere stiintifica dela sfirsitul sec 20 -cind deja se ajunsese pe luna, se trimisesera satelitzi de explorare in cosmos,se initiase revolutia in explorarea bolnavului cu ulta-sunete, scan-uri . MRI , s-a trecut dela spitalizare pentru operatie la "chirurgia de o zi"( day-surgery)- toate aceste ajungind la cuceriri tehnice mult mai indrasnetze la care asistam azi ca sboruri fara escala in jurul globului, informatie instantanee pe tot globul, MRI functionale prin care se patrunde in mecanismul de functiune al organelor, innoiri de tzesuturi si celule utilizind celule embrionare cu sperantza de a reda functie normala creerului, maduvei spinarii , pancreasului -la diabetici- sau ficatului si muschiului inimii, noi teste care sa diagnosticheze mai precis malformatii embrionare si sa se evite astfel suferinta acestor indivizi nascuti cu anomalii cit si a parintilor pentru care ei constitue in genere o povara etc. Ce rezulta din cele de mai sus? esential ca asistam la o desvoltare fara precedent a "cunoasterii" stiintzifice. Secolul 21 a devenit secolul unui "materialism stiintzific" pentruca ceea ce numim cunoastere stiintifica se ocupa esentzial de "materie", indiferent daca este vorba de materie biologica (celule, tzesuturi, organe ,reproducere-clonaj )sau e vorba de computere, telefoane,I pod-uri,tunuri, rachete, armament -atomic sau nu- etc. Unde a ramas si ce a devenit "omul" in acest complex? Trebue subliniat dela inceput ca cercetarea stiintifica-cea cinstita- are numai un singur scop: gasirea adevarului prin "nou"-ul care este rezultatul studiului si care eventual ar aduce un beneficiu comunitatii care il adopta;.exemple patente sunt codul genetic, computerul, chirurgia endoscopica etc etc. Este adevarat ca stiintza clarifica mereu ceea ce ramine neclarificat in istorie; aceasta se ciocneste cu doctrine , credintze, idei invechite sau eronate, etc. ;procesul e inevitabil si nu poate fi oprit caci mintea omului nu mai poate fi intoarsa inapoi ; se pare ca omul e genetic programat catre cunoastere . Ori ,ce se intimpla cu omul in acest secol? Spre deosebire de ratiune, de care tzine cunoasterea, si care corespunde etajului constient al genomului psichologic uman , constiintza omului este dependenta cu precadere de etajul subconstientului uman -in care sunt cuprinse emotzii, traditie, sentiment religios de venerare,toate acumularile ale memoriei de specie-filogenia- etc- si care se modifica mult mai greu decit ratiunea -cunoasterea umana! Consecintza este ca se creaza un fel de disjunctie in sufletul -psihicul omului secolului nostru intre cunoastere si sfera "sufletului"; este ca si cum 'cunoasterea" tiraste dupa ea "psihicul" omului care deci ramine mereu in urma. Conditia acesta duce la o stare de "neincredere" de incetitudine, de nesiguranta a omului modern care nu mai stie in ce sa creada si unde se indrepata, care in esentza pierde criteriile care ii dadeau 'sigurantza" necesara a trecerii prin viatza. Ilustrarea celor de mai sus este modul in care "valorile" etic-morale si religioase s-au pierdut incepind cu sfirsitul sec 20 si continua in prezent: libertatea prost intzeleasa manifestata in arta, literatura, teatru si cinematopgrafie,mifestata in viatza in sensul in care a deviat conceptia despre familie, viitorul incert din punct de vedere al desvoltarii al copiilor care traesc in familii cu ...trei parintzi de ex. sau in familii cu doua "mame"dar fara tata , atitudinea fatza de femeie in genere care desi "liberata" continua sa fie dominata,creatia artistica in genere de proasta calitate (nu mai exista capabilitatea de a scrie muzica buna, romane care sa stirneasca gindire si admiratie, etc), medicina deshumanizata si centrata pe date de computer si de laborator cu medici orientati mai mult spre tehnicalitate si mai putin catre om, etc. Cum se poate actiona si eventual corecta aceasta "coborire" moral-spirituala care nu e aparenta ci reala a omului secolului nostru , discrepanta fatza de realizarile tehnice si materiale generate tot de el? Lumea contempoprana este intr-o cumpana si e dominata de scepticism;omul de azi nu mai stie in ce sa creada si cit sa creada; si daca nu stie, prefera sa nu creada in nimic , pina la urma nici macar in el insusi.La acesta conditie se alatura mizeria generata de economii prost gerate pe glob care impreuna cu informatia instantaneee transmisa din tzarile mai avute imping pe oamenii saraci ai continentului african ,sud-american si chiar european la imigratie economica; in modul acesta omul isi neaga 'radacinile"-traditiile, religia si morala cautind sa se adapteze unui mediu strain in care uneori se simte discriminat, alteori nu se poate incorpora si ramine -desamagit- la periferia sistemului.(muslimii in Frantza,turcii in Germania,rominii pretutindeni, etc); fenomenul de imigrare masiva si globalizare economica reprezinta un specific nou in contemporaneitate. Se pot intrevedea citeva elemente care pot ameliora situatia "omului " ca sa-l ajute sa supravietzuiasca in acest fel de conditii al acestui secol al materialismului stiintzific: -tarile mari de imigrare sa incurajeze "multiculturalismul" ca noii veniti sa aiba un microclimat in care sa nu se simta dela inceput stingheritzi;in cadrul acestui sistem statul sa investesca fonduri cu care sa ajute efectiv noile comunitatzi ;in acest mod imigrantul va avea unde sa se roage-ca sa-si gaseasca un echilibru sufletesc- ,cu cine sa vorbeasca in limba lui si unde sa-si continue traditiile.Este o profunda greseala sa se incerce dela inceput "integrare" in noua societate; prima etapa care trebue incurajata este aceea a" ajustarii " ca apoi , dupa ani de zile sa se treaca la etapa de "adaptare " si in uram sa se ajunga la "Integrare" economica primordial si apoi sociala cind imigratul are deja o cetatzenie acordata ,a ajuns sa-si exprime constient dreptul de vot si este gata eventual sa faca sacrificii pentru noua patrie.Evident noul venit trebue sa fie incurajat sa cunoasca limba, istoria si viatza politica a tzarii de imigrare , sa fie constient nu numai de drepturi dar si de datoriile lui sa caute sa se educe cit mai mult pentru a corespunde cerintzelor pietztii muncii
-Este de dorit sa se organizeze deschis, in presa, parlamente (nationl-european, provincial-federal etc) desbateri pe teme de "valori" morale si etice care sa stea la baza societatii.Daca se poate realiza un consensus acesta sa fie respectat de toata comunitatea.Una din valorile de baza este "credintza" intr-o doctrina religioasa; aceasta nu numai ca poate salva pe "credinciosi" dar prin respectarea valorilor etice, morale pot constitui un exemplu de a educa si pe altii in sinul societatzii.In extrem se poate merge pina la legiferare de delicte la morala si etica publica asa cum exista mai demult in societatea vestica.
-In sec 21 trebue revalorizata "familia" si educatia copilului; in acest domeniu sprijinul trebue dat de parlament si de sistemul judiciar in acord cu parerile exprimate eventual prin referendum popular (care pare o cale mai adequata de exprimare a maselor decit cea parlamentara in probleme de acest ordin).
-Educatia humanista trebue reintrodusa in sistemul de educatie al tineretului;aceasta va creste consideratia fata de valorile umane si va incuraja-prin desvoltarea sensibilitatii fatza de om- creatii care sa se adreseze nu numai intzelegerii dar si etajului emotional al omului.Acesta educatie e necesar sa fie facuta in mod activ.
-UN se zice, paradoxal dar pe drept cuvint, ca "trebue sa grabeasca pasul pentru a se mentine pe loc" !Asta inseamna in modul cel mai simplu ca trebue sa intareasca, intre altele si sectorul care se ocupa de om si cultura lui, iesind din biurogratzie si activind concret.
Omul sec.21 este in intirziere in sensul ca trebue sa faca efortul ca "valorile" pe care s-a desvoltat societatea umana de 2000 de ani sa ajunga din urma nivelul la care a ajuns "cunoastera". Daca e necesar acestea trebue revalorizate si raspindite in masse prin educatie sistematica liber acceptata dupa ce au fost bine argumentate. Fara acest efort facut la nivel planetar " materialismul stiintific" va distruge tot ce s-a acumulat in materie de humanitate pina acum.Deocamdata ecuatiile matematicienilor n-au reusit sa inlocuiasca ideia de Dumnezeu-Creator din spiritul oamenilor care cred , dar timpul preseaza si nu trebue pierdut.
Dr Dinu Dimitriu / Toronto
_________________________________________________________________
|
Dr Dinu Dimitriu 1/17/2007 |
Contact: |
|
|