Vraja citirii dintâi
Citirea unei cărți este un act de curaj, așa mi-a spus Vianu Mureşan când mi-a înmânat cartea, la întâlnirea de la Cafe Balzac din Distilery District, hub cultural, înființat într-o veche distilerie de whiskey, parte a istoriei metropolei Toronto. Scrierea unei cărți și trimiterea ei în lume sunt, de asemenea, un act de curaj – să te lași disecat, pipăit, expus privirilor minții cititorului, „a treia instanță“, cum îl consideră autorul. Însă Vianu Mureşan pare a nu se teme de nimic. „Până la urmă o carte este tabloul minții autorilor, în ea se desfășoară arhitectonic, pictural, poetic forma creativității la un moment dat.“ Liniile de forță ale romanului vin, așa cum îmi mărturisea autorul, din studierea „arhitecturilor narative ale romanelor, poemelor, tratatelor filosofice, studiere oarecum inginerească“. „Cred că o carte trebuie să tulbure cititorul, să-l râcâie, să se joace cu el până să i se dezvăluie în totalitate, adică să existe o relație pasională, aproape erotică între mintea cititorului și carte, altfel o citește repede și uită de ea.“ M-am prins în hora citirii romanului „Nebunul lui Dumnezeu“ într-un ritm nebunesc, ca și ielele, odată prinse în roata învârtelii, nemaiputându-se descleșta din ritmul obsesiv, demonic, fără oprire... „gasping for air“, întorcând ultima filă, parcurgând ultimii pași pe Möbius strip (the surface with only one side and only one boundary), care apare pe copertă, zvârcolindu-mă într-o lume care se năruia, sau poate că nu, prinsa in vraja citirii dintâi. Nebunia citirii regenerează și îți dă energia unui nou început, îți rămâne în minte și suflet, mult după ce ai închis cartea, sau s-a tras cortina. Năucitoare sunt și personajele – complexe, vii, „raw“, alter-egouri al scriitorului. Alexandru pare „larger than life“, intuiești că are influență asupra tuturor celorlalte personaje. Scriitorul însuși mărturisește: „Personajul Alexandru mi-a fost prieten în perioada liceului la Baia Mare, și în bună măsură cartea e scrisă de dragul lui, în amintirea lui. Nu m-am putut împăca niciodată cu moartea lui la doar 38 de ani, în acel accident de mină pe care l-am descris în carte. Am rescris de fapt o carte pe care presupuneam că ar fi scris-o el mai întâi, dar s-a pierdut...“ Frapează legătura invizibilă dintre personaje, acea „connectedness“, care există între oameni la un nivel atât de subtil (apropos de filmul – On Body and Soul/Teströl és lélekröl), viața ce curge pe planuri diferite, pornind de la intersecții care te pot duce oriunde, până să-ți dai seama că tot acolo ești (filmul Mr. Nobody), personaje prinse în capcana timpului și a căutării de sine, în aspirația de infinit și finitudinea firii, exact ca în împletirea de sunete din mijlocul preludiului la opera Wilhelm Tell, opera muzicală pe care autorul o asociază cu romanul. Vianu Mureşan are „toate elementele pentru a compune nu o lume, ci oricâte lumi, toate posibile“. Bucuria citirii!
Mulțumesc Crinei Bud și Emiliei Ivancu, datorită cărora am aflat despre Vianu Mureşan. Îmbrățișări Mirelei Mureşan care a făcut întâlnirea posibilă.
Scriitorul Vianu Muresan a participat la editia aIIa a ToroFest-International Salon of Literature, Visual Arts, Music organizat de Tradicious in Toronto, Octombrie 2018.
Toronto / On
|
Isabela Gîlcescu 11/21/2018 |
Contact: |
|
|