Tablete pentru prieteni - LIBERTATEA DE EXPRIMARE
Le-au trebuit oamenilor mai mult de cinci mii de ani si sacrificiul a mii si mii de morti pentru a ajunge la asa zisa libertate de exprimare a gindirii sub diverse forme dela oratorie, scriere literara ,jurnalistica, pina la teatru ,arte plastice, cinematografie,etc. Pentru aceasta cucerire oamenii au facut revolutii si rasboaie si au acceptat sa moara iar una din armele utilizate de totalitarism -monarhism,nazism ,comunism- a fost suprimarea libertatii de exprimare considerata drept unul din cei mai periculosi fatori care ar fi putut destabiliza regimul de absolutism instalat. Pe de alta parte aceiasi libertate de exprimare a fost motorul care a asigurat succesul democratiilor de tip vest european si a democratiei americane :fara libertatea de exprimare a opozitiei nu se putea exercita controlul actiunilor guvernamentale tinind astfel in friu abuzurile de orice fel la care sunt inclinati cei care detin "puterea" chiar in contextul democratiei. Ca orice libertate -in cadrul democratiei- libertatea de expresie vine cu responsabilitate, drepturi si limitari. Una din cele mai importante responsabilitati este aceea de respectare a adevarului si a moralei publice ;de aici decurge condamnarea calomniei de exemplu ,a obscenitatilor in exprimare verbala, grafica , arte plastice etc adica tot ce ar ofensa valorile acceptate de societate. Se zice ca libertatea de expresie individuala inceteaza in momentul in care vine in conflict cu libertatea de gindire si expresie a colectivitatii.;daca aceasta afirmatie e in mare adevarata ea insa nu trabue eleiminata cind e vorba de libertatea academica de exprimare a opiniilor caci acest tip de desbateri poate duce la idei noi si la progres;interzicerea acestui fel de desbateri nu ar trebui instituita nici atunci cind auditoriul este devizat ca opinii si teama de agitatie a publicului nu ar trebui sa fie un factor major intr-o comunitate educata si civilizata; adevarul este insa ca masa poate deveni necivilizata si agitata-in functie de ideile exprimate- creind devastari si desordine si in aceste conditii, cintarind consecintele in materie de cost al distrugerilor facute ,se poate admite, cu parere de rau, anularea desbaterilor si prin asta se anuleaza implicit exprimarea libera !! Astfel de cazuri se inscriu in ceea ce s-a numit "political correctness" care pe de o parte reprezinta o lasitate cetateneasca-ezitarea de a spune deschis adevarul- si pe de alta reprezinta un mijloc de a conturna un adevar,un adevar care nefiind acceptat de o parte din massa sociala, poate genera o desordine sociala.Dar conturnarea adevarului in exprimare este considerata si ca o metoda politica de a mentine o "pace" sociala desi in realitate aceasta este relativa sipoate fi chiar temporara.. In acest context se inscrie limitarea libertatii de exprimare cu privire la idei in legatura cu religia si rasa doua domenii care au un rasunet social direct si important cind este vorba de popoare la care religia si dogmele ei fac parte integranta din structura statului cum este cazul popoarelor islamice care nu cunosc laicizarea, in cazul populatiilor care au fost discriminate si supuse sclaviei cum este cel al africanilor sau chiar al evreilor atit de discriminati in perioada nazista in Europa si la care antisemitismul si dubii exprimate asupra holocaustului-mai ales de islamici-declanseaza reactii vii. Ceea ce este greu de inteles ,chiar uluitor de greu este faptul ca aceste categorii de comunitati umane "sensibile" la ideia de discriminare nu inteleg o realitate simpla si care se desfasoara sub ochii lor de zeci de ani:europenii si americanii au reusit si au realizat si practicat de zici si zeci de ani statul "laic" in care exista separarea bisericii de stat garantind in acelasi timp libertatea fiecariu cetatean de a crede si practica cultul religios la care este afiliat. Din acest punct de vedere nu s-a citat niciun caz de obstructie de nici un fel dela finele celui de al doilea razboi mondial si dela caderea comunismului in Rusia. Libertatea oricarui cult a fost respectata in tarile vestice si pe continentul american. Din acest punct de vedere crestinismul euro-american a dovedit a avea un spirit larg asigurind libertatea de gindire ,de exprimare si de exercitare a cultului pentru o larga panoplie religioasa fara discriminari; in acest mod s-au putut multiplica moschei si sinagogi in lumea vestica si prin aceasta s-au putut crea scoli confesionale pe lange aceste culte care sa serveasca comunitatile respective . Mai mult, s-au introdus legi anti-discriminative si exista forul respectiv la UN care se ocupa de garantarea" drepturilor omului". Este ciudat cum aceasta conceptie umanitara nu a avut niciun fel de apreciere in lumea musulmana care continua sa nu inteleaga spiritul lumii vestice si nu pierde niciun prilej sa manifesteze abuziv,violent si cu ura declarata cind in numele libertatii de exprimare oamenii, in lumea euro-americana, isi exprima pareri personale care pot fi conflictuale cu parerile islamismului. Aceasta intoleranta devine preocupanta in sensul ca poate intretine conflicte care pot duce la confruntare in loc de dialog. Pe de alta parte in lumea vestica se poate spune ca uneori libertatea de exprimare este abuzata ;nu atit in viata publica si politica sau in literatura si grafica (proza erotica,magazine erotice) care sunt expuse si se vind liber si cine le apreciaza sau are nevioie de ele si le poate procura fara restringere cit mai ales in cazul cinematografiei si a televiziunei unde difuzarea in massa a unui verbalism socant si a unei imagini socante produc efecte agresive asupra psihicului uman mai ales la cei tineri care nu au suficient discernamint sa diferentieze relitatea de fictiune. Atita vreme cit publicul este protejat de astfel de productii -care pot fi vizualizate numai in cerc inchis-cinema-porno- lucrurile pot fi acceptabile ; cind insa devin apanaj al publicului larg fiind vizualizate in sali publice unde degradarea actului sexual executat in public, in grup sau "in privacy" ,unde acte fiziologice ca cel al automanipularii- singur sau in grup- sunt expuse pe un ecran supradimensionat, efectul negativ -coborind pe om la nivel animalic ,ca de exemplu in recentul film Schortbus-este in mod cert realizat. Si acest lucru nu serveste nimanui! Categoric libertatea de exprimare este o imensa cucerire umana dar ea este obligator sa fie exercitata in cadrul pricipiilor democratice de etica,morala, traditie, adevar si decentza; altfel devine o caricatura a fiintei umane animalizate.
Dinu Dimitriu/ Toronto
|
Dr. Dinu Dimitriu 10/30/2006 |
Contact: |
|
|