Talent si creativitate
Se spune atit de des de unii oameni ca au talent, ca sunt talentati si asta in diverse domenii:talent de a vorbi-oratoric-,talent de picta,de a scrie,de a juca pe scena,de a cinta, de a lucra intr-un domeniu tehnic ,de a sculpta,etc ,etc.; de unde denumiri ca talent artistic, talent teatral, talent muzical, talent literar,talent chirurgical etc.
Este usor a cauta explicarea acestui termen intr-un dictionar care va va spune ca "talentul",acesta calitate pe care o au unii oameni, este o aptitudine inascuta artistica sau mentala care ii ajuta sa produca sau sa creeze -in domenii deobicei limitate-, mult mai bine, mai usor si mai productiv decit cei ..netalentati. Definiia mentionata pune in evidenta deci existenta a doua conditii a ceea ce numim obisnuit "talent':participarea senzoriului -care este implicat in latura "artistica" de orice natura- si "metalul-gindirea" cind vorbim de talente care se refera in principal la domeniul tehnic fara a exclude insa participarea gindiri sii in domeniul sau activitatea artistica. Ceea ce e important de subliniat este faptul ca in realitate "talentul"si ceeace produce el implica participarea a doua functii esentiale ale ceerului uman -afectul si ratiunea-. Talentul a fascinat dintotdeauna pe oameni care au cautat sa-si explice diferenta intre cei"inzestrati-talentati-" si cei obisnuiti!In special a fascinat precocitatea de exprimare a talentului,cind acesta s-a afirmat dele virste foarte tinere, si faptul ca aceste talente nu pareau explicate prin relatia cu ascendentii lor ;cercetari facute au dovedit inexistenta talentului la ascendenti cum a fost cazul cu Goethe, Kant,Nietzsche,Da Vinci etc.;este insa adevarat ca aceste cercetari nu au mers mai departe de ascendentii imediati. Mai interesante s-au dovedit cercetarile facute in biografia marilor talentati, cei care au aratat creativitate de necontestat prin talentul lor. Astfel este bine stiut ca talente pina la genialitate ca Gauss -matematician- Newton, Faraday, Kant , De Foe ,chiar Einstein au provenit din familii modeste; altii insa ca Bach si Mozart provin din familii unde a existat o preocupare pentru muzica ,unde deci au intervenit doi factori :natura si mediul prielnic.Se poate spune deci ca din punct de vedere al hereditaii nu se poate afirma cu certitudine ca exista factori care sa favorizeze aparitia talentului care poate sa apara-cum am aratat- in familii inzestrate cu preocupari artistice si culturale dar .poate, tot sa de mult daca nu predominant, sa nu aiba nicio contingentza cu acest fel de factori artistico-culturali ;in primul caz vorbim de "nature and nurture" ca factori raspunzatori ai talentului intimp ce in al doilea caz vorbim numai de "nature". Un alt fapt de constatare din studiul biografiilor oamenilor talentati este ca 75% dintre ei au provenit din familii in care parintii s-au daspartit,in care au fost rejectati de familie,ori au avut parinti cu caratere stranii sau dominnate;in rezumat copii rezultati din aceste familii au desvoltat desordini afective care i-a marcat pentru restul vietii unii dintre ei copiind caracterul parintilor, devenind personalitati de tip A (voluntare, dominate, rai, razbunatori etc) sau personalitati cu desordini afective sau uneori sexul-amorale dincolo de marginea normalului. Astfel Bach de exemplu se complacea in a frequenta prostituate, Mozart se banuia -datorita inclinarii lui catre exprimari scatologice-ca ar fi suferit de un Tourette syndrome,Biron se vaita ca cheltuise intr-o perioada a vietii mai mult de 2500 de lire cu prostituate, Gill un talentat manual a trait cu ambele lui surori, etc.Toate aceste exemple dovedesc tulburari de personalitate si caracter moral de care trabue sa se tina seama in definirea "atributelor talentului". Un alt factor observat si subliniat de Eysenck este cel al factorului identificat de el ca "energie pe fond sexual" : astfel el descrie pe Dali ca a fost un voyeur-fapt confirmat de sotia lui-Nureev-binecunoscut homofil care resimtea ca o impusiune asemanatoare drogului necesitatea ca dupa spectacole sa racoleze un tinar cu care sa -si relaxeze energia triumfului scenic-Da Vinci sau Socrate care au fost deasemenea cunoscuti ca homofili ca si Camus sau Jean Marrais etc, etc. Alte desordini afective frequent intilnite la marile talente au fost addictiile la alcohol si la alte droguri interzise., caractere obsesive si manice,agresivitate,tendinta la violenta si sinucidere cind desordinea afectiva se transforma in depresieune nervoasa. Studii psihologice facute asupra acestor indivizi -exceptind cele de mai sus mentionate-au cautat sa raspunda intrebarii care este relatia intre talent -creativitate pe de o parte si inteligenta - cunoastere pe de alta. In modul cel mai cert s-a ajuns la concluzia ca nu exista corelatie stricta cu IQ -ca test al inteligentei- desi se stie bune ca Goethe de ex. ar fi avut un IQ de 220 si Kant de 185, deci foarte inalte;statistic insa nu s-a putut stabili o corelatie pozitiva.CA atare , talentul nu implica obligator coexistenta inteligentei ! In privinta "cunoasteri" corelatia pare mai clara:asa cum am mentionat si Bach si Mozart s-au bucurat de o educatie muzicala precoce;in cazul lui Mozart IQ lui muzical a coexistat cu o inteligenta deoasebita dar alcoholismul lui si poate Tourette sindromul au contrabalansat calitaile lui positive; Kant si Goethe au fost siprite cercetatoare ,care au lucrat intens si compulsiv ca sa acumuleze cunostiite, au avut functii de invatamint si de stat (Goethe), Eminescu a fost un mare cercetator de biblioteci cu care ocazie a facut un mare efort de cunoastere si gindire.,etc. Rezulta deci corelatie pozitiva intre cunoastere si talent. Exista si alte atribute ale personalitatii care sunt adijacente talentului si cretivitatii:introversiunea, preocupare excesiva cu realizare -chiar obsesiva-a produsului final fapt care se evidentiaza asa de bine la Brancusi care ajungea la forma finala dupa nenumarate cautari si modificari a produsulu initial si demonstat si de multiplele "variante" ale unui model pe care le realiza.;aceasta e poate si explicatia ca a dat produse relativ putine fata de timpul implicat- care a fost in fapt toata viata lui. In privinta 'vointei" , alt atribut al personalitatii umane, se pare ca aceasta nu intra in ecuatia talentului; nu poti fi talentat ...penruca "vrei" sa fii sau sa devii talentat!! O constatare statistica destul de stranie este aceea ca descendenti de schizzofrenici au dovedit ..creativitate si talent; s-ar putea face o corelatie dintre psihopatii si cretivism ?in genere nu sunt destule argumente sa se sustina aceasta teza dar este totusi interesant de notat ca devieri sensoriale si de gindire rationala care altereaza constiintza pot interveni in unele aspecte ale procesului de creatie. Din cele de mai sus- care sunt fructul unor cercetari facute pina acum 1o-15 ani- rezulta ca talentul si creativitatea sunt in mod necesar dependente de activitatea cerebrala in sensul. participarii la acest proces al afectului si gindirii omului , ca talentul depinde in mod necesar si primordial de afectivitate si senzoriu ,ca este in genere independent de cunoastere , ca este ajutat de contributia inteligentii sau intuitiei (cazul lui Churchill) ca si de "inspiratire" care nu este decit o fortza cretoare-mind power- si ca e necesar pentru ca totzi acesti factori sa lucreze efectiv, si de contributia introspectiei si a unei stari obsesive. Ce implica din punct de vedere al activitatii creerului toata aceasta activitate afectiv-intelectuala si motorie? Cu alte cuvinte ce zone din creer ar participa efectiv sau colateral la procesul de creatie ? Se impune acum aceasta intrebare pentruca exista astazi poaibilitati tehnice de explorare funcitonala a sistemului nervos care nu a existau cu ani in urma cind studiile facute s-au rezumat la date biografice,observatiile adunate si semnalate de contemporani, observatii psihologice sprijinite pe date biografice si pe studiul produsului final etc.Aceste investigatii asteapta inca sa fie infaptuite dar ce se poate induce de pe acum este faptul ca produsul creatiei necesita contributia constiintei umane care s-ar putea fi defini ca produsul global al activitati a creerului ceea ce include constientul si subconstientul individual(cazul lui Shirley Temple) cat si cel colectiv (care poate explica asa zisele talente inascute a unor copii apartinid unor colectivitati-tiganii de exemplu- care sunt capabili dela virsta de 3-4 ani sa se exprime prin muzica si dans ).. Este ca atare de presupus ca in unele aspecte ale cretivitatii care tine de talent sa participe cu predominenta "emotionalul" care tine de partea veche a creerului nostru care este si sediul afectivului-hipocampul ,amigdala, circonvolutia limbica toate continind si memoria de orice tip- si care prin corelatii cu creerul frontal drept -contremplativ si creativ- si cel motor al creerului temporal sting ajung sa configureze un produs final : acesta e in mare mecanismul prin care se exprima artele grafice, plastice si dansul in particular. In privinta talentului creativ in materie de literatura -beletristica , teatru si poezie- ca si matematica -filosofia - muzica aceste domenii implica un mecanism cerebral complex:implica primordial gindire-rationament sprijinite pe memorie si corelatie cu domeniul afectiv-emotional; in acest cimp de activitate umana creatoare scorta cerebrala are rol principal ; teritoriul creerului "nou"- este deci scena pe care se desfasoara aceasta acivitate-mai putin cel vechi , sediul afectului- si in care ponderea "talentului" este depasita de "cunoastere".Acest tip de creativitate este deci mai "comprehensiva" comportind o activitate mai larga si mai adinca decit cel precedent ceea ce a facut pe uniii sa considere acest tip de creativitate ca "brain power". Faptul ca nu stim inca de ce descendentii de schizofrenici sunt "talentati", de ce la cei talentati se noteaza tulburari afective si de comportament,de ce "talentul" nu e deobicei hereditar etc demonstreza vastul cimp de investigatie care ramine deschis investigatiilor care sunt absolut necesare ca omul sa se cunoasca mai bine si prin asta sa junga la adevar.
|
Dr Dinu Dimitriu 10/11/2006 |
Contact: |
|
|