Constantin Brâncusi
Născut la 19 februarie/2 martie 1876, la Hobița, județul Gorj, Constantin Brâncusi a urmat Școala de Arte și Meserii din Craiova (1894-1898), Școala de Belle-Arte din București, pe care a absolvit-o în 1902, apoi a plecat spre Paris, unde a luat concursul de admitere la École Nationale Supérieure des Beaux-Arts și a lucrat în atelierul lui Antonin Mercié. A fost angajat de Rodin ca practician, dar nu a rămas aici mult timp, convins fiind că La umbra marilor copaci nu crește nimic (Rien ne pousse a lombre des grands arbres), notează site-ul centrulbrancusi.ro. Și-a închiriat un spațiu pe strada Montparnasse, unde și-a amenajat propriul atelier.
Constantin Brâncuși a lăsat posterității o operă impresionantă, de o mare complexitate tematică, lucrările sale numărându-se, în prezent, printre marile creații artistice ale lumii. Încă din primul an de studenție, respectiv în 1898, lucrarea sa Bustul lui Vitellius obține mențiunea onorabilă, în 1900 Capul lui Laocoon îi aduce artistului medalia de bronz, iar Studiu, din 1901, câștigă medalia de argint. Beneficiind de sprijinul doctorului Dimitrie Gerota, în perioada următoare (1900-1902), realizează Ecorșeu, un studiu pentru reprezentarea corpului omenesc, operă distinsă cu o medalie de bronz și folosită, ulterior, în școlile românești de medicină. A realizat apoi bustul medicului Carol Davila, care avea să fie așezat în curtea Spitalului Militar Central din București, în 1912, reprezentând singurul monument public al lui Brâncuși din București, potrivit site-ului www.crestinortodox.ro. În 1907, realizează, în atelierul său din Paris, Sărutul (1907), temă ce avea să fie reluată de mai multe ori până în 1940, când finalizează Poarta sărutului, amplasată în Parcul Central din Târgu Jiu. Tot în 1907, a primit comanda unui monument funerar pentru cimitirul din Buzău, lucrare pe care o va numi Rugăciunea.
După 1908, Brâncuși dă o nouă expresie sculpturii, originală, proprie lui, preocupare ce va fi strâns legată de alegerea materialului în care lucrează. Într-un timp relativ scurt, artistul elimină detaliile din sculpturile sale, făcând trecerea către o artă sintetică, intelectualistă, cu forme aproape abstracte. În această evoluție a artei sale se înscriu lucrări precum Muza adormită, Sărutul, Cumințenia pământului, Domnișoara Pogany, Prințesa X sau Pasărea măiastră. Vorbind despre Muza adormită, Mircea Deac amintește de pictorul belgian Michel Seuphor, care scria, în La peinture abstraite (1962), că A fost începutul unui lucru când Brâncuși, plictisit de a face cadavre concepe Muza adormită, care se transformă puțin câte puțin în ovoid simplu; a fost începutul unui lucru când nu era nimic.
Anul 1915 marchează o premieră în cariera artistului, primele lucrări în lemn: Cariatide, Fiul risipitor și altele. A realizat apoi Vrăjitoarea, Himera, Cariatidă și Adam și primele versiuni în lemn ale Coloanei fără sfârșit (1918), așa cum îi plăcea artistului să o numească. În 1938, a finalizat ansamblul artistic din Târgu Jiu, alcătuit din Masa tăcerii, Scaunele, Poarta sărutului și Coloana infinitului, închinat eroilor români care, la 14 octombrie 1916, au căzut în bătălia de la Jiu împotriva nemților.
După ce, în 1909, a expus lucrări atât la Paris, cât și la București, artistul organizează prima sa expoziție în America, într-o galerie de artă din New York, în anul 1914. În 1919, apare, la Paris, volumul La Roumanie en Images, cuprinzând cinci reproduceri după operele sale. Brâncuși începe să-și expună lucrările în cele mai celebre galerii de artă din Franța, Anglia, America, Elveția și Olanda, fiind elogiat în numeroase publicații din întreaga lume. În 1931, a fost decorat, la propunerea lui Nicolae Iorga, cu ordinul Meritul cultural pentru artă plastică. Până în 1940, activitatea creatoare a lui Brâncuși s-a desfășurat în toată măreția ei, din această perioadă datând operele din ciclul Pasărea în văzduh, ciclul Ovoidului, precum și sculpturile în lemn.
Cu toate că se bucura deja de recunoaștere artistică în lumea întreagă, Constantin Brâncuși și-a dus viața ca un simplu țăran român, sursa sa de inspirație fiind, de altfel, chiar elementul popular, folcloric, natural. Lucrările sale au o puternică încărcătură spirituală, provenită din viața satului românesc, artistul reușind să îmbine simplitatea artei populare românești cu rafinamentul avangardei pariziene. Brâncuși renunță la elementele secundare prezente până atunci în sculpturi, în favoarea evidențierii esenței lucrurilor. Este artistul care a asimilat în opera sa toată istoria sculpturii pe care a dominat-o și a depășit-o, după cum remarca criticul de artă Mircea Deac, în volumul Constantin Brâncuși (Editura Meridiane, 1966).
Artistul a murit la 16 martie 1957, cu sufletul întristat pentru că nu se putea întoarce în țara natală, iar la 19 martie a fost înmormântat în cimitirul Montparnasse din Paris.
În România, în epoca socialistă, Brâncuși a fost contestat, fiind considerat un reprezentant al burgheziei decadente, se arată pe site-ul webcultura.ro. Abia în 1964, Brâncuși a fost redescoperit în țara natală, iar ansamblul monumental de la Târgu Jiu a putut fi restaurat, după ce fusese abandonat și aproape dărâmat. La 3 iulie 1990, a fost ales membru post-mortem al Academiei Române. La aniversarea a 125 de ani de la nașterea sculptorului, anul 2001 a fost declarat, prin hotărâre a Guvernului României, Anul Brâncuși, sărbătorit și în cadrul UNESCO.
Unul dintre cele mai importante evenimente dedicate sculptorului român în ultimele decenii a fost expoziția Brâncuși. Sublimarea formei, principalul eveniment din cadrul celei de-a 27-a ediții a Festivalului de artă Europalia, organizat la Bruxelles în perioada 2 octombrie 2019 2 februarie 2020, la care România a avut statutul de țară invitată de onoare. Expoziția dedicată acestuia a abordat ambele direcții ale lucrărilor sale, respectiv sculptura și fotografia, proiectul cuprinzând opere importante de la muzee și din colecții private din jurul lumii, incluzând Muza adormită, Sărutul sau Leda. Pe lângă sculpturi, fotografii și documente extraordinare ale lui Brâncuși, au fost expuse și opere ale contemporanilor săi, cum ar fi Marcel Duchamp, Medardo Rosso sau Auguste Rodin. Brâncuși. Sublimarea formei a cuprins peste 25 de sculpturi expuse pe o suprafață de 1.500 mp, alături de alte 200 de obiecte, fotografii, documente.
|
Dumitru Constantim 2/22/2023 |
Contact: |
|
|