Mona Ciciovan și Vasile Trif : doi artiști plastici de valoare reprezentați de galeria Maël din Montreal
Galeria Maël, o nouă galerie de artă contemporană, deschisă anul acesta pe 18 august în Vechiul Montreal, (364, rue Saint-Paul Ouest) pune în valoare 17 artiști montrealezi de talent, printre care se află și doi artiști plastici de origine română: Mona Ciciovan și Vasile Trif. Cei doi pictori aduc o notă unică și internațională acestei expoziții inaugurale. Mandatul galeriei este democratizarea artei, artă care să fie accesibilă tutror, să înlăture barierele care separă uneori marele public de lumea artei contemporane, oferind un spațiu deschis explorărilor artistice. Galeria Mael a fost creată din inițiativa conducerii grupului 44 Art Events, organizatorii a patru ediții ale Rassemblement des Arts, ultima dintre acestea fiind expoziția cu lucrări ale 40 de artiști de pe cheiul Vechiului Montreal din mai 2022. « Maël este o nouă stea care strălucește pe firmamentul artei contemporane la Montreal, » spune entuziastă Mona Ciciovan, iar eu o completez : « …Nu ar străluci atâta fără tablourile voastre ! » Și vă invit să vă convingeți singuri de ce...pentru că despre amândoi pictorii români se poate scrie câte o carte de artă contemporană la superlativ și fără ezitări pot afirma că cei doi pictori sunt fiecare în felul lor deschizători de drumuri în arta contemporană În viziunea sa, artistul plastic Vasile Trif construiește un pod între lumea vizibilă și cea invizibilă. Ocrurile, culorile pământului și nuanțele diferite de albastru fac referință la universul și atmosfera culturii ceramice, (vase și cruci) ale Transilvaniei. Ca temă de predilecție a picturilor sale, Trif pleacă de la poemele sale și de la imaginația sa impregnată de semne și motive mitice. Agora devine un loc de recentrare interioară, un spațiu identitar. Pentru ca agora să-și realizeze scopul, ea trebuie să fie întotdeauna curată, fără lucruri inutile și gata de primire. Vasile Trif gândește că aceasta este arta lui : o agora, explicând : «În opera mea artistică recuperez semne, elemente simbolice din pictura bizantină și din pictura pe sticlă și le transpun și reinterpretez pe hârtie, ca suport, într-un demers expresionist abstract care conține și elemente figurative.» Transparențele, atmosfera, paleta de culori și linia naivă esențializată a icoanelor pe sticlă, evocă universul oniric al lui Chagall, linia și contururile, pe Matisse și, totodată, pe Rouault. Ele și-au imprimat în sufletul artistului amprenta lor stilistică încă din copilărie, căci petrecea multe ore în atelierul tatălui său, care, ca și el, este nu numai preot ci și un mare artist și colecționar de icoane pe sticlă și lemn. Oprindu-mă la două din tablourile pictorului Vasile Trif expuse la Maël, cele intitulate Interferențe I și II, am remarcat asemănarea uimitoare a unor elemente plastice din tablouri cu arta autohtonă a Indienilor din America de Nord. Pornind de la arțarii care apar în tablou, și care pot fi considerați ca o emblemă canadiană, și oprindu-ne asupra „ dantelăriilor’’ vegetale amorfice ce transcend tablourile ca dintr-un alt univers, s-a născut firesc întrebarea dacă arta dlui Trif are influențe autohtone.
Iată ce spune Vasile Trif despre această...interferență: „Prima dată când mi s-a spus ca arta mea ( Seria de lucrări “Interferențe”) seamănă cu cea a autohtonilor a fost in 2022 la Expo din Vieux-Port, când una dintre artiste a crezut ca e reprezentarea unui totem. Cu ocazia Festivalului internațional de Jazz din Iulie 2023 de la Montreal, un cuplu din Columbia Britanică (probabil autohtoni) vizitând Expoziția si analizându-mi lucrările a întrebat dacă sunt indian, autohton. Au fost surprinși să afle că sunt român. Similitudinile au fost remarcate și de artistul Chard Chenier. Cred ca are ceva origini autohtone. Dumnevostra sunteți a patra persoana care face aceeași remarcă. Sunt plăcut surprins de asemenea commentarii cu atât mai mult cu cât nu m-am inspirat din arta autohtonilor. Ce aș vrea să spun este că o fi rămas ceva în subconștient, sau că este poate acea memorie genetică ancestrală … Aveam o cunoaștere generală despre acesta artă și nu m-a interesat în mod special. Când am făcut lucrările ( liniile mergând în automatism) nu m-am gândit niciodată la ea. Abia apoi, după aceste sesizări am început să mă intereseze mai mult acest univers și să-l descopăr. Poate chiar tema si titlul lucrărilor ” Interferențe” revelează că pot să existe corespondențe și interferente între lumi culturale diferite sau că, în altă ordine de idei, există cu adevărat acea memorie genetică ancestrală din care ies, din când în când, la iveală elemente de identitate comună într-un demers de arheologie a luminii.’’
Demersul artistic al Monei Ciciovan poartă amprenta explorărilor profunde ale memoriei imaginilor și locurilor care i-au marcat viața. Practica sa artistică este impregnată de căutări de valori estetice, de frumuseșe și armonie, cu dorința constantă de a idealiza propriul său univers. Lucrările sale se situează la intersecția între abstract și figurativ, oscilând între realitate și imaginație. Astfel, peisajele urbane din această expoziție sunt impregnate de un sens metaforic și poetic, în care elementele arhitecturale se amestecă cu alte elemente citadine ale căror siluete sunt schițate de artistă. Libertatea execuției, a improvizării și a spontaneității stă la baza procesului de creație al artistei. Dar, libertatea aceasta creatoare nu poate decât să scoată în evidență structura compozițională și echilibrul, care sunt esențiale în picturile Monei Ciciovan. Artista exploatează geometria verticalelor și orizontalelor, folosește tehnici de oglindire a subiectelor și de dedublare a imaginilor, cât și juxtapuneri de planuri în aceeași compoziție, independent de tehnica folosită. Culoarea și lumina din compozițiile Monei Ciciovan nu se limitează la evocarea formelor sau aparențelor, ci reușesc să transcendeze rolul lor tradițional, devenind vectori de energie și de vibrație, revelând o latură mai profundă a inaginii. Acest stil artistic unic și de creativitate universală transcende originile românești ale artistei, și crează o punte de reflecție profundă vis-a-vis de spectatori. Operele Monei Ciciovan invită fiecare spectator să plonjeze în propriile sale amintiri și să exporeze diferitele straturi ale memoriei, fiecare încărcat de o emoție și o senzație anume, pe care Mona Ciciovan știe să o redea aievea pe pânză.
Iată ce spune Mona Ciciovan despre această expoziție și lucrările ei : „Sunt foarte încântată să fiu reprezentată de Galeria Maël, un spațiu în care tablourile mele de format mare sunt etalate armonios lângă cele ale altor artiști pe care-i admir profund. Dintre operele mele expuse, aș vrea să pun în lumină tablourile din seria „.Univers Parallèles- Universuri Paralele " realizate în 2020, un an care a fost marcant în turnura neobișnuită de la cursul normal al vieții. Aceste tablouri exprimă reflecția mea asupra întoarcerii la surse și la esențial – o explorare artistică inspirată de bulversările mondiale din 2020. Prin fiecare din aceste opere, am încercat să surprind esența reconectării cu rădăcinile noastre, ceea ce este cu adevărat foarte important. Fiecare tablou povestește o istorie, plonjând în universuri diferite , aducând la lumină paralele captivante între trecut, prezent și viitor.Șansa ca aceste tablouri să fie expuse acum la Maël, în compania celorlalți artiști de talent este o mare onoare pentru mine. Această experiență mă inspiră să îmi continui practica artistică, explorând noi perspective și să explorez mai departe frontierele creației artistice. Vă transmit cu această ocazie invitația călduroasă de a veni să descoperiți această expoziție, în care arta transcende timpul și spațiul pentru a ne readuce la esență."
Eva Halus Accent Montreal
|
Eva Hallus 10/24/2023 |
Contact: |
|
|