Despre Musica Viva sau creatorii de sentimente
Totul a început de la sunet şi de la lumea pe care el o creează. Şi pentru unii oameni norocoşi, din această lume se creează o meserie frumoasă, unde artiştii sunt pe scenă ca acasă.
Unul dintre muzicienii români de azi are pasiunea de a recrea o lume sonoră specială, împreună cu alţi colegi; pianista Andreea Butnaru a fost de foarte tânără fascinată de această lume a muzicii de cameră, pe care o putem asculta cel mai bine live. Ideea unei muzici vii vine de la esenţa acestei arte: hârtia de pe care cântăm este doar un set de instrucţiuni, compozitorul le aşterne acolo în urma unei alchimii doar de el ştiute; rolul interpreţilor este cel de a da viaţă acelei creaturi, într-o formă continuă, tot aşa cum se desfăşoară şi vieţile noastre - captive în dimensiunea timpului. Şi ne mai fascinează mijlocirea directă a instrumentelor, construite din materii organice, cântate de sute şi mii înaintea noastră, impregnate de spiritul lor. Astfel energia, sentimentele, pasiunile noastre se transmit într-un mod miraculos şi sunt asimilate de către ascultători într-o infinitate de nuanţe, greu de definit în cuvinte.
Ansamblul muzical presupune acordarea, în timp, a temperamentelor, a personalităţilor. Iar în Musica Viva a existat întotdeauna o completare şi, în acelaşi timp, o ambiguitate: viziunea despre muzici clasice tematice, care să conţină întotdeauna un mesaj sau un nucleu de idei coerente, presupune apetenţa pentru experiment şi încrederea în cel care dezvoltă astfel de idei, de multe ori nebuneşti. Ansamblul nostru împleteşte întotdeauna vocea raţiunii cu temperamentul aventuros şi cu nebunia tematicilor. O voce propune riscul, alta impune rigoarea studiului; aruncarea în necunoscut este temperată de reflecţia asupra acţiunii. Şi structurarea arhitectonică a ceea ce lucrăm este înnobilată de intuiţii geniale în momentele cheie ale muzicii.
De la această dualitate pleacă şi nucleul Musica Viva - tandemul dintre pasiunea violoncelului şi forţa pianului. Cele două instrumente se împletesc apoi cu vocea înaltă a viorii, cu umorul clarinetului sau întunecimea violei şi, uneori, cu timbrul exotic al acordeonului sau cu vocea umană.
Artiştii care ţes poveşti prin intermediul muzicii sunt pianista Andreea Butnaru şi violoncelistul Florin Mitrea; Andreea concepe povestirile, tema, culorile potrivite, Florin le construieşte pe instrumentul său miraculos. Artiştii care sunt invitaţi să ia parte la crearea acestor spectacole sunt muzicieni şi actori reputaţi şi consacraţi: violoniştii Alexandru Mălaimare şi Adrian Florescu, clarinetistul Andrei Theodoru, actriţa Ioana Calotă, acordeonistul Fernando Mihalache.
În decursul anilor s-au dezvoltat repertorii din cele mai diverse, cântate şi povestite în diferite formule, pe diferite scene româneşti şi europene. Printre ele au fost Enescu (Kassel, 2005), Brahmsiana (turneu 2008), Integrala Trio-urilor de Beethoven (turneu 2011-2012), Dialogurile cu Muzică (2013-2016), precum şi CD-ul O călătorie spre Secolul XX. Musica Viva a avut concerte pe scene prestigioase (Festivalul Enescu, Filarmonica din Kassel, Filarmonica din Praga, Sala Radio din Bucureşti, UdK Berlin) şi în numeroase oraşe din România; existăm în Fonoteca de Aur a Radiodifuziunii Române cu titluri de repertoriu, preluări din concertele noastre. Astfel, cu una din aceste lucrări, Ansamblul Musica Viva a fost selectat de UER şi BBC CLASSIC ca unul din reprezentanţii muzicii româneşti şi difuzat în spaţiul european în decembrie 2013.
" Dorim să oferim mai departe din experienţa noastră şi celor mai tineri decât noi, atât din public, cât şi din mediul profesional. De aceea am creat Dialogurile cu Muzică, o serie de serate muzicale cu povestiri, unde sonorităţile instrumentale se împletesc armonios cu vorbele despre muzică, despre creatorii ei sau chiar cu poezia şi proza. În cadrul lor am integrat şi lucrul dinamic cu elevii din liceele de muzică româneşti, îndrăgostindu-i de acest tip de muzică. Viziunea noastră merge mai departe, cu noi proiecte interesante, cu noi tematici şi sonorităţi. "
Andreea Butnaru
Despre Andreea prietenii spun că este o persoană organizată şi lucidă, cu râs contagios şi viziune artistică. Ceea ce multi nu ştiu este că a avut un pian în casă şi doi părinţi matematicieni, îndreptaţi către abstractul ştiinţei şi mari consumatori de muzică clasică. A studiat pianul de mică şi s-a despărţit fără regrete de ştiinţele exacte ca să dea curs unei voci interioare mai puternice, care a dus-o spre Conservatorul din Bucureşti şi apoi către Universitatea de Arte din Berlin, sub îndrumarea pianiştilor Viniciu Moroianu şi Sorin Enăchescu. La opt ani a câştigat primul său premiu la un concurs internaţional de pian (Stresa, Italia), iar primul ei concert cu orchestra a fost atunci când avea 11 ani. Dublu licenţiată (Bucureşti şi Berlin) şi doctor în muzică, iubeşte scena şi muzica clasică mai mult decât orice; iar combinaţiile dintre instrumente şi dintre arte sunt pentru ea la fel de fascinante precum explorarea unor noi zone geografice. Îi place atât munca în grup cât şi prezenţa solo, aşa cum arată itinerariul concursurilor pe care le-a câştigat şi cel al concertelor pe care le-a avut, colaborând cu muzicieni renumiţi precum Ludivic Bacs, Cristian Mandeal, Ilarion Ionescu-Galaţi, Răzvan Hamza, Julien Salemkour. Cu bucurie află părerile câtorva oameni de muzică, care au scris în diferite rubrici că „interpretarea emoţionantă, tehnica fermă şi strălucitoare“, precum şi „sensibilitatea mişcătoare, uimitoare, cu adevărat cuceritoare a Andreei Butnaru, ne conduc într-o lume muzicală vrăjită“. Tot ceea ce experimentează ea - carte, film, călătorie, faptă de viaţă – ajunge la un moment dat să se oglindească în subiectele pe care le alege, atât pentru repertoriul ei solo, cât şi pentru ansamblul Musica Viva. De aceea, dincolo de repertoriile muzicale, a dezvoltat în interiorul acestui concept o puternică parte educativă, fiindcă muzica este o tradiţie temporală, pe care noi, muzicienii, trebuie să o dăm mai departe. Printre momentele de care este mândră se numără prezenţa, la doar nouăsprezece ani, în Festivalul Internaţional de Muzică de la Kyoto, premiul câştigat la Concursul Emmanuel Durlet în Belgia, precum şi decernarea titlului de Artist de Onoare al României, în 2005, pentru reprezentarea şi promovarea artei româneşti în întreaga lume. Florin Mitrea
Florin este un artist autentic, moşteneşte talentul muzical de la tatăl său clarinetist şi perfecţionismul de la mama sa. Intenţia familiei a fost să îşi urmeze linia paternă în studiul clarinetului; dar destinul său l-a îndreptat către violoncel, instrument care a devenit încet, încet, partea cea mai importantă a vieţii sale. A studiat la Bucureşti şi Berlin, sub îndrumarea profesorilor Aurel Niculescu şi Cătălin Ilea, a cântat şi cântă cu pasiune în orchestre şi ansambluri camerale prestigioase, precum şi în ipostaze solo. Este apreciat de mulţi muzicieni pentru bunătatea sa şi pentru pasiunea pe care o pune în exprimarea muzicală (criticii de specialitate i-au observat tonul cald, pasional şi strălucitor şi virtuozitatea în slujba actului artistic) fiindcă, de multe ori, îi este mai simplu să îşi exprime sentimentele prin sunetul violoncelului decât prin intermediul cuvintelor. La doar 26 de ani a obţinut postul de şef de partidă al Orchestrei Naţionale Radio, devenind unul din cei mai tineri violoncelişti români cu o astfel de titulatură şi, de atunci, a continuat să creeze noi tematici pentru muzica românească. Scena îl iubeşte, dovadă stau numeroasele concerte pe diferite meridiane, de la Bucureşti la Kyoto, Praga, Berlin, Paris, precum şi participări la proiecte în cadrul UNICEF şi Festivalul Internaţional de muzică nouă SIMN. Printre reuşitele sale se numără colaborarea cu dirijori şi muzicieni importanţi ai momentului, precum Cristian Mandeal, Christian Zaccharias, Mstislav Rostropovici, Nigel Kennedy, Vadim Repin, Lawrence Foster, Ludovic Bacs şi Răzvan Hamza. De asemenea, a realizat proiecte camerale de mare anvergură, precum "Integrala Trio-urilor beethoveniene" sau Cd-ul "O călătorie spre Secolul XX", care s-au bucurat de transmisii radio, de difuzări pe postul BBC Classic şi de numeroase recenzii laudative. Deşi ataşat profund de tradiţionala muzică clasică, are un trecut bogat in experimente muzicale, de la efecte contemporane, la muzică rock şi folk; a învăţat ce înseamnă muzica amplificată, instrumentul electric şi turneul altfel, câştigând astfel experienţă şi în alte ramuri ale marii familii muzicale. Împreună cu Andreea Butnaru, lucrează la conceptul Musica Viva, aducând proiectelor un plus de seriozitate nativă; el este cel care cere de la artişti performanţe maxime, corectează ideile fără fond, el structurează gândirea colectivă, astfel încât noi să funcţionăm ca un organism, transformând banalele întâlniri de lucru în chestiuni de suflet.
Nota Observator;
In iulie 2018 " Muzica Viva" isi doreste să sustină un concert in Toronto si la Hamilton - Câmpul Românesc. Sa speăm că vom avea ocazia să -i vedem si să-i aplaudăm pe valorosi muzicieni români.
|
Observator 3/15/2018 |
Contact: |
|
|