De la Mitra la Sfantul Dumitru
Toamna cerne clipele senine de cele învolburate de peste an, adunând în hambare rodul. La sfârsit de octombrie, de Sfântul Dumitru, se încheie perioada pastorală începută după „măsura oilor” - de Sângeorz. Tot acum este sărbătorită Ziua Armatei si a eliberării ultimei palme de pământ românesc. Sfântul Dumitru este continuarea crestină a unui cult datat astronomic încă din mileniul al IV-lea îHr. Este vorba de cultul zeului Mitra (la hindusi) sau Mithra (la persani) si continuat cu al zeitei Demetra (la elini). În decursul istoriei omul a fost strâns legat de fenomenele astronomice, care l-au ajutat să se orienteze în spatiu si timp. Asa au apărut zodiile, constelatiile - a căror succesiune putea fi urmărită în cicluri anuale si chiar multimilenare, de aproximativ 2000 de ani. Între 6000-4000 îHr. a fost perioada zodiei Gemenilor, care ar putea avea legătură cu miturile unor gemeni precum Apollo si Selena la noi, Abel si Cain, Remus si Romulus, Agnar si Geirrod (la nord-europeni), Ahura Mazda si Mithra (la persi) sau cu opozitia hindusă Mitra-Varuna. Mitra a fost asimilat cu soarele si astfel nasterea lui a fost sărbătorită la solstitiul de iarnă (Crăciunul). Ca zeu teribil al războiului Mithra a fost protectorul ostasilor (rathaeshtar, adică „cei care mână carele de luptă”). Fiind fratele geamăn (sau ulterior considerat fiu a lui Ahura Mazda - Stăpânitorul întelept) Ahura se apropie de aura (prezentă în icoanele sfintilor) si are aceleasi atributii cu lumina divină - ca fortă si simbol a întepciunii creatoare. Mithra si Ahura au fost paya-thworeshtara, „cei doi creatori-păstrători”. Asa se face că în greacă metra înseamnă uter (organ al zămislirii, al rodirii), iar Demetra este zeita pământului si a rodniciei lui. Ziua Recoltei este sărbătorită în ultima duminică din octombrie, iar duminica este patronată de soare. Demetra avea ca atribute polul cerului, făclia, snopul de grâu si porcul; Mithra era însotit de mistretul Verethaghna, având putere asupra păcii si războiului. În ortodoxie Sfântul Dumitru este cel care l-a binecuvântat pe Nestor, si astfel acesta l-a învins în luptă pe gladiatorul Lie. Poate simbolurile cele mai puternice specifice lumii indoeuropene (care persistă de sase sau opt mii de ani), cât si cele crestine (întărite de nimbul de lumină al Sfântului Dimitrie Izvorâtorul de Mir), au ajutat armata română în eroica ei victorie de la Carei. Victoria este sub semnul protectorului păcii si războiului, al dreptătii si credintei – adică a vechiului Mitra-Mithra si actualului Sf. Dimitrie. Poate că nu întâmlător în româneste există peste treizeci si cinci de variante ale numelui de Dumitru (Mitru, Mitrea, Mitra, Mitu, Mitea, Mitrache sau Mitran etc.). Mithra era în antichitate protectorul poporului Arya, fiind invocat înainte de luptă. Unii autori străini identifică teritoriul actual al României drept leagăn al poporului indoeuropean, din care fac parte si indienii si iranienii (ce îsi spun aryeni din tara Arya). Astfel pare plauzibilă ipoteza conform căreia de aici a pornit cultul lui Mitra spre orient, purtat de aryenii condusi de Rama (pe la 6.000, sau chiar 8.000 îHr. - cum spunea Papus cu secole în urmă). În următoarea perioadă crestinii vor intra în postul Crăciunului, finalizat cu tăierea porcului (forma domesticită a mistretului, din mitologiile nord-europene si din credinta hindusă). Cu lumina creatoare si protectoare (simbolizată de Mitra) si cu nimbul iubirii crestine (purtat de Sf. Dimitrie si Sf. Dimitrie cel Nou din Basarabi) putem să ne trăim viata în rodnicie si pace - si tara noatră să fie o făclie a bunelor rânduieli peste timp.
|
Camelia Tripon 10/24/2006 |
Contact: |
|
|