Egalitate si fraternitate
Rousseau a facut indrasmenta si pe atunci revolutionara afirmatie ca oamenii sunt nascuti liberi si egali ;ceea ce a scris el a fost predicat insa cu mult inaintea lui de catre religia crestina care a venit cu conceptul ca oamenii , ca fii ai lui D-zeu, sunt toti egali in fatza lui.Asta nu insemna insa ca erau considerati si egali intre ei. In adevar , egalitatea nu este nici o lege a naturii nici o lege a vietii; este mai degraba o exceptie.Privind natura , apare ca evident ca pe pamint sunt paduri ,dar nu toate la fel, sunt ape dar nu toate la fel, sunt munti dar fiecare cu specificul lor,si char in cadrul aceleiasi regiuni sunt reliefuri diferite:munti, vai,sesuri, riuri, etc.; de aici decurge constatarea ca mai degraba natura subliniaza varietatea decit egelitatrea reliefurilor si de aici decuge desigur farmecul naturii tocmai din aceasta diversitate care incinta caci evita sensatia de monotonie, de repetare la infinit a aceleiasi aparentze. In viatza aspectul inegalitatii este si mai evident; nu exista doi oameni identici, doua animale identice si chiar gemenii uniivitelini nu sunt absolut identici.Amprentele digitale sunt absolut personale de exemplu; daca ne referim la constructia corpului uman sau animal constatam ca in cadrul unui acelsi sistem de tzesuturi nu exista identitate: un muschi biceps din dreapta nu are dimensiuni si greutate identica cu cel din stinga de exemplu,hemisferele cerebrale au functii diferite, si chiar functiile cerebrale sunt diferite in cadrul aceluiasi lob cerebral : lobul frontal are functii diferite de cele a celui temporal sua parietal, etc. Pe de alta parte , daca ne referim la cromosomii umani pastratori ai hereditatii si specificitatii, care sunt egali ca numar la toti oamenii, ca functie si structura sunt diferiti, ceea ce da specificitatea individului. In genere se obeserva in profilul morfologic a vietuitoarelor o orientare organizatorica depinzind de destinul functional al organelor si sistemelor care nu tine seama decit in mica parte de egalitate si simetrie in constructia individului: omul are o inima, un ficat, un intestin de exemplu dar are doi ochi , doi plamini, doi rinichi ...;in genere natura economiseste "material" in vederea asigurarii functiei ceea ce inseamna ca "egalitatea" e sacrificata in vederea asigurarii functiei cu un minim de material; ca exemplificare se poate spune ca nu e nevoie de doua inimi daca una poate asigura functia,ca nu e nevoie de doua stomacuri pentru metabilismul uman dar e nevioe de doi plamini care sa asigure o mai buna oxigenare a singelui ca sa se paota face fata imediat unei nevoi survenite intempestiv de exemplu.. Pe de alta parte experienta de viata a oricui poate sesiza inegalitatea de sensibilitate in societatea umana, inegalitatea de opinii intre oameni chiar cu acelasi nivel de educatie , inegalitatea in gindira logica sau in a poseda asa zisele talente naturale. Egalitatea si simetria nu sunt deci atribute stricte ale naturii si nici a omului; se poate spune chair contrariul ca inegalitatea ar constitui ceea ce e comun in natura si viatza si ca e datorita in special "mutatiilor" genetice care asigura diversificarea si inegalitatea si care da frumusetea naturii si a vietzii in genere; prin acesta se poate spune ca vechiul adagio al latinilor"natura non fecit saltus" nu este adevarat din acest punct de vedere.
Asertiunea lui Rousseau si mai tirziu a ideologilor Revolutiei franceze liberale ramine deci numai ca un desiderat care a incercat sa fie rezolvat de comunism, cu rezultatele bine cunoscute : esec total caci nu a tinut seman de factorul esential , individualitatea omului.
Persistentza conflictelor pe plan mondial-impotriva tutror tentativelor de creara de institutzii ca Liga Natiunilor, UN- exemplifica din plin inegalitatea care domina viatza si modul de desvoltare si gindire a oamenilor.Lipsa de evolutie egala pe plan cultural, religios si social a comunitatiolor umane este de asemenea o buna exemplificare a punctului de vedere sustinut. Din inegalitate decurge lipsa fraternitatii vazuta ca o organizare de intrajutorare si de asistare in caz de nevoie ;ajutorul social de somaj a fost un pas inainte dar rezolva numai acest caz particular;nicaieri in lume nu se poatre vorbi de o adevarata si totala fraternitate; o exceptie ar fi organizatii cu totul limitate ca "secour catolique" la crestini,organizatii ca "Joint" ale evreilor care au functionat pe timp limitat sau ceea ce musulmanii pretind ca au reusit , cind afirma ca un partid politic ca Heltzbollah ar avea o ramura a lui care se ocupa cu opere sociale de asistenta a oricarei familii in nevoie indiferent de imprejurare -nu numai aceea a pierderii job-ului.- si in acest mod ar fi putut realiza adevarata fraternitate.(brodherhood) In lumea animala nu exista fraternitate; exact dimpotriva , acolo domina forta si bunul plac al celui puternic, asa zisa " legea junglei".
Motorul societatii umane asa cum apare in imprejurarile actuale este tot ..interesul individual in urmarire telului de satisfacere maxima a desideratelor si necesitatilor personale ,in confirmitate cu capacitatile personale si in conformitate cu limitele impuse de lege In aceste conditii nu se poate inca realiza nici egalitate sociala absoluta si nici adevarata fraternitate;pentru a se realiza asa ceva e nevoie de "supunere" sociala in sensul de a admite suprematia comunitatii, a familiei asupra individului cum se intimpla in parte in societatea muslima. Ori , data fiind "libertatea" spirituala a omului occidental acesta acceptare a primatului "socialului", dupa esecul comunismului, nu se intrevede in viitorul apropiat. Egalitarismul ramine deocamdata -ca implimentare- pe seama viitorului.Intr-o societate care a devenit secularizata pentru a face posibila convietuirea comunitatilor etnic-religioase diverse in cadrul acelorasi legi si hotare intentia guvernelor este de a obtine "pacea sociala" prin respectul "Drepturilor omului", creare de locuri de munca pentru toti si lupta contra discriminarii de orice fel-rasa, sex,religie etc-. Intr-o societate in care legea si libertatile sunt recunoscute si respectate se poate spera ca timpul va aduce -pe deasupra tuturor diferentelor- si o fraternitata asa de mult visata. Cit despre egalitate -sociala,financiara,religioasa,culturala- aceasta reprezinta un vis al umanitatii greu de conceput ca s-ar putea realiza vreodata daca omul nu se schimba radical din punctul de vedere al constiintei individuale si al eu-lui propriu.
|
Dinu Dimitriu 8/7/2006 |
Contact: |
|
|