Balerina Magdalena Popa - maestra coregraf la Compania Nationala de balet a Canadei
Iulie este luna ce are o insemnatate deosebita pentru Magdalena –Victoria Popa, fiind luna in care s-a nascut si tot in aceasta luna in anul 1982 – a fost angajata ca maestra coregraf la Compania Nationala de balet a Canadei .
Cunoscand-o de cand era in plina si triumfatoare activitate artistica in Romania precum si in toate tarile europene,plus America, m-am asteptat ca renumele ei sa fie mandria comunitatii romane din Canada. Dar… putini sunt cei care o cunosc. Acest lucru imi aminteste de cele scrise de un cronicar in anul sosirii ei in Toronto. -“Cati oameni stiu ca trec pe langa o stea ?”.. Ca scria acest lucru un canadian nu m-a mirat,dimpotriva. Uluirea mea este ca romanii n-au ajuns sa stie ca traiesc alaturi de o artista cu care orice tara din lume se poate mandri. Sa fie de vina marea ei modestie ?..
Ca sa va intaresc convingerea, ca va spun adevarul si nu fac afirmatii derizorii va voi spune foarte pe scurt : Cine este Magdalena Popa. ..” Prin mama ei este urmasa a pasoptistului Axente Sever,colaboratorul lui Nicolae Balcescu.Prin tatal ei este nepoata prof.Serban Popa care a facut parte din grupul celor care s-au ocupat de construirea Ateneului Roman si apoi de activitatile artistice din cadrul acestei institutii. Mama ei a fost pianista iar tatal doctor in stiinte fizico- chimice avand diploma la Universitatea din Bucuresti si apoi la Sorbona –Paris. Uluitoarele ei calitati artistice s-au manifestat din frageda copilarie atragand atentia profesorilor coregrafi :Elena Penescu –Liciu si apoi Anton Romanovski care o considerau “ un bulgare de aur “ Despre performantele ei a inceput sa se scrie in ziare inca de cand avea 7 ani,mai ales in “Universul”. Datorita insistentelor balerinei [ venita din St.Petersburg ] Olga Lepesinskaia care vizitand scoala de balet ,a ramas uluita de talentul ei ,a ajuns la Academia de dans Vaganova ,una dintre cele mai faimoase scoli de balet din lume. In istoria acestei scoli au fost consemnate doua eleve care si-au facut debutul pe scena teatrului Kirov inca din timpul studiilor : Galina Ulanova si 5o de ani mai tarziu romanca Magdalena Popa.
Incepand din 1959 a fost premiata la Concursurile Internationale de la Viena,apoi la Varna culminand cu marele premiu “Steaua de aur “ la al III-lea Festival si Concurs International de la Paris in 1965. Avea 22 de ani cand a invins toate balerinele celor mai renumite trupe din Europa si America.La concurs au participat ansamblurile de balet din Paris, Londra, St.Petersburg,Moscova,New-York, Scala din Milano, Munchen,Copenhaga si Bucuresti.Atunci romanii au intrat ca niste necunoscuti si au plecat invingatori datorita Magdalenei Popa.Ca sa se inteleaga mai bine valoarea premiului trebuie sa stiti ca la concursul respectiv se acordau numai 6 premii: Cea mai buna balerina,Cel mai bun balerin,Cel mai bun ansamblu,Scenografia [décor si costume ] Coregrafia si Muzica. Din juriu au facut parte mari personalitati din lumea dansului : Andre Jolivet,Serge Lifar,Ivette Chauvire,Rene Claire ,Marcel Achard si altii.
Incepand cu acel an [1965 ] numele ei s-a raspandit in toata lumea . Cronicarii se intreceau in a- i aduce elogii,iar publicul o astepta cu emotie pe frumoasa si talentata romanca, socotita cea mai buna Giselle a timpului sau..Natalia Makarova obtinand doar premiul criticilor si ziaristilor. Pentru Magdealena Popa dansul a fost o” patima”.Nu ambitia,ci talentul ,a condus-o zi de zi si cu cat avea mai mult succes cu atat muncea mai mult. Era convinsa ca,daca munceste cu pasiune,”dansul devine un fluid al gratiei,sigurantei si poeziei. - Stiu ca am calitati deosebite,.. ca m-am nascut cu ele, spunea Magdalena,dar asta nu face decat sa ma oblige sa muncesc din ce in ce mai mult. Sunt convinsa ca atunci cand esti interesat numai de succes,starile psihice se altereaza iar talentul dispare. Acest lucru il sublinia adesea celebrul violinist Yehudi Menuhin :” Atunci cand nu exersez o zi o stiu doar eu,dar cand nu exersez doua zile o stie toata lumea “… Enescu spunea “Ceea ce conteaza in arta este sa vibrezi tu insuti si apoi ii poti face si pe altii sa vibreze “… Magdalena Popa a dansat pe toate marile scene ale lumii. A fost invitata si a facut parte din multe Jurii Internationale din Japonia pana in America. Alaturi de sotul ei Amatto Checiulescu a desvaluit lumii frumusetile artei dansului , dar niciodata nu l-a confundat pe Amatto sotul, cu partenerul balerin si coregraful Amatto Checiulescu. In acest fel s-a pastrat intre ei o armonie deplina.. Nu gresesc daca afirm ca ea a fost sclava profesiei sale pentru ca ma gandesc la exercitiile sale zilnice. Imi amintesc insa de versurile [din Catren ] ale lui Lucian Blaga. …” nimic nu-i usor pe pamant… caci roua e sudoarea privighetorilor ce s-au ostenit toata noaptea cantand “…
O superba caracterizare i-a facut colega mea Marcela Popescu spunand :.”.A fost minunea alba imponderabila care plutea de parca ar fi uri^t pamantul si se inalta,se lungea,se mladia ca o zana fermecata,dar cand rolul i-o cerea se transforma intr-o salbateca, era voluptoasa si tentanta ca insasi viata “. Nici dupa ce a nascut-o pe Ama ,fata lor[,acum mama a trei copii,] nu a stat in concediul maternal.A uluit pe toata lumea cand a revenit pentru,. a pregati premiera baletului :”Esmeralda “[ din l4 martie l976.] Gloria i-a luminat viata pana in 1981 cand fratele lui Amatto plecand intr-o vacanta in Germania [ in vremea aceea, de Vest ] a preferat sa nu se mai intoarca Atunci li s-a schimbat viata.Li s-au retras pasapoartele si li s-a interzis legatura cu ansamblurile de balet din alte tari, cu care lucrasera atatia ani…. In fata unei asemenea situatii, ei care erau socotiti de catre straini “ ambasadori” ai tarii lor, nu puteau indura umilirea. Dupa instalarea regimului communist,familia ei,desi avea un trecut glorios,trecuse prin mari suferinte: Case nationalizate,lipsa de servicii,etc Ce facusera ei ? Nimic altceva, decat sa-si onoreze profesia si sa faca numele tarii lor cunoscut in lume. Trebuia demonstrat “ celor de la putere” ca puteau scapa de asuprirea lor. Dupa un an,datorita talentului ei,membrii Juriului International de la Jackson – Missisippi au insistat atat de mult pe langa oficialii din Romania incat au fost nevoiti s-o lase sa plece in America. Chiar daca a primit un pasaport pe termen scurt ,drumul spre libertate era deschis.Amatto si parintii ei au luat hotararea ca Magdalena sa nu se mai intoarca si sa ramana in America. Soarta a hotarat insa altfel pentru ca intalnirea cu Betty Oliphant – directoarea scolii nationale de balet a Canadei- si Alexander Grant –directorul companiei nationale de balet au determinat-o sa accepte postul de maestra de balet la compania nationala in Toronto. Gandul ca nu va mai dansa – desi avea varsta la care alte colege ale ei se retrasesera –o intrista dar, nu putea sa-si abandoneze ambitia de a face ceva pentru a-si salva familia. De teama ca ar putea sa-si piarda sotul,fetita si parintii de care nu se despartise niciodata,a comunicat in tara ca s-a angajat temporar platindu-si taxele obligatorii catre Agentia care se ocupa de artisti. Datorita interventiei Guvernului Canadei familia i-a fost alaturi dupa un an abandonand o casa in care Magdalena si Amatto investisera tot ce castigasera in turneele din strainatate timp de 2o de ani .
Asa si-au inceput noua lor viata in tara numita Canada. Sansa lor de “ a fi din nou “acasa”.s-a datorat pasiunii pentru munca. Magda ,asa ii spun de cand o cunosc, ii perfectioneaza pe tinerii balerini canadieni iar Amatto a predat la scoala unde era directoare Betty Oliphant. Fata lor Ama a urmat facultatea de Politehnica, s-a casatorit si are 3 copii. Parintii Magdalenei au plecat la Dumnezeu insa au fost multumiti de reusitele fetei lor pe care o adorau.. In acest timp in tara au fost distruse filmele realizate cu ea fiind considerata “transfuga” Ce revoltator !.. Cei ce au facut acest lucru nu s-au gandit ca valorile culturii trabuiesc pastrate. Oleg Danovski,coregraful,director al ansamblului de balet al Operei din Bucuresti, care a lucrat cele mai importante lucrari din repertoriul Institutiei respective cu Magdalena Popa ,spunea ..” Din cauza ignorantei celor de la putere a fost pierduta o mare valoare si acest lucru se va simti multi ani,ea fiind greu de inlocuit “…
De cand este in Canada cronicarii specializati in arta dansului au subliniat, chiar de la venirea ei, rolul deosebit pe care il va avea in solidificarea ansamblului de balet din Toronto, revenind cu elogioase aprecieri ori de cate ori se petrece un eveniment artistic.Puteti cerceta ziarele : Toronto Star si The Globe and Mail. Pe langa activitatea de maestra principala de balet a creat spectacole in Australia,Germania si impreuna cu Amatto –sotul ei –de doua ori in China.. Cu cativa ani in urma, aflandu-ma in Toronto, mi-am revazut “ idolul artistic” si am tinut sa realizez un film,chiar daca ar fi fost mic,dar avea ca subiect marea vedeta de care ma ocupasem multi ani in Romania .Dupa 15 ani , ne-am vazut aproape zilnic acasa sau la Teatru,am stat de vorba ajutand-o sa-si descarce necazul,durerea,dorul de locurile unde s-a nascut... Am stat de vorba si cu cateva personalitati din Companie. Am inceput cu dl James Kudelka,regizorul – coregraf ,director artistic in vremea aceia care mi-a marturisit: “…Cand Magdalena Popa lucreaza cu balerinii,nimic numai conteaza..nici efort,nici timp,totul fiind dus la limita maxima.Aceasta este de fapt ratiunea dupa care traieste.. Ea scoate la iveala in tinerii pe care-i pregateste :muzicalitatea, spiritualitatea,emotiile si inteligenta,iar instinctual ei inascut o conduce sa-i descopere pe cei dotati formandu-I pentru o cariera internationala.Sunt onorat sa lucrez alaturi de ea “…. Actuala Directoare a Companiei Nationale de balet a Canadei este dna Karen Kain. Domnia sa mi-a spus… “O cunosteam pe Magdalena Popa din nainte ca ea sa vina in Canada.Imi vorbea despre ea partenerul meu de dans Sergiu Stefanski care dansase cu ea la Bucuresti. Am intalnit-o apoi cand era in Juriile Concursurilor Internationale de dans de la Moscova si apoi in Japonia. Marele meu regret este ca n-am putut lucra cu ea mai devreme. Ea mi-a demonstrat cu delicateta teoriile ei lasandu-mi timp sa le asimilez si sa-mi corectez tehnica in limitele la care puteam sa ajung. Acest lucru m-a ajutat sa-mi prelungesc cariera solistica si ii multumesc. Este foarte important tot ceea ce a facut pentru baletul canadian.Noi am avut intotdeauna balerini minunati dar n-am inteles bine tehnica clasica,iar Magdalena Popa a contribuit enorm in acest sens”… Prim balerina Chan Hon Goh,care s-a retras de curand, declara :…”Am lucrat cu Magdalena de cand am venit la Companie si au trecut multi ani…Pentru mine Magdalena Popa reprezinta dansul la cel mai inalt nivel posibil. Are o maretie ce vine dinlauntrul sau.. E greu sa te ridici la asteptarile ei, dar ce mare satisfactie ai cand reusesti !..” Sa adaugam si cele spuse de prim balerina Greta Hodgkinson ..” Cel mai important lucru pe care l-am deprins din lectiile cu Magdalena este totala schimbare a modului de lucru. Am reluat totul de la inceput, antrenandu-mi corpul prin tehnici deosebite de cele pe care le cunosteam.. Acum aplic tot ceea ce ea m-a invatat si toate spectacolele mele, fie ca sunt clasice sau modern-contemporane, au la baza invataturile pe care i le datorez..”
Dupa cum vedeti,Magdalena Popa are aici o pozitie foarte solida, facand parte dintre vedetele artistice ale Canadei. Mergeti la” Hammingsbird” si veti vedea placa pe care-i este inscris numele. Dupa 1998, la 20 de ani dupa plecarea din Romania,”forurile” si-au amintit de ea invitand-o pentru a fi decorata. Daca ar fi putut sa-i restituie si filmele distruse ce bine ar fi fost.! A doua zi dupa ce a fost decorata, Ambasada Canadei la Bucuresti a ofeit o receptie in onoarea Magdalenei Popa.
LA MULTI ANI MAGDA !
Florica Gheorghescu
|
Florica Gheorghescu 7/4/2024 |
Contact: |
|
|