„Mi-e primăvară în suflet, iară” un spectacol de exceptie
„Mi-e primăvară în suflet, iară” se numește Spectacolul Extraordinar programat în mijloc de Prier pe scena Operei din Brașov și care îl are ca protagonist, scenarist și regizor pe talentatul bartion Lorand Cristian. Spectatorilor li se propune un nou proiect gândit de acest statornic iubitor al muzicii vechi românești, în special, al romanței, un Concert extraordinar ce vine după succesul înregistrat de prima manifestare de acest gen, "Amintiri, flori de gând", care a avut loc în toamna anului 2015. În prima parte protagonistul va interpreta cântece de neuitat, acompaniat la pian de Sena Ducariu și la vioară de Cătălin Floroiu, ”doi instrumentiști foarte valoroși care fac cât o orchestră întreagă!”, după cum își caracterizează colegii de scenă baritonul Lorand Cristian. Piesele reprezintă o colecție de cunoscute romanțe românești, dar și melodii de muzică ușoară, plus cântece de petrecere. -De fiecare dată când le interpretez, ni s-a confesat interpretul, sunt surprins de frumusețea liniei melodice și de sensibilitatea versurilor. Melodiile aparțin unor mari compozitori români precum Gherase Dendrino, Nicolae Kirculescu, Emanuel Ionescu, Vasile Vasilache jr., Sergiu Malagamba, Radu Șerban, Edmond Deda, Ion Vasilescu, George Grigoriu, Emil Gavriș. Versurile de o mare frumusețe au fost scrise de Aurel Felea, Flavia Buref, Eugen Mirea, Harry Negrin, Nicolae Chirițescu, Romeo Iorgulescu, Angel Grigoriu, Puiu Maximilian, textieri renumiți pe vremuri, aidoma compozitorilor pomeniți. Voi aduce în atenția pulicului piese celebre, ca „Prieten drag”, „Of, inimioară”, „Azi e mai frumos ca ieri”, „Din cioburi de iubire”, „Ploaia și noi”, „Să nu-ți spui dorul nimănui”, „Poate cânți și tu”, „Cred că m-am îndrăgostit” și altele la fel de cunoscute de generația cu ghiocei la tâmple. Prima parte a spectacolului este un tribut închinat marilor noștri compozitori și textieri de altădată, care merită recunoștința noastră pentru bijuteriile muzicale dăruite de-a lungul carierei lor excepționale. A doua parte va fi dedicată unor tineri interpreți foarte talentați, cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani, nerăbdători să-și manifeste arta în primul lor spectacol profesionist. Ei sunt deja câștigători a numeroase premii, unii la cel mai recent Concurs de interpretare al elevilor ”Crai Nou”. Dar să-i prezentăm: Matei Tudose, Paula Țâra, Maya Garștea Wengorz, Timea Koppandi, Andrei Schuller. Programul celei de-a doua părți este alcătuit din lieduri, arii de operă, șlagăre de music-hall, șansonete, vechi hituri de muzică ușoară. Voncertul este realizat cu sprijinul conducerii Operei Brașov, respectiv a managerului Ovidiu Lucian Mezei - care mereu m-a încurajat și susținut - fiind realizat alături de colegii și prietenii artistului, anume Rodica Garștea - scenografie, Cristina Buga - sunet, Mariana David -lumini, Silvia Papadopoulos - regie tehnică și Ovidiu Epure - tehnic de scenă.
Cine este Lorand Cristian? ...Dar să-l prezentăm mai pe îndelete pe eroul acestei promițătoare întâmplări artistice. Să precizăm mai întâi că Lorand Cristian s-a lansat pe când avea doar...19 primăveri, în noiembrie 1989 la faimosul Concurs de interpretare a romanței ”Crizantema de Aur”, obținând Marele Premiu. Imediat a devnit o speranță a muzicii tradiționale românești. Artistul căruia îi creionăm acest medalion reportericesc își are originile la Botoșani. Este un moldovean blând la vorbă și plin de bună-cuviință în comportament, trăitor de multă vreme în miezul Transilvaniei. Ne bucurăm să-i anunțăm pe numeroșii săi admiratori că în această toamnă va...”schimba prefixul”, rotunjind o jumătate de veac de existență. Deși nu arată! Este o vârstă frumoasă, un jubileu, o bornă în timp a maturității și un răgaz pentru un prim bilanț al realizărilor în viață. Dar să revenim la perioada debutului. Cristian nu împlinise 20 de ani când avea să cunoască o mare izbândă muzicală, venită într-un mod neașteptat, care îi va schimba fundamental destinul: obținerea Trofeului la Festivalul Național de Romanțe de la Târgoviște în noiembrie 1989. Deci cu foarte puțin timp înainte de începerea... Revoluției din România! Junele interpret venise plin de emoții la ediţia a XXII-a a prestigioasei manifestări de tradiție a folclorului românesc, dând piept cu un Juriu alcătuit din personalități ale vieții artistice, precum muzicologul George Sbârcea, compozitorii Edmond Deda și Dan Ardelean, celebra interpretă de muzică populară Angela Buciu. Botoşăneanul ”nostru” a lăsat tracul la intrarea pe scenă și a cântat cu har și pasiune, cucerind publicul și impresionând jurații. Ca atare a cucerit mult-râvnita "Crizantemă de Aur", ducând acasă, la Botoşani, prețioasa distincție. Doamne, ce vis frumos a trăit în acele zile…La scurtă vreme a fost difuzat la radio și televiziune, propunându-i-se mutarea în Capitală pentru a colabora cu Teatrul "Constantin Tănase"! Mai mult ce se putea? Numai că acel vis superb ce era gata să prindă contur, s-a năruit odată cu evenimentele din zbuciumatul decembrie al lui ’89. Cui îi mai ardea atunci de muzică și, mai ales, de…romanțe ??? "Revoluţia a fost ceva foarte bun, extraordinar pentru poporul român, dar pentru mine, ca artist în devenire, a însemnat o mare provocare, eram debusolat, toate proiectele căzuseră - se confesează Cristian. Acum sunt mulţumit cum mi s-a împlinit cariera. Privind în urmă sunt bucuros că am putut studia la Conservator, iar apoi am ajuns interpret profesionist pe scena Operei din Brașov”. Am mai aflat că la Festivalul de la Târgoviște tânărul concurent a avut șansa să-l cunoască personal pe compozitorul Dan Mizrahy, care din păcate între timp ne-a părăsit. Impresionat de vocea baritonală viguroasă a botoșeneanului, redutabilul muzician i-a sugerat ca neaparat să urmeze studii superioare de specialitate, oferindu-i chiar sprijinul soţiei sale, Cecilia Mizrahy, care era profesoară de canto, pregătindu-l pentru examenul de admitere la prestigiosul Conservator din București. Cristian a reușit la examen, apoi a studiat cu sârguință și l-a absolvit. În acea perioadă a beneficiat de atenta îndrumare a unor profesori celebri precum baritonul Dan Iordăchescu, soprana Marina Mirea, regizorul Hero Lupescu. După absolvirea studiilor a rămas o vreme în Capitală, activând ca redactor muzical sau inginer de sunet. Însă nu acesta era drumul său profesional la care visa. Norocul a făcut ca maestrul Hero Lupescu să-l îndrume spre Opera din frumosul oraș de sub Tâmpa, unde a și fost angajat din toamna anului 1997. ...Au trecut, iată, două decenii de atunci și baritonul Lorand Cristian a ajuns un nume respectat, o vedetă a prestigioasei instituţii de cultură barșovene - și nu numai -, având în palmares peste 50 de roluri în spectacole de operă, operetă, balet, spectacole pentru copii.
Repertoriu vast
Iată în cele ce urmează câteva dintre personajele cărora le-a dat viață în prodigioasa-i activitate ca solist de operă: «Benoit» din ”Boema” de G. Puccini, apoi personajul principal din ultra-cunoscută capodoperă ”Nunta lui Figaro”, precum și simpaticul «Leporello» din spectacolul total ce îngemănează drama, comedia şi fantasticul intitulat ”Don Giovanni”, ambele plăsmuiri ale genialului W.A. Mozart. Continuăm enumerarea cu «Dulcamara» din ”Elixirul dragostei”, lucrare compusă de G. Donizetti, «Baronul Douphol» și «Marchizul D’Obigny» din drama ”Traviata” a ilustrului G. Verdi, de asemenea, «Contele Ceprano» din ”Rigoletto” a aceluiași Verdi. Să mai punctăm câteva roluri, cum ar fi bunăoară cel al exoticului «Comisar imperial» din ”Madama Butterfly” creație a lui G. Puccini, personajul «Hermann» din ”Povestirile lui Hoffmann” de J. Offenbach ori «Morales», rol pitoresc în atât de cunoscuta creație a lui G. Bizet, ”Carmen”. Nici la capitolul roluri de operetă Lorand Cristian nu stă rău, având apariții pline de aplomb în ”Văduva vesela” și ”Țara Surâsului” de F. Lehar, ”Silvia” de E. Kalman, ”My Fair Lady” de F. Loewe, ”Vânzătorul de păsări” de C. Zeller sau ”Sânge vienez” și ”Liliacul”, lucrări de mare popularitate din creația lui J. Strauss. Îndrăgitul solist a apărut și în spectacole dedicate celor mai mici spectatori, fiind foarte apreciat și aplaudat pentru prestațiile din basmele muzicale. Harul său de povestitor, cu voce caldă și inflexiuni melodioase, l-au adus nu o dată în postura de prezentator al spectacolelor, așa cum s-a întâmplat cu feeria ”Micuța Dorothy” de M. Țeicu și S. Kerim, ”Degețica”, balet pe muzică de W.A. Mozart, ca și în cazul altui balet cunoscut pe muzica lui G. Bizet - ”Carmen”. A făcut numeroase turnee în Germania, Franţa, Danemarca, Norvegia.
Romanţa, o iubire împărtășită
Dar în tot acest timp fast, sensibiul artist nu a uitat de prima sa dragoste - romanţa. Pasiunea pentru acest gen aparte, în care versurile sensibile se îngemănează cu muzica de calitate, nu l-a părăsit nici o clipă. Îşi aminteşte cum pe când avea doar vreo 10-12 ani, asculta la radio ori la casetofon cântecele Ioanei Radu, Miei Braia sau ale lui Emil Gavriş. Cu toate că a devenit un cunoscuut artist liric, Lorand Cristian nu a uitat nici o clipă că fusese ultimul mare câştigător al Trofeului "Crizantema de Aur" până la Revoluţie. Și așa s-a materializat primul său spectacol de gen ce a avut loc pe scena Operei din Brașov în data de 22 noiembrie 2015 intitulat "Amintiri, flori de gând". Amintitul concert de romanţe s-a bucurat de un succes neașteptat la public și media. "Am fost copleşit de numărul foarte mare de spectatori prezenți, ca și a celor care au reacționat favorabil pe Internet. Mi s-a confirmat ceea ce bănuiam, spune muzicianul. Anume, că iubitorii de romanţe nu au dispărut, că nu este cătuși de puțin vorba o specie muzicală desuetă, pe cale de dispariție cum afirmă răutăcios unii ”specialiști”. Piese ca "Bătrânul tei", "Astăzi e ziua ta", "De ce oare eu te-am cunoscut?" reprezintă romanţe nemuritoare, pe care spectatorii le-au fredonat odată cu solistul la spectacolul amintit, unii chiar au lăcrimat... ...Autorul acestor rânduri a avut plăcerea și bucuria să-l revadă și să-l reasculte toamna trecută pe hărăzitul interpret cu prilejul Ediției jubiliare a Festivalului Național de Romanțe ”Crizantema de Aur” de la Târgoviște, unde Lorand Cristian a evoluat alături de alți câștigători ai Trofeului de-a lungul vremii. Invitarea lor în concert a reprezentat o idee excelentă a Alinei Mavrodin Vasiliu, ea însăși o apreciată interpretă, dar și directoare a celui mai longeviv festival din țara noastră, oferindu-le astfel laureaților Marele Premiu posibilitatea de a evolua încă o dată pe scena care i-a făcut cunoscuți și i-a propulasat în lumea bună a romanței. Baritonul Lorand Cristian a rămas spre cinstea lui un iubitor și un promotor al muzicii românești de odinioară…
Pt Observatorul/ Horia C.Deliu
|
Horia C. Deliu 4/11/2018 |
Contact: |
|
|