Interviu cu istoricul și criticul literar Cornel Ungureanu
Iainte de toate vă rog să-mi permiteți să vă transmit 80 de urări aniversare din partea tututor colegilor și cititorilor de la revista Actualitatea literară, dar și alte 80 de mulțumiri pentru că ne încântați în fiecare număr cu noi texte care devin subiecte de discuție sau de meditație pentru fiecare dintre noi! De mult timp mi-am dorit să vă întreb ce a reprezentat înainte de 89, ce mai înseamnă astăzi instituția scriitorului român în general, a istoricului și criticului literar în special, dar și ce explicații puteți găsi pentru această teribilă cădere de statut?
C. U.: Mulțumesc! Înainte de 1989, după... La prima întâlnire a Consiliului Uniunii Scriitorilor, februarie 1990, Fănuș Neagu s-a ridicat în picioare să spună: Gata, s-a terminat cu viața fericită a scriitorilor! Am intrat în altă lume. Am intrat în altă lume în societatea de consum. Mai avem nevoie de Carte? Sigur că da! Ce fel de Carte?
G. M.: În ceea ce vă privește, cred că vă pot răspunde la această întrebare, chiar dacă-mi pare mai mult una retorică, pentru că mi-a rămas în minte formularea istoricului și criticului literar Adrian Dinu Rachieru, din Politică și canon literar: Pentru Cornel Ungureanu literatura nu este un mod de existență, printre altele, ci însăși existența. Din aceaastă perspectivă, literatura a fost pentru dvs. soluția salvatoare, în perioada regimului comunist, dar a mai rămas și astăzi una la fel de puternică, mai ales în acest secol al televiziunii, fotbalului și internetului?
C. U.: Da, a fost. Am primit ieri primul volum din Geografia literaturii române, îl aștept pe cel de al doilea. Cred că o să aștept și Geografia literaturii române, ediția a doua, ediție completată și adăugită. Nu a fost soluția salvatoare, a fost unica soluție de viețuire. Și supraviețuire...
G. M.: Vă propun să ne întoarcem în timp, mai exact până în anul 1975, când ați reușit să debutați cu o carte având un titlu parțial proustian și după ce mai aveați deja o altă carte predată la editură, dar respinsă de cenzură... Pentru cei care nu am trăit acele vremuri, vă rog să ne spuneți cât de greu era să lupți cu cenzura comunistă pentru a putea publica un volum de debut?
C. U.: Azi, când primesc lunar 10 - 20 de cărți, unele proaste, altele foarte proaste, îmi dau seama că, odinioară, cenzura și autocenzura mai selectau. Odinioară... Un volum mi-a fost respins fiindcă erau acolo pagini despre Voiculescu, Blaga, creatori creștini, cu Sadoveanu și masonii lui. Primul volum mi-a apărut, după o lungă insistență, după ce am adăugat în final o frază cu Ceaușescu. Cât de bine îi știe Dumnealui pe scriitori. Era o ironie acolo, dar era vorba și de Ceaușescu și volumul a trecut.
G. M.: Alte victorii personale împotriva cenzurii pot fi considerate și următoarele volume, apărute fiecare la un interval de numai 2 ani, Proză și reflexivitate și apoi Contextul operei? Ele cum au trecut de cenzură?
C. U.: Proză și reflexivitate a trecut după ce am scos capitolele despre Buzura și Guga, Contextul operei a trecut grație doamnei Dimisianu, extraordinar redactor de carte, care mi-a salvat capitolele despre Voiculescu, Blaga, Sadoveanu. Totuși, cu tăieturi.
G. M.: Tot cu tăieturi a fost și următoarea victorie împotriva cenzurii, volumul din 1985 - Proza românească de azi? Pe de altă parte, în ciuda acestei cenzuri, cât de optimist erați atunci în ceea ce privește destinul nostru literar?
C. U.: Proza românească de azi e o victorie a lui Mircea Ciobanu. El l-a salvat fără prea multe tăieturi și mă asigura că va salva și volumul al doilea. Credea în viitorul literaturii, cum credeam și eu. Și după 1989, voia să tipărească Proza... în două volume, cu pozele scriitorilor aleși. Da, eram optimist.
G. M.: Astăzi, privind retrospectiv, în general sau pentru dvs., cât de mult s-a schimbat lista de scriitori esențiali pentru destinul literaturii române?
C. U.: Am fost mulți ani în Juriul care acorda Premiul Național Eminescu. În primii zece ani nu era nevoie de selecție. Cel mai mare se știa. Cei mai buni, cincizeci, o sută, se știu. Îi știm. Pentru mine... nu s-a schimbat lista.
G. M.: Totuși, s-a schimbat sau micșorat și lista personală a posibililor candidați români la Nobel?
C. U.: Nu s-a schimbat, nu s-a micșorat. Azi sunt, ieri erau Norman Manea și Mircea Cărtărescu; dacă cei din Juriul Nobel își aduc aminte de Doamne, pe listă vor apărea Blandiana, Gabriela Adameșteanu, Ileana Mălăncioiu...
G. M.: Cred că nu greșesc dacă afirm că principala dvs. preocupare literară rămâne un spațiu pe care îl considerați aparte
Totuși, cum se poate defini această a treia Europă...? Propune ea o altfel de mentalitate? Propune ea și o altfel de literatură?
C. U.: Nu o altfel de literatură, ci Literatura adevărată. Citiți Istoriile literare, în nici una nu e vorba de Vasko Popa, de Slavco Almăjan, de Petru Broșteanu. Despre alți bănățeni de seamă se scrie puțin, despre cei din Ardeal... la fel. Recuperăm, atâta tot. Scriem o Istorie literară mai dreaptă. Sau, dacă vreți, o Geografie a literaturii.
G. M.: Din punct de vedere social și literar, acest spațiu central european poate însemna, ca să citez dintr-un titlu de carte coordonată de dvs. și de Adriana Babeți, atât paradis, cât și apocalipsă? Totuși, care dintre cei doi termeni se scrie cu majuscule și se pune mai des, pe primul loc?
C. U.: Da, scriam că Viena e la doi pași de Auschwitz. Și de la Musil la Kafka... Ce să vă spun? Că teza de doctorat a lui Goga era să fie despre Savonarola?
G. M.: Ca o concluzie pe această temă, se poate spune că a reprezentat sau încă reprezintă această zonă literară o altă alternativă sau chiar unica și autentica noastră șansă la Nobel?
C. U.: Nu... Nu știu.
G. M.: În general vorbind, totuși ce ne-a lipsit încât am ratat mereu acest premiu care a devenit în timp un adevărat complex literar național?
C. U.: Mi se pare că avem Complexul Premiul Nobel. Cu ambasadori mai harnici, Ceaușescu lua Nobel pentru pace. Sau Stancu... pentru literatură. Dar Blaga? Dar Mircea Eliade? Jucăm la Loteria Nobel în fiecare an. Poate câștigăm.
G. M.: Să sperăm... Până atunci, să mai adăugăm pe listă un alt posibil complex național: considerați că au scriitorii români complexul că aparțin de o cultură mică și de o limbă care nu le poate asigura circulație și prestigiu european?
C. U.: Dar cultura albaneză? Îl recitim pe Kadare cu bucuria de a descoperi o lume. Și pe Bănulescu la fel. Și pe Breban. Și pe Sorin Titel. Și pe Petre Stoica.. . G. M.: Ați scris de mai multe ori despre literatura exilului și de aceea nu vreau să pierd ocazia să vă întreb ceva și pe această temă: ce mai înseamnă ea astăzi, în contextul acelor recente centenare, mă refer la Ion Caraion, dar chiar și la Monica Lovinescu, aprope ignorate, atât de public, cât și de lumea noastră literară?
C. U.: Despre Monica Lovinescu, Ierunca, Ion Caraion s-a scris și la centenar și se scrie mereu. Depinde ce se scrie și cine scrie.
G. M.: Am o tot mai stranie senzație că trăim în epoca centenarelor ignorate, dar o să vă las pe dvs. să faceți o comparație între Anul Virgil Ierunca care a avut loc și Anul Monica Lovinescu, încă în desfășurare
A. M.: Nu ignorăm nimic, depinde ce publicații citim. Ce post de radio ascultăm. Avem personalitățile noastre demne de admirație, așa cum fotbaliștii... cantautorii... privitorii serialelor... au personalitățile lor. Vedetele
G. M.: ...Vedetele acestea cu ghilimele, tare mă tem că au înlocuit în mare parte vocea și prezența scriitorului, una atât de respectată de public, înainte de 1989... Chiar dacă nu aș vrea să terminăm într-o astfel de notă melancolică, trebuie să vă întreb, privind spre viitor, ce șanse de afirmare sau măcar de supraviețuire mai are literatura autentică versus inteligența artificială reperezentată de acel robot care poate construi în câteva secunde orice tip de text?
C. U.: Inteligența artificială dă un pic de ajutor scriitorului..., artistului. Îl ajută să se redescopere.
G. M.: Ar mai fi multe de comentat și de întrebat, dar nu vreau să abuzez de timpul dvs., mai ales în acest ceas aniversar, așa că vă mulțumesc și sper să fiți de acord să mai continuăm acest dialog și cu altă ocazie când aveți noi apariții editoriale. Desigur, cum ar spune Marin Preda, dacă timpul va mai avea nesfârșită răbdare cu oamenii și viața se va scurge fără conflicte mari care să nu ne facă să uităm de ceea ce dvs. numeați la începutul acestui interviu unica soluție de viețuire - literatura
C. U.: Deocamdată, aștept să apară volumul al doilea, al Geografiei, cu o scurtă postfață, în care zic că Geografia mea... e o Istorie a literaturii române, ...un pic altfel! Mulțumesc pentru întâlnire...!
George Motroc
|
George Motroc 9/1/2023 |
Contact: |
|
|