P eriplu canadian
P eriplu canadian
1."In spite of all adversities and nuisances, be pozitive!" (In ciuda tuturor nesanselor si neplacerilor, fii pozitiiv!)
Desigur, toata lumea a auzit aceasta sintagma: "BE POZITIVE" si stie ce inseamna; stim ca este un indemn sa vedem, mai de graba, partea plina a paharului decat pe cea goala, adica o recomandare catre un optimism sanatos, catre atitudini pozitive si ganduri senine. Dupa parerea mea este si una dintre cele mai caracteristice idei ale mentalitatii anglo-saxone, a englezilor cu alte cuvinte si, daca vreti, ale lumii de limba engleza si cultura britanica. Dat fiind ca noi aici traim intr-o permanenta "English immersion", este cat se poate de potrivit sa amintim ca acest "mood", aceasta dispozitie psihica mai speciala, a fost de multa vreme si este si astazi un criteriu spiritual unde mentalitatea europeana, sau mai precis franceza, in care am trait si noi multa vreme si mentalitatea britanica, in mijlocul careia suntem acum, se deosebesc foarte clar. Gandirea franceza, poate mai intelectuala, mai clasica, de tendinte mai realiste uneori, dar apasata de numeroase revolutii si turburari sociale, si cu sentimentul de nesiguranta care se instaleaza inevitabil dupa aceste agitatii si ape tulburi, a fost, evident, mai putin optimista si in orice caz nu in genul optimismului recomandat de principiul enuntat mai sus. Englezii, firi mai pragmatice, au invatat demult la scoala vietii ca, mentinand o gandire si o atitudine esential pozitiva, deasupra tuturor necazurilor si grijilor zilnice, inevitabile pentru toata lumea, este secretul unei sanatati fizice si mentale robuste, si chiar al longevitatii multor oameni. Chiar daca noi nu suntem in masura sa controlam toate circumstantele care ne afecteaza, tot ce se intampla in mediul nostru fizic si social, totusi ne ramane o certa posibilitate de a controla atitudinea noastra, adica dispozitia noastra, "our mood". Perioada pe care o parcurgem, la inceputul unui nou secol, beneficiaza de buna dispozitie si optimismul personal, increderea ferma in progresul societatii si al indivizilor in parte, atitudini care au caracterizat mentalitatea oamenilor la sfarsitul secolului XX, mai mult ca oricand in trecut. Si chiar daca evenimentele mai recente dau destule motive pentru o preocupare constanta pentru pacea si stabilitatea internationala, totusi un control ferm asupra dispozitiei noastre este si important si posibil. Se stie ca: "..a good laugh can boost the immune system and reduce stress." Si este, in mod evident si o atitudine a oamenilor de succes. Din experiente personale convingatoare stiu cat este de usor de proclamat aceste principii foarte sanatoase si corecte si cat este de greu de pus in aplicare in practica. Dar acesta nu este un motiv de descurajare; trebuie sa ne mobilizam in directia asta, ca merita. La toata lumea: "a good mood and good luck" !
2. N o e l, N o e l
Cand aceste randuri vor ajunge la dumneavoastra, vom fi in plin sezon de sarbatori, cu putin inainte de Craciun. Peste tot, in jurul nostru pluteste in aer o dispozitie mai speciala; este o perioada a anului, cu o nota festiva aparte, care ne leaga de trecutul nostru individual si colectiv, care ne aminteste de copilarie si ne aduce aproape de zonele cele mai senine ale personalitatii noastre. Craciunul este sarbatoarea cea mai caracteristica a civilzatiei crestine europene careia ii apartinem cu totii; inglobeaza multe traditii precrestine comune popoarelor europene, cu traditia crestina a nasterii lui Cristos, asa cum a fost pastrata si transmisa prin veacuri, si cu diverse alte traditii specifice fiecarui grup etnic, fiecarei natiuni din acest divers continent, care a fost si a ramas Europa. In timp, Craciunul a devenit o sarbatoare de familie prin excelenta, cu un solid continut social, cultural si in mod evident mai mult traditional decat religios (mistic) si deci mai deschisa spre toate orizonturile si credintele, mai inclusiva, cum se spune (ceea ce, sa recunoastem, nu se intampla cu nici o alta sarbatoare religioasa de care stiu). Acum este timpul sa ne amintim de folclorul nostru muzical, de cantecele de Craciun traditionale romanesti si este locul sa spunem ca personalitati muzicale competente, si imi vin in minte acum Enescu si Celibidache, au remarcat de mult ca folclorul romanesc este unul dintre cele mai bogate de pe continent, foarte original, si foarte vechi si ca deci merita sa fie pastrat ca o componenta importanta a culturii noastre. Iar acum, de sarbatori, este momentul sa ne reamintim de bogata colectie de cantece de Craciun si Anul Nou ale traditiei noastre, si bineinteles si de alte valori perene ale civilizatiei europene ca: "O Tannenbaum", "Stiele Nacht, Heilige Nacht" care ne sunt atat de familiare. Si este, desigur, vremea sa ne dedicam si traditiilor noastre culinare, care sunt tot atat de bogate si de valoroase. Se stie ca traditiile culinare sunt dintre cele mai reziliente la toate popoarele, si ca toate aceste obiceiuri alimentare ne caracterizeaza atat de bine si vorbesc foarte clar despre noi si despre istoria noastra. Dintre toate bucatele specifice, nationale as zice, care se pun pe masa la romani, de Craciun, ma opresc acum la mancarea noastra nationala, sarmalele. Este adevarat ca ne-am inspirat si aici, ca la multe alte bunatati din bucataria romaneasca, de la greci care au o mancare numita "sarmalaki", dar unde sarmalele sunt facute din foi de vita, (frunze de vita de vie). Si grecii, la randul lor, s-au inspirat aici de la armeni ca si la multe alte preparatii, in special de legume, pe care le-au preluat si le-au perfectionat de la diverse popoare din rasarit. Nu stiu de unde s-au inspirat armenii, sau cat sunt de bune sarmalaki, dar sarmalele romanesti sunt absolut specifice: sunt din varza acra si umplute cu carne - 3 tocata de vaca si de porc si cu ceva piper sau afumaturi, dupa gust (nu prea grase, numai atat cat trebuie); si bineinteles toata aceasta preparatie va fi desavrsita la cuptor, unde se rumenesc cum se cuvine. Si sunt, va garantez, delicioase, memorabile! Oh, My Goodness, puteti zice ce vreti, ca exista si multe alte mancaruri specifice romanesti, nu numai foarte gustoase, dar si reprezentative pentru civilizatia romanesca, ca stau cu gandul numai la mancaruri bune (foarte adevarat, toata "hidden agenda" la mine, ce pun la cale in secret, este de natura culinara), dar pana la urma tot sarmalele "cele infricosatoare" raman mancarea noastra nationala; acesta este motivul pentru care sunt pe masa de Craciun in toate familiile romanesti din tara si din diaspora. Ma duc cu gandul acum la Mihail Sadoveanu (ati observat evocarea lui Sadoveanu de mai sus: cele infricosatoare) si la Pastorel Teodoreanu, si as dori sa ma apropii cat de cat de condeiul lor, ca sa pot scrie asa cum se cuvine despre aceste marturii traditionale de arta culinara si de civilizatie romanesca. Voi reveni curand cu continuarea acestor idei, dar acum vreau sa spun si ca si cea de a doua sarbatoare a sezonului, Anul Nou, este o traditie veche la romani, ca si la unele dintre popoarele europene vechi, ca italienii sau francezii (de unde avem Revelionul), dar, spre deosebire de Craciun, nu la toate. In anul 46 BC, Iulius Cezar a stabilt inceperea noului an la 1 Ianuarie, la inceputul lunii zeului cu doua fete, spre trecut si spre viitor, Ianus. Prin AD 567 niste autoritati religioase cam rigide si cam prea puritane au hotarat ca sarbatorirea la 1 Ianuarie este asociata cu practici pagane si au mutat Anul Nou la Paste, la 25 Martie si asa a ramas tot Evul Mediu. Tocmai peste o mie de ani, in 1582, cu ocazia introducerii noului calendar, Papa Grigore al XIII-lea a mutat Anul Nou inapoi la 1 Ianuarie, cum stabilise Iulius Cezar si cum este mai practic, fiind asociat si cu Craciunul, ca reinnoire, ca deschidere spre noi orizonturi. La noi, la romani este o sarbatoare veche care aminteste de vremea dinainte de 46 BC, cand latinii incepeau anul odata cu primele araturi, la 1 Martie (vezi si Plugusorul, care este foarte popular la romani si care este legat, ca si alte obiceiuri de Anul Nou, de traditia romana, pastrata ferm in memoria colectiva a natiunii, indiferent de alte realitati ingrate si considerente meschine, abatute in cursul istoriei asupra natiunii noastre). Revelionul este o sarbatoare civila in falmilii, dar si in societate si este, as spune, sarbatoarea sperantelor de viitor. Romanii, indiferent de pozita lor sociala, tin mult la Anul Nou, pentru momentul unic de optimism si de deschidere spre inainte. Stim cu totii ca acolo unde mai este speranta, mai exista inca o sansa, nu este totul pierdut. Noua, romanilor din Toronto, ne va lipsi programul tranitional de Revelion de la Televiziunea Romana, care facut dupa cea mai buna traditie europeana, era, de regula, foarte bun. Aici, in America de Nord, nu exista asa ceva, si "celebration-ul" de Anul Nou nu are nimic cultural sau traditional sau moral sau national, si practic nu exista ca sarbatoare nationala sau colectiva, ci numai ca moment calendaristic. Deci, pentru noi cei cu amintiri din Romania, va fi un moment de retragere tot in familii, sau cu prieteni romani, pentru un Revelion romanesc. Este adevarat ca acum este un moment al anului cand suntem inclinati in mod special spre amintiri, spre traditii si, in general, spre introspectie, poate uneori cu nostalgii de sezon si cu o melancolie inevitabila. Eu vreau sa afirm aici ca nu este nimic rau in asta si nu trebuie nici sa ne ascundem, nici sa ne inchidem si mai mult in noi, sau sa ne simtim vinovati cumva de slabiciuni sentimentale. Legatura cu trecutul nostru, la un moment de sarbatoare este un exercitiu mental si sufletesc foarte sanatos, pozitiv din toate punctele de vedere, care ne ajuta sa ne consolidam si sa ne pastram constiinta noastra de sine ca indivizi si ca natiune. Va amintiti strigarea: "Iarna-i grea, omatu-i mare, Semne bune anul are..." Sa speram ca Bunul Dumnezeu va avea grije de incercata natiune romana si va trimite semnele bune pentru Noul An, 2003,pentru toti roamnii din tara si din diaspora! Urez cititorilor nostri "Sarbatori Fericite", petrecute in buna traditie romanesca si "La Multi Ani", cu sanatate si cu un an nou mai bun pentru toata lumea. See you next year !
|
Mihai A. Semedrea - Toronto 12/2/2002 |
Contact: |
|
|