Transilvania este inima istorică a natunii române.
În contextul prefacerilor geopolitice proprii acestui început de mileniu, paradoxal, vocile si provocările revizioniste se înmulțesc în județul Covasna. Ne lovim tot mai des de formulări precum autonomie culturală, personală, chiar teritorială si de drepturi colective ale minorităților în raport cu majoritatea. Regăsim în discursul unor uniuni civice si consilii naționale maghiare, formulări s nuanțe ale unui secol apus, în condițiile în care, asa cum au subliniat participanții la Congresul Federației Grupurilor Etnice din Europa (2005), România a rezolvat în mod exempalr problema minorităților etnice. Odată cu apropierea datei de 4 iunie, aceste abordări se întețesc. Aniversarea semnării la 4 iunie 1920 - a tratatului de Pace de la Trianon document internațional de o covârșitoare însemnătate trezeste nostalgii nefirești, pentru construcții artificiale din punct de vedere politic și social, pentru conglomerate neînchegate din punct de vedere geografic și etnic, structuri de mult apuse. Revoluțiile naționale din toamna anului 1918 au pus capăt acestei stări de lucruri, aflată în flagrantă contradicție cu dreptul istoric. Națiuni îndreptățite și-au câștigat atunci libertatea pentru care luptaseră generație după generație. Tratatul de Pace de la Trianon nu a nedreptățit în nici un fel Ungaria, iar frontierele fixate acesteia nu au fost rezultatul unui act arbitrar, de răzbunare, cum susțin astăzi contestatarii Tratatului. Hotarele Ungariei au fost stabilite de o comisie formată din 8 experți (câte doi din partea Franței, Italiei, Angliei și SUA), comisie ce a lucrat pe baza recomandărilor elaborate anterior de către Comitetul de Studii Francez, Departamentul pentru Informații Politice al Foreign Office-ului și o comisie americană. Transilvania este inima istorică a națiunii române. Din Transilvania au pornit primii voievozi descălecători spre Țara Românească și Moldova. În Transilvania s-a născut mirajul regatului dac. Ea a fost etapa esențială, datorită complexei încărcături simbolice, spre înfăptuirea unirii sub sceptrul lui Mihai Viteazul. Mai mult, recuperarea ei a motivat intrarea României în prima conflagrație mondială. As cum prevede articolul 45 di Tratatul de la Trianon (publicat în Monitorul Oficial din 21 septembrie 1920), Ungaria renunță în ceea ce o privese, în favoarea României, la toate drepturile și titlurile asupra teritoriilor fostei monarhii Austro-Ungare, situate dincolo de fruntaliile Ungariei. În consecință, România nu a fost o creație a Păcii de la Paris din 1919 1920. nu a fost și nu este un efect al Trianon-ului. A fost o refacere modernă, etapizată, a regatului dac, a Daciei Felix, a statului de la 1600, gândită și realizată de oameni de stat romvni, de fiecare dată cu susținere națională. Voința popoarelor s-a exprimat în zilele de octombrie s noiembrie 1918, când dubla monarhie s-a prăbușit. Evenimentele care s-au desfăsrat de atunci sunt tot atvtea mărturii despre simțămintele naționalităților supuse odinioară coroanei Sfântului Ștefan. În deplin consens cu realitatea istorică, cu voința popoarelor din zona noastră geografică, Tratatul de Pace de la Trianon a fost un act profund realist, rezultat al evoluției istorice. Urmare a Tratatului de Pace de la Trianon si conform articolului 1 din Constituție, România este stat unitar si idivizibil. Si totusi, la inițiativa unor uniuni civice, consilii naționale si cu sprijinul unor tineri ardeleni binevoitori, în România se încearcă organizarea unor referendum-uri pentru autonomie pe criterii etnice și se contestă prevederile unor tratate internaționale juste și valabile. Aceeasi Constituție a României garantează minorităților etnice dreptul de a-si păstra si promova identitatea si valorile tradiționale. Dar demersurile federaliste, revansarde si reabilitarea criminalilor de război si transformarea acestora în simboluri ale luptei separatiste nu înseamnă nici păstrare, nici promovare de cultură sau traditii!
|
Greg Gill 6/3/2006 |
Contact: |
|
|