DAN PERJOVSCHI in dialog cu GABRIELA ADAMESTEANU
Cum ajunge un artist plastic din Sibiu sau Baia Mare un artist international? In 1993, cu ocazia Festivalului International de Performance din Timisoara, mi-am tatuat pe umar numele tarii: Romania. Pe vremea aia nu ma puteam defini altfel decat ca o vita aflata in proprietatea lui Iliescu si a statului mineresc. Zece ani mai tarziu, cu ocazia unei expozitii internationale despre Balcani, la Kassel, in Germania, mi-am scos chirurgical cu laserul Romania de pe umar. Uite asa am ajuns artist international. E o chestie de mentalitate. Iti definesti singur apartenenta si interesul. Vrei sa pictezi cerbi pentru vecinii de la bloc? Picteaza sanatos, fii fericit, dar inseamna ca esti un artist de bloc. Vrei sa te adresezi unui public international? Bine, incepi prin a renunta la cerbi. Pe urma renunti la pictura. Eu glumesc... Eu ma consider artist international chiar cand desenez intr-un ziar romanesc pentru un articol in limba romana despre o problema absolut romaneasca. Am un partener de viata extraordinar. Am trait o revolutie, o eclipsa totala de Soare si anul doua mii. Am muncit, dar am si gandit. Si, pe urma, vorba aia, am avut noroc. Mult noroc. In alta ordine de idei, uite ca in timp ce eu plecai din Sibiu (vorba vine), iata, Sibiul devine capitala culturala europeana. Musai sa ma intorc, nu? Mai are vreun sens arta in secolul 21? Mai intereseaza publicul? Precomanda pe Internet pentru volumul 6 din seria Harry Potter a fost de un milion de exemplare. Vernisajul de presa al Bienalei de la Venetia a insemnat 7.000 de oameni in 3 zile, toti directori de muzee, critici de arta, artisti sau ziaristi de cultura. In fiecare zi Muzeul de Arta ?Ludwig? din Koln e plin ochi. Daca judeci dupa cifre publicul pare interesat. Daca insa cauti calitate... Festivalul de la Cannes s-a deschis cu epopeea SF hollywoodiana pentru speriat digital copiii Star Wars. Cultura a ajuns industrie culturala, cuvintele-cheie sunt proprietate intelectuala si copyright. Nu ce, nu de ce, ci cat. Am de luptat in acelasi timp cu ideea de elita si cu ideea de arta populara sau populista, cu aia care cred ca prin ei vorbeste Sfantul Duh si cu aia care asteapta saltul calitativ al depasirii planului, cu cei care se cred maestri si cu cei care se cred cool. Si cu rinocerii, si cu lupii. Musai ca lupta asta sa aiba un sens.
Preotii au fost inlocuiti de DJ-i
Ce inseamna arta in Romania? Ce inseamna arta in spatiul international? Care este diferenta? Cand primarul PSD a gasit planurile Coloanei Infinite a lui Brancusi, liderii PSD au vrut s-o cloneze si s-o dea cadou FMI. Noroc ca aia au refuzat ?cadoul?. Pai, daca asta i se intampla lui Brancusi, atunci eu ce pretentii sa mai am? Bugetul Ministerului Culturii e permanent zero virgula ceva si, in acelasi timp, legea sponsorizarii e cretina, iar statutul (social, financiar) al artistului lipseste. In clipa de fata arta din Romania este o platforma pentru orice altceva (politica, pozitie sociala, bani, moda, panas pentru nou imbogatiti etc.) decat arta. Latura critica s-a topit. Cercetarea s-a incheiat. Partida are mereu aceiasi castigatori. A trebuit sa cada Nastase in barba sa inceapa injuraturile la muzeele ctitorite de dumnealui. Tinerii artisti, ca sa se simta liberi (sa-si asculte muzica favorita), se lasa mai intai pipaiti de SPP-isti la intrarea in muzeu, grafittistii agrementeaza la comanda si in mod organizat strazi care cica nu arata estetic destul de bine. Eu am trait vremea curentului ortodoxist, cand la vernisaje veneau preoti si mirosea a tamaie. Acum preotii au fost inlocuiti de DJ-i. Nu exista bugete de mobilitate, nu sunt burse individuale, sunt prea putine spatii de expozitii, nu exista laboratoare de productie, in schimb avem cel mai mare muzeu de arta contemporana din regiune. Si cu toate astea zic ca arta este ceva interesant, acum se intampla toate, si conflictul de generatii, si de medii, si de viziuni, nationalisme, internationalisme, fundamentalisme, si i din a, si only english. Se duc batalii, doare burta de nervi, fruntea s-a botit de cute, racnim, nu ne mai auzim unul pe altul. E bine. Arta conteaza inca, altfel nu ne-am omori asa de tare. Au aparut noi generatii, noi institutii, alte idei, reviste impecabile, bienale, curatori, artisti. Exista energie, exista probleme. E bine. Eu cu Lia suntem de vreo patru ani in programul numit dizzydent, care vine de la englezescul dizzy adica ametit. Ne balanganim incoace si incolo, nestiind cui sa ne mai opunem, ca prietenii ne-au devenit dusmani, iar dusmanii ne-au ramas dusmani. International, arta este inca un teritoriu al libertatii (chiar daca banii vorbesc cam mult). Aici poti spune mai multe si mai apasat decat, sa zicem, in presa. Se petrec multe cacaturi, dar se petrec si lucruri miraculoase, inteligente si rafinate, ca sunt pur si simplu fericit ca sunt artist. Ce este cu micul scandal de la Bienala de la Venetia de anul acesta? Cu artista din Republica Moldova, care ar fi pus injuraturi la adresa UE si a Romaniei, cu fiica secretarului de stat custode acolo? Artista din republica Moldova este de fapt o scriitoare pe care statul german (motor al Europei) a invitat-o intr-o bursa la Schloss Solitude taman pentru aciditatea scrierilor sale. Textul domniei sale a fost reprodus in reader-ul alcatuit de teoreticianul german de origine romana Marius Babias si care a insotit conceptual proiectul artistului Daniel Knorr (vezi 22 no 801). Si pavilionul si reader-ul chestioneaza critic constructia europeana exact dupa ce ?nu?-ul francezo-olandez a declansat o furioasa (si necesara) critica identitara. Unul din cei mai vocali critici mi-a daruit (saru-mana), cu niste buni ani in urma, un dictionar al artistilor contemporani din anii ?70, spunandu-mi ca pe el nu il intereseaza. Ma intreb ce fel de expertiza are domnia sa acum dupa ce-a ratat si dictionarele din ?80, ?90 si ?00... Ceilalti critici pur si simplu nu inteleg ce e aia o bienala de arta internationala si nici ce se intampla astazi la nivel mondial. Ne dam cu totii in Romania mari iubitori de avangarda clasica sau ?NU?-uri ionesciene, dar cand ceva diferit se petrece sub ochii nostri repede bagam capul sub plapuma conservatoare si bolborosim injuraturi patriotice. Eu am fost membru in comisia care a selectat acest proiect si nu numai ca imi asum decizia, dar sunt si mandru de ea. Am vazut reactia presei de specialitate internationale si am discutat cu profesionisti ai domeniului. Credeti-ma, Romania nu a aratat de mult atat de bine, inteligent, poetic, curajos. Despre fiica secretarului de stat habar n-am. Dar la Venetia nu exista custode, ci niste tineri care trebuie sa pazeasca pavilionul intr-o caldura infernala. Presupun ca despre asta-i vorba...
Ma uit la TV, citesc ziare, beau cafele. Misto proiect
Ce faci acum? Ce-o sa faci in viitorul apropiat? Acum sunt la Koln la Muzeul ?Ludwig?, unde desenez direct pe perete despre lumea, orasul, cultura in care traiesc. Expozitia se cheama Desene gol-golute si s-a deschis pe 28 iulie. Camera e enorma, lumea sta pe scaunele lui Franz West si se holbeaza la pereti. Unii rad in hohote. Altii se incrunta. Atentatele de la Londra, globalizare, G 8, ajutor rock pentru Africa, Europa si ce mai inseamna asta, somajul german, Domul din Koln etc. etc. In ultimii ani am dezvoltat urmatoarea strategie: ma deplasez in locul unde are loc expozitia. Ma duc cu mainile in buzunar. Traiesc acolo (cu casa, masa platite de organizator) in functie de buget, dar minimum o saptamana, citesc ziare, beau cafele, discut cu oameni, ma uit la televizor, pe Internet (misto strategie nu?). Pe urma desenez pe pereti tot ce am aflat. Numai asa inteleg eu lumea, daca o desenez. Dupa aia n-o mai uit. Inventia si revolutia mea se intampla pe centimetrii aia patrati cat tine un desen. Imi place la nebunie sa desenez. Sa transpun in linii simple o chestiune foarte complicata. Sa razi la prima si sa te incrunti urgent dupa aia. In acest moment, exista in lume ziduri desenate de mine la Fundatia Gulbenkian din Lisabona, la Centrul de Arta Contemporana Le Quartier din Quimper, care-i capitala Bretaniei, un zid in Biblioteca Academiei de Arta din Lyon (asta a ramas de anul trecut, ca le-a placut studentilor si directorul s-a hotarat sa-l mai lase) si un zid desenat in casa directorului revistei de arta IDEA din Cluj (asta a zis ca daca se muta il sterge cu smirghelul). Celelalte spatii desenate de mine anul asta la Fundatia Generali din Viena, la Muzeul de Arta Moderna din Paris si la Stuttgart Kunstverein au fost sterse. Ce sa-i faci, proiecte temporare facute cu carioci permanente. Asta-i spilul. Unele se acopera, altele se descopera. Mut desenele dintr-o parte in alta, unele subiecte dispar, altele sunt complet noi... In cadrul proiectului din Quimper apar o data pe saptamana in cotidianul L?Ouest France, iar aici, in Germania, tot o data pe saptamana in Tageszeitung. Era sa uit de 22. In 22 apar de atat de multa vreme, ca ai senzatia ca asa e hartia lor de ziar. Gata imprimata cu smecheriile mele. Imi place presa, ziarele sunt pentru mine o prelungire a galeriei in spatiul public. Trei dimensiuni comprimate-n doua, cubul alb devenit pagina alba. De aia folosesc desenul care arata a caricatura. O data ca-mi place, si a doua ca e mai populara (cel putin la prima vedere o pricepe mai multa lume, cu exceptia directorilor artei romanesti, care n-o pricep cu nici un chip). Eu fac caricaturi pe peretii muzeelor, asta fac. Si, culmea, mai sunt si platit pentru asta. Nu e ceva magic? Din Koln merg la Bienala de la Istanbul. Pe urma musai sa-mi i-au o pauza sa-mi pun mintile la loc. Asa ca pe toamna nu imi propun mare lucru, decat sa fac ordine in camara (aia din cap, nu aia din subsol), sa vad ce borcane de gem s-au stricat si ce zacusca a inflorit... Cand cititorii vad desenele mele in ziar, simple, copilaresti si din doua, trei linii, se gandesc poate ca e o chestie facila. Nu e. Dupa o zi de lucru ma simt stors si fara de umor. Imi revin greu, ca dupa o betie. De obicei, dupa un proiect mai mare cad la pat bolnav. Lia stie. Nu-ti spun asta sa ma compatimesti, ci numai sa intelegi de ce-am intarziat atata amar de ani la serviciu. Cine te consacra, Romania sau Occidentul, ca artist? Sau ambele colaboreaza? Ar fi frumos sa zic ca te consacri singur. Dar nu zic decat cu jumatate de gura. Ce mi-a iesit in tara mi-a dat curaj in afara, iar ce chestii am facut afara mi-au dat destula obraznicie sa rezist inauntru. Spatele meu mi-au fost succesele si presa. Altfel, ma haleau cu fulgi cu tot. Eu cred ca locul unde traiesti este important. Intotdeauna mi-a pasat de ce se intampla in Romania si, crede-ma, am investit in context si bani, si energie, si mult, foarte mult timp. M-am implicat enorm cu Lia in soarta scenei artistice si a comentatorilor ei, uneori mult mai mult decat o permite o abordare sanatoasa. Am raspandit informatie, am facut activism cultural, am facut cafele, am cazat, am imprumutat bani, am ajuns un soi de agentie de recomandari si contacte. Am ajutat pe multa lume si am fost ajutati de putini. Dar nu regret nimic. Facem de multa vreme o adevarata rezistenta prin cultura (de cercetare) la cultura (de salon si compromis). Realitatea este ca, in Romania, Occidentul te consacra.
Anchetele despre cultura romana contin doar literati
Suntem sau nu o tara provinciala in arta? Daca da, de ce? Se poate iesi din provincie la centru? Cu cat vrem sa dovedim ca suntem mai internationali, cu atata suntem mai provinciali. Iesi din provincie cand iti pasa de altii si nu doar de tine. Cand intelegi ce se vorbeste si cand ai ceva de spus. Dar pentru asta autismul si amnezia nu sunt indicate. Din pacate, mediul cultural romanesc e bantuit de boieri si de cei care vor sa le ia locul. Si restul nu mai conteaza. Uita-te ce subiecte se discuta la noi, cine le discuta si pe ce ton. Pe mine intotdeauna m-au amuzat anchetele despre cultura romana care nu contineau decat literati, de parca noi astia, ?caricaturistii?, nu existam. Bai, am mai luat si noi premii... Da se poate iesi la centru. Eu de exemplu tocmai iti scriu dintr-unul. Cum se poarta autoritatile cu arta romana, cu artistii? Dar ceilalti? Oroveanu zice ca i-am muscat mana cu care m-a hranit. Asa se poarta.
Suntem aroganti fara motiv dupa modelul liderilor nostri
Semanam cu cei din regiune sau cu nimeni? Semanam mai mult decat am vrea. Toate mostenirile au fost grele. Numai ca, in timp ce noi zeflemim ceafa bulgareasca, ei au mai multe evenimente francofone decat noi, cat timp pazim Ardealul de unguri, ungurii iau Premii Nobel, iar de cand ne uitam la moldoveni de sus, din fostul Bancorex, astia au spart comercial topurile muzicale occidentale. Suntem dupa modelul liderilor nostri, aroganti fara motiv. Eu am expus la Cetinje, Novi Sad, Zagreb, Sofia, Belgrad, Skopje, Ljublijana, dupa cum am expus si la Timisoara, Cluj sau Sibiu, invatand enorm din toate aceste locuri si respectand fiecare context in parte. In unele cazuri activitatea mi s-a parut eroica si mai interesanta ca la New York sau Londra. Cred cu tarie ca, daca am invata sa ne gestionam cu respect energia culturala (si nu numai), am putea face regional lucruri interesante. Din pacate, Micile Antante n-au mers niciodata... Tocmai ai castigat concursul pentru afisul de la Les Belles Etrangeres. Care este reteta sa invingi la concursuri internationale? Am inteles ca afisul tau a placut din primul foc. N-am nici o reteta. Decat ca prezint ceva in care cred. Nu e prima data cand imi iese ceva. Si cand am castigat, si cand am pierdut, am aplicat la fel de serios. Faptul ca Belles Etrangeres Roumanie va avea chip creat de mine imi place. Imi place scrisul, imi plac cartile. Despre asta am desenat si asta a placut. Am trimis trei idei. Una a fost aleasa. Brici. Care sunt artistii tai preferati - internationali si nationali -, ce iti place din arta actuala? Ai avut un model? Maestru? Nu am maestri. Cand mi se pun in carca Tzara sau Saul Steinberg, ma scutur grabnic. Eu am crescut si m-am format fara modele. Mai iute am invatat ce sa nu fac... Rezonez cu anumite pozitii artistice, admir anumite lucrari, sunt interesat de anumite proiecte. Pot sa dau o sumedenie de nume sau sa povestesc lucrari si proiecte de prin anii ?60 pana azi, dar nu stiu daca insiruirea e relevanta. Nu separ nationalul de international. Un film al lui Ion Grigorescu, o instalatie a lui Mike Nelson, un text de-al lui Babias, un film al lui Farocki pentru mine sunt la fel de interesante. Astazi se produce enorm si in valmasagul asta gasesti idei extraordinare, solutii superbe si rezolvari atat de inteligente, ca-ti face placere a fi contemporan cu ele. Cand vad cum aici, la Koln, eu, un roman, ma pot intelege prin arta cu un surinamez, american, spaniol etc., mi se pare magic.
supliment Cultural nr. 19-20
|
Obs 12/28/2006 |
Contact: |
|
|