Conceptul de libertate
Libertatea este un concept; este un produs al gindirii-act mental- dar are ca substrat ancestral un instinct, acela al "teritorialitatii' comun cu al animaleleor. Spre deosebore de animale, acest instinct si-a pierdut din preponderenta la om in momentul in care acesta a inceput sa triasca in comunitati umane dar si-a recistigat o importanta decisiva in momentul cind in evolutia sociala comunitatile umane au devenit din nomade, asezate si astfel au aparut state ,imperii etc. In acest moment a evolutiei sociale a aparut simtul de mentinere a libertatii comunitatii in interiorul unor granitze definite. Libertatea inseamna exercitarea fara restrictii a liberului-arbitru, a capacitatii de a alege si decide conform vointii bazata pe gindire a individului in cadrul unor norme etice si legale stabilite de comunitatea in care traeste ;organizata in acest mod, societatea a evitat abuzul care s-ar produce print-o neintelegere sau proasta intelegere a conceptului de librertate de catre uniii din membrii comunitatii.
Libertatea-alaturi de religie- a fost unul din putinele motive pentru care omul ,in istoria lui, a acceptat sa-si dea viata, sa moara. Revoltele sclavilor in antichitate,in perioata coloniala, revolutia franceza ,revolutia si contra-revolutia comunista in Rusia,rezistenta anti -fascista si anti-comunista in tarile care au fost sub ocupatia fostei Uniuni sovietice sunt exemple istorice scrise cu singe.
Dar libertatea are si un substrat biologic: fiecare fiintza umana are individualitatea ei bazata pe unicitatea DNA continut in fiecare din bilioanele de celule din corpul uman;fiecare molecula de DNA functioneaza ca un computer, are individualitatea ei dar si capacitatea de fi legata prin intermediul "informatiei" care este transmite dela o celula la alta si in acest mod se asigura colaborarea dintre celule si functionalitatea intregului oganism. Aceasta structura in care fiecare celula este un laborator individual dar in acelasi timp integrata si solidara cu celelalte creaza o unitate indivizibila care asigura viatza.
Llibertatea este deci o expresie a "individualismului"persoanei umane care,prin evolutia gindirii -la rindul ei consecintza a desvoltarii creerului uman si constituirea constiintei umane - a permis gindirea abstracta si ajungerea la concepte si idei. Libertatea este unul din aceste concepte. Este proprie , specifica, omului pentruca este un produs al gindirii si constiintei. Ideia de libertate sta la baza organizarii statelor moderne bazate pe constitutii democratice.Forta si valoarea mobilizatoare a libertatii a fost decisiv afirmata cind a fost cistigat razboiul contra totalotarismului si a razboiului" rece" care au suprimat libertatile individuale si dreptul popoarelor de a trai asa cum doreau, nu cum li se impunea . Libertatea inteleasa ca exercitare a librer-arbitului individual in cadrul normelor si legilor implimentate de societate presupune ca libertatea unui individ nu trebue sa jeneze in niciun fel libertatea celuluilalt membru al societatii; aceasta include apartenenta religioasa, traditii, manifestari culturale.etc.
In tarile de imigratie acest tip de manifestare au devenit motive de conflicte sociale in ultimul timp. Factorul cel mai frequent si mai grav il constitue apartenentza religioasa si manifestarile exterioare de apartenentza religioasa . Aceste manifestari sunt consecintza intolerabila a unei grave confuzii :acea a confundarii libertatii civice si politice cu cea religioasa. In toate statele democratice vestice este garantata libertatea religiei si aceasta libertate este respectata;comunitatile respective pot avea locuri de cult unde se exercita servicii religioase si fiecare individ e liber sa isi execite la el acasa orice ce fel de credintza sau cult. Faptul ca este acordata astfel de libertate nu insemna automat ca restului colectivitatii care nu impartaseste aceleasi valori religioase sau morale (sharia, haremul , poligamia etc) sa i se interzica exprimarea de pareri sau comentarii care in esentza constituesc libertati civice si politice. Aceasta pretentie pe care o pretinde- pentruca nu o intelege- comunitatea islamica este neconstitutionala si deci neacceptabila intr-un stat democrat. Daca parerile si comentariile sunt facute fara incitare la ura religioasa sau rasiala si in limitele unei decente impuse de o societate evoluata ca cea vestica ele sunt acceptabile si in concordantza ci principiile democratice. Toate cultele religioase trebue sa inteleaga si sa accepte ca apartenentza la o religie este o problema cu totul personala a fiecarui individ apartinind oricarei comunitati;fiecare individ are dreptul sa se inchine oricui crede!Buda nu reprezinta nimic pentru un crestin asa cum Dumnezeul lui Abraham si Jesus nu reprezinta nimic pentru un taoist sau budist!
Statul trebue sa ramina garantul libertatii de gindire si exprimare , a libertatii civice si garantul securitatii colective iar religia sa aiba numai grija de om in legatura lui cu divinul.
|
Dinu Dimitriu 2/12/2006 |
Contact: |
|
|