La teatrul TUDOR MUSATESCU din Toronto - Comedia SOSESC DESEARA in repetitii finale
Reporter: Am primit cu interes si nerabdare invitatia de a asista la o "repetitie snur", cu piesa sus numita, a celui mai prolific dramaturg roman - Tudor Musatescu ( 60 de piese originale, plus peste 200 de prelucrari si traduceri ). Locul afectat deocamdata acestor repetitii - o camera de zi a unui apartament personal, e drept destul de incapatoare. Cat timp s-au adunat interpretii, desi erau de fata - dl. Dumitru Popescu moderatorul cenaclului Observatorul sub egida caruia fiinteaza teatrul Tudor Musatescu, regizorul - dl. Stelian Constantin si regizorul secund - dl. Decebal Dascau, nu s-a ivit posibilitatea de a inregistra cateva informatii introductive despre repetitiile in curs, despre distributie, despre spectacolele programate. S-a dat intaietate fixarii unor elemente de decor ( un cuier, un pat, mese, scaune etc.), costumatiei si recuzitei de joc strict necesare. N-a fost chip de discutii prealabile nici dupa ce s-au adunat interpretii. Regizorul mi-a oferit un scaun langa Dl Dumitru Popescu, intr-un colt al camerei neocupat de decor, si a propus, probabil sub iradierea unei replici de efect de-a lui Musatescu, ca mai intai sa vedem marfa si apoi sa cantarim cate parale face aurul. Si asa, fara alta scuza protocolara, dl. Constantin, luindu-si bastonul, pentru a intra chiar dansul in "pielea" si mersul unui personaj din piesa, a declansat repetitia, printr-o precuvantare scurta si grabita . Dl. St. C.(catre interpreti): Inainte de a incepe, atata va spun : ca la spectacol ! Fiecare se concentreaza pe rol, pe ce are de facut, nici o intrerupere, nici o observatie pe-alaturi! Deci, sa incepem : bang, bang, bang,. cortina, unu, doi, trei, patru. Rep. : Doua ore si jumatate, replica dupa replica, scena dupa scena, s-a depanat, intr-adevar ca la spectacol, aceasta piesa "Sosesc deseara" a lui Musatescu, cu o intriga domestica, familiala, genial serpuita si ridicata la punctele conflictuale de varf, cu multe, multe momente de haz irezistibil. Incat, la sfarsit, uitand de scopurile mele reportericesti, m-am grabit sa felicit interpretii, atat de bine potriviti pe roluri, sa intreb pe cand reprezentatia cu public ? Dna M.M.: Apai, numai dupa ce o sa-i creasca mustata lui Olimpiu ! ( personajul interpretat de regizor ) mi-a raspuns in doi peri dna Miorita Mihailescu - Molfetta, cu aceeasi verva comica, acidulata a personajului pe care dansa il joaca, tanti Adelaida. Dl. Dumitru Popescu a reasezat raspunsul actritei, voalat ironic, pe talerul preciziei si sigurantei. Dl. D.P.: Premiera, spectacolul de gala, va avea loc sambata 21 octombrie a.c., la orele 19, iar duminica 22 octombrie, la orele 16, se va da al doilea spectacol ! Sa ales aceeasi sala de teatru, cu auditie si dotari exceptionale, de la "Crescent", de pe 2365 Bayview Av., unde, in 2004, s-a prezentat "Steaua fara nume" a lui Sebastian, regizata tot de dl. Constantin, pentru care revista si cenaclul "Observatorul" i-a acordat un premiu special. Rep.: Banuiesc ca ati ales aceeasi sala pentru a va aduce noroc, vreau sa spun, pentru a avea acelasi mare succes de public ? Dl. D.P.: De fel, norocul nu vine niciodata singur, mai ales intr-o reusita teatrala, ci numai ajutat de ceva meserie, talent, ambitie, pasiune si munca. Ce ati vazut dv. aici este rodul muncii, voluntar, a acestei minunate echipe si a unui regizor cu un suflet urias. Dar despre asta va rog sa discutati cu dumnealor. Rep.: Dle regizor, inainte de a afla de la minunata dv. echipa ce o leaga de piesa, de rol, cum a ajuns fiecare sa-si interpreteze bine personajul, doua intrebari. Dl. St.C.: . Sub talpile inghetate ale regizorului ! Rep.: Nu, sub talpile desculte ale regizorului, adica, va rog, cu toata sinceritatea ! Unu: de ce ati trecut de la Sebastian la Musatescu? Doi: de ce din repertoriul original al lui Musatescu, de 60 de piese, ati ales "Sosesc deseara"? Dl. St.C.: Uuf, numai cu reporteri teatrali sa nu ai de-aface !. Un prim raspuns, de ce am ales "Sosesc deseara" ar fi. pentru ca, la vremea sa, in teatrul sau din Bucuresti, Musatescu a avut cele mai mari succese de public cu aceasta piesa si cu "Titanic Vals". "Sosesc deseara" este o comedie cu un umor exploziv, izvorat dintr-o impletitura de viata pe cat de nastrujnica, pe atat de credibila. O piesa foarte frumoasa, dar foarte greu de jucat, cu o intriga ce trebuie descifrata atent si ajutata prin efecte scenice; cu caractere bine conturate si a la Musatescu, opuse, traznite, contradictorii, surprinzatoare, pentru care ai nevoie de interpreti versati, cu experienta scenica. Poate nevoia de a indrazni m-a indemnat sa aleg aceasta piesa, frumoasa ca un giuvaer si grea ca o piatra de moara. O indrazneala intoarsa intr-o cautare febrila, dar fructuasa, de a-mi gasi parteneri de scena curajosi, rabdatori, pasionati. Dna. Miorita Mihailescu - Molfetta, teribila tanti Adelaida, cea care il pune cu botul pe labe si pe dracu, dar mite pe Olimpiu ! Ii stiam capacitatea de a pregati un asemenea rol complex, de "coloratura", de la primul teatru romanesc din Toronto, "TABOO", unde a jucat Veta din "Noaptea furtunoasa" a lui Caragiale. Dl. Virgil Constantin Raban, in rolul feciorului de bani gata, pus sa dea pe apa Sambetei mostenirea de la mama-sa, sa treaca prin avocaturi mincinoase si intrigi diabolice incapatanata surzenie a lui Olimpiu, tatal sau, la nevoia lui de bani multi. Dupa o prealabila proba, chipesul interpret ( cu doua roluri principale la activ, Valeriu si Bucsan, din "Jocul de-a vacanta" si "Ultima ora" ale lui Sebastian, jucate pe scena tetrului "Al. Davila" din Pitesti ), inca de la primele repetitii, s-a identificat cu abilul personaj, prea plin de argumente si tertipuri. Sache, desi cel mai de incredere om a lui Olimpiu, devine "pilitura de fier" a lui Puiu, atras de magnetul gologanilor si isi tradeaza stapanul. Pe un astfel de personaj nu putea sa nu-l interpreteze cu brio dl. Decebal Dascau, fost reporter-operator si regizor T.V, in tara, scolit pentru a deveni regizor de film, la noi, in Toronto. Olimpiu, parintele "cu scaun la cap", cu o reputatiune de sfant in tot targul si judetul, cu o droaie de ligi si societati inchinate vietii cumpatate, se lasa intors de la austeritate la viata de catre fiul sau, intru a se ajuta reciproc, ca "orbul si ologul" din parabola. Frumoasa, excelenta alegorie ! Mi-am autodistribuit rolul, incurajat de mai vechi reusite scenice. Si alaturi de acest cuartet de interpreti rodati de scena, doua debuturi remarcabile, talente actoricesti inascute: domnisoara Oana Julieta Bardeanu - in rolul Anisoarei, un personaj cinematografic, cu joc interiorizat, o Penelopa care, tot umpland cu arnici panza unei rame, il asteapta increzatoare pe Puiu, pe cel risipit in amoruri frivole, sa se intoarca la cuibul adevaratei iubiri. Dna. Tity Gavan - intr-un rol mai redus, Mama Zinca, fosta doica a lui Puiu, "sprintara ca o veverita si autohtona ca o mamaliga", cum o prezinta Musatescu, va dovedi spectatorilor ca nu exista roluri mici si roluri mari, ci doar roluri bine jucate ! Cam atat deocamdata ! Rep.: Dar ati raspuns numai pe jumatate la intrebari ? Dl. St. C.: Va vom invita la o noua repetitie, cand vom avea si banda magnetica de muzica si ambianta sonora, cand vor fi de fata si colaboratorii nostri de baza, scenograful, creatoarea de costume si operatorul de sunet. Pana atunci, ne vom pregati sa raspundem mai complet la intrebarile dv. Rep.: De acord si cu multumiri pentru invitatia la o alta repetitie, dupa cate deduc, si mai mult "ca la spectacol" !
La intalnirea urmatoare a cenaclului Observatorul unde , ca deobicei , se vor prezenta ; aniversari si evenimente / debuturi literare / muzica si poezie / grafica si desen - vernisaj / carti si reviste , va avea loc si un moment " Ca pe scena " prezentat de trupa noastra de teatru.
|
prof. Ecaterina Dumitrescu 8/9/2006 |
Contact: |
|
|