“Mia si banii de drum” – din istoricul emigratiei romanesti in America
Un raspuns sigur la intrebarea “de ce u plecat si pleaca romanii?” este cel putin hazardat. Fara indoiala, chiar de la inceputurile lui fenomenul emigratiei a avut determinari economice care se regasesc in actualitate. Este insa dificil de integrat intr-un tipar unic un proces atat de complex. Insa intrebarea lanseaza o permanenta provocare si devine mai incitata deoarece recente sondaje de opinie indica faptul ca astazi, in Romania, 46% dintre romani vor sa emigreze. Exista putine studii referitoare la emigratia romaneasca si in general un interes mai mare a fost acordat emigratiei din America. La sfarsitul secolului XIX si inceputul celui urmator, multi romani din Transilvania si Banat au emigrat in America. In acea perioada populatiile din Europa Central si Sud-Est erau incorsetate in interiorul unui sistem de dominatie in care frustrarile sociale si nationale deveneau tot mai presante. Asta explica de pilda faptul ca inainte de primul razboi mondial din totalul romanilor emigrati in america 90% erau din Transilvania si Bucovina si numai 10% din Vechiul Regat.1 Romanii plecau in cautarea unei vieti mai bune cu speranta ca aceasta ar putea fi in Lumea Noua. “La inceputul secolului..au venit in America un numar considerabil de romani. Acest imigranti, cei mai multi dintre ei tarani, nu aveau o situatie materiala multumitoare. Prin urmare au considerat ca pot accepta cea ma grea munca, la cel mai redus salariu si cu cele mai multe ore de lucru. Dar au venit, au lucrat si au stat. Au venit sa faca asa cum se spunea adesea mia si banii de drum. Multi dintre ei s-au intors dar si mai multi dintre ei au ramas sa isi faca o viata noua”.2 Marea majoritate a romanilor plecati in primele valuri ale emigratiei s-au asezat in centre industriale din: Ohaio, New York, Pennsylvania, Michigan, Illinois sau Indiana incercand sa realizeze atat integrarea in mediul american dar si pastrarea unui mod de viata autentic.3 Primii emigranti veniti inainte de 1900 nu aveau organizatii sau institutii care sa-i sprijine in America nu aveau biserici sau institutii romanesti si erau grupati la marginea cartierelor din orasele industriale in care lucrau. Primele forme de organizare ale lor au fost societatile de intrajutorare. In urmatoarele decenii viata roamnilor emigranti s-a schimbat semnificativ. S-au format numeroase cluburi si societati roamnesti care au fost denumite dupa regiuni roamnesti sau numele unor personalitati. Una dintre aceste organizatii a primit numele marelui istoric Nicolae Iorga iar in 1929 a organizat vizita acestuia in SUA unde savantul roamna a conferentiat la Harvard si la alte universitati pe teme istorice si politice. 4 Viata cotidiana a romanilor era destul de simpla. Deorece primiii emigranti nu aveau bani de transport preferau sa se aseze cat mai aprope de fabrica iar acolo unii dintre ei deschideau pensiuni, pravalii sau alte mici afaceri. Aceste mici afaceri aveau un rol desebit pentru valurile de noi veniti pentru ca erau locurile de intalnire si de dialog; de asemenea, in astfel de carciumi isi tineau romanii si nuntile sau botezurle. “Daca un roman venea…in America si nu avea familie sau rude acolo el mergea intr-un oras de care auzise in scrisori. Venea in acel loc din america unde se stabilisera si alti consateni. Acolo gasea o pensiune sau o carciuma romaneasca. Acolo ii gasea pe cei care au plecat inaintea lui din sat”.5 Multe dintre intalnirile romanilor aveau loc in casa unui care avea spatiu mai mult. Se cantau doine se citeau poezii romanesti iar un loc special se acorda scrisorilor venite din tara care se citeau cu glas tare fiindascultate de intreaga asistenta. O atentie aparte se acorda nuntilor. De cele mai multe ori barbatii tineri cautau sa-si aduca viitoarea sotie din tara si trimiteau scrisori la rudele ramase sa il ajute. “Uneori casatoriile erau aranjate de prieteni sau de rude. Daca dupa sosirea fetei casatoria nu se realiza de obicei fata considera ca este de datoria ei sa returneze costul calatoriei.Totusi sotul era repede gasit. O tanara romanca nu ramanea necasatorita mult timp. De obicei erau 15 sau 20 de tineri pentru fiecare fata”.6 Pregatirile de nunta animau mult comunitatea romaninilor imigranti. Romanii participau impreuna la rserviciul religios si la petrecere. Femeile pregateau mancare traditionala roamneasca. Fiind vorba despre ardeleni se servea intotdeauna supa de gaina cu taitei si sarmale. Se faceau cadouri in bani pentru nunta iar sumele oferite tinerilor variau de la 25 de centi la 2 sau 5 dolari. Conform statisticilor si registrelor bisericesti se remarca faptul ca aveau loc peste 50 de nunti pe an. Scoala romaneasca a avut un rol semnificativ pentru comunitate. Inainte de 1950 existau numeroase institutii care functionau pe langa biserici fara a fi scoli religioase. Acestea fiintau in prelungirea scolilor publice cu scopul de a instrui in limba romana pe copii imigrantilor. Un alt loc important in pastrarea vietii comunitare si a identitatii de neam a fost asigurat de ziarele romanesti din America. Cea mai veche publicatie a aparut in Cleveland in 1906 sub ingrijirea preotolui Moise Balea si s-a numit America. Ziarul a continuat sa functioneze cu aparitii bilunare pana in zilele noastre. Viata imigrantilor romani s-a schimbat semnificativ la jumatatea secolului XX fiind deja la schimbarea a doua generatii. S-au produs mutatii in viata institutiilor si organizatiilor s-a realizat o imbinare a traditiilor in viata comunitara care a devenit mult americanizata. “Tot mai adesea liturghia se oficiaza in engleza. Consiliile bisericesti si ale societatilor se desfasoara in engleza…dar important este faptul ca (romanii – n.a.) fac parte din aceste organizatii. Si tot importanta este dorinta lor de a-si cunoaste fondul etnic-mostenirea romaneasca” 7. Romanii au cautat mereu sa pastreze cu ei ceva din sufletul neamului. Astfel au incercat astfel sa micsoreze distantele culturale si sa-si aline dorurile inca din timpul primele valuri de emigratie. Fenomenul nu este strain nici astazi. Pentru ca fiecare emigrant poarta in suflet o Romanie spirituala eliberata de micimile si rautatile unei societati care l-a silit sa plece.
1 ) conform unui studiu monografic publicat in 1913 de istoricul sibian Ion Iosef Schiopul 2 )Leuca, Mary Imigratia romaneasca in America in Hartular Anca Mergem la America, Editura Fundatiei Culturale, Bucuresti, 1996,p.5 3 ) Idem, p.8 4 ) Idem, p.9 5 ) Idem, p.10 6 ) Idem, p.11 7 ) Idem, p.16 |
Luiza Mureseanu 7/22/2002 |
Contact: |
|
|