”Mincinosul” de Carlo Goldoni la Teatrul Sică Alexandrescu” din Brașov
…Există din păcate oriunde în lume unele persoane care cochetează frecvent cu neadevărul (ca să folosim un eufemism). Și care mint deliberat, precizând atunci când sunt prinse ”cu musca pe căciulă” că au făcut doar o… glumă, acolo, o ghidușie. Oare??? Să recunoaștem, că a ascunde realitatea premeditat sau spontan reprezintă o cale lesnicioasă de a ieși dintr-un impas, chit că-i o metodă profund imorală, descalificantă. Și până la urmă, vorba zicalei din popor, ”Cea mai bună minciună este… Adevărul!”. Iar dacă ajungi cumva să minți precum respiri, se cheamă că suferi de o maladie rușinoasă numită mitomanie. Ei bine, un asemenea personaj demn de dispreț a devenit celebru în urmă cu…trei secole, fiind caricaturizat de cunoscutul dramaturg venețian Carlo Goldoni (1707 -1793), supranumit "Moličre al Italiei", Goldoni a fost un autor prolific, scriind peste ...120 de piese, câteva păstrându-și savoarea până în zilele noastre. Cele mai cunoscute au rămas ”Gondolierul venețian”, ”Slugă la doi stăpâni”, ”Hangița”, ”Bădăranii”. Și...”Mincinosul”, pentru că aici am vrut să vă aduc, dragi cititori, piesă care reprezintă prima premieră a acestui an la Teatrul Sică Alexandrescu” din Brașov.Așadar, sâmbătă, 10 și duminică 11 martie 2018 la Sala mare spectatorii se vor reîntâlni cu savuroasa comedie goldoniană, meteahna mistificării adevărului rămânând un subiect de actualitate: oriunde pe Mapamond, cât mai ales în societatea românească...
O revigore din mers
Noul manager al instituției artistice din municipiul de sub Tâmpa Brașov, actorul Dan Cogălniceanu, și-a propus încă de la învestire să revigoreze din mers activitatea trupei și să umple sălile de spectacol la fiecare reprezentație. Acest pariu profesional important l-a câștigat la prima confruntare majoră cu realitatea, ce a avut loc la finele anului trecut când a organizat cea de-a XXVIII-a ediție (prima Internațională) a Festivalului de Dramaturgie Contemporană. Manifestare care a fost un mare succes. Cu acel prilej a revenit din Anglia, unde s-a stabilit de peste un deceniu, regizorul român Vasile Nedelcu, fiind invitat în concurs cu un spectacolul superb - „Și cu violoncelul ce facem?” de Matei Vişniec - montat la ”Atelier Theater Studio” din Marea Britanie. Juriul Festivalului i-a acordat pe bună dreptate Premiului pentru Regie, așa că managerul Dan Cogălniceanu a întrezărit imediat oportunitatea de a-l implica pe regizorul Vasile Nedelcu în realizarea unui spectacol și la Brașov. Omul de teatru româno-englez (sau...invers) a acceptat cu bucurie propunerea de a monta după o lungă perioadă de timp o piesă în țara natală, fiind aleasă o comedie cu mare priză la public - ”Mincinosul” de Goldoni.
Gânduri înainte de premieră Iată câteva reflecții ale directorului de scenă acum, înainte de premieră: "La început am fost întrebat ce am de gând să fac cu piesa amintită? În primul rând, am vrut să o înţeleg, şi pe urmă să nu-i stau în cale! Foarte adesea a vrea să spui ceva despre o piesă, echivalează cu a nu fi capabil să asculţi şi să-nţelegi ce-ţi spune piesa ţie. Textul lui Goldoni este o capodoperă a genului, cu scene de antologie, intrigă condusă cu abilitate, comic debordant... Dragoste, poezie, dramă... Personajul Lelio spune: Nici cel mai mare gazetar din Europa n-ar fi putut să născocească o poveste atît de bine ticluită. Au trecut trei sute de ani de la scrierea acestui text şi parcă tot acolo suntem. Minciunile sunt numite elegant în piesă ”flori de spirit”. Noi le numim azi ”fake news”. Se pune întrebarea dacă avem dreptul să-l facem pe cel de lângă noi să sufere doar în numele interesului personal? Cât de nocivă este minciuna? Câtă comedie şi dramă poate naşte ea? Sunt întrebări pe care noi vrem doar să le propunem cu acest spectacol, iar fiecare spectator îşi va da răspunsul lui. ”Personajele lui Goldoni au ajuns până în zilele noastre fără nici un rid, sunt la fel de proaspete și adevărate ca acum 300 de ani, este părere și scenografa spectacolului, Andra Bădulescu Vișniec. Poveștile lor ne fac încă să râdem pentru că ne recunoaștem în ele. Sper ca spectatorii noștri să aibă tot atâta plăcere și amuzament cât am avut noi, echipa de creație și realizare, la această redescoperire a lui Carlo Goldoni”. Andra Bădulescu Vișniec este membră a Uniunii artiştilor plastici din Franţa, fiind o creatoare care aruncă priviri ludice asupra lumii şi a lucrurilor, priviri ironice, dar şi auto-ironice, pline de umor şi de spaime. Ea privilegiază gestul, secunda, momentul de inspiraţie, emoţia căutării, acest suspans care umple gestul artistic şi care este purtător de dramatism, dar şi de o anumită muzicalitate a materiei. Distribuția brașoveană este alcătuită din Gabriel Costea, Mihai Bica, Marius Cisar, Anca Florea/Simona Pop, Iulia Popescu, Claudia Suliman, Gabriel Spahiu/Petrișor Diamantu, Vlad Jipa, Vlad Pavel, Demis Muraru/Bogdan Nechifor, Relu Sirițeanu. Din echipa de creație mai fac parte coregrafa Mălina Andrei și compozitorul Ovidiu Iloc.
Aventurierul-cel-mincinos
Piesa ”Mincinosul” este o comedie în trei acte, fiind inspirată de creația omonimă a lui Pierre Corneille. Acțiunea se pliază pe aventurile amoroase și de aici nenumăratele încurcături provocate de un mitoman de mare calibru, deși tânăr ca vârstă. Nimeni altul decât fantele Lelio Bisognosi, fiul unui negustor venețian onest. Aventurierul-cel-mincinos a trăit la un unchi în Napoli timp de douăzeci de ani, revenind acum în orașu-i natal împreună cu servitorul său Arlecchino. Imediat are ocazia de se a întâlni cu cele două fete, Rosaura și Beatrice, ale unui doctor (Balanzoni), domnișoare frumușele dar cam sărace cu duhul, dornice de măritiș. Dar nu cu oricine. În absența tatălui, acestea se bucură pe terasa casei de serenada unui admirator necunoscut. Autorul serenadei este Florindo, student și chiriaș al doctorului, care o iubește cu timiditate pe Rosaura, fără a îndrăzni să-și dezvăluie sentimentele. Tupeistul Lelio nu ratează șansa apărută și se prezintă fetelor sub masca unui marchiz bogat și pretinde că el este autorul serenadei, fără a dezvălui de care din cele două ar fi îndrăgostit. Iar, de dragul artei "invențiilor spirituale", Lelio se complică înșirând minciuni după minciuni, consecințele nefiind cele plăcute anticipate de el (...)
Dragostea pentru adevăr
Despre actuala premieră de la Teatrul ”Sică Alexandrescu” din Brașov regizorul Vasile Nedelcu a adăugat: „Realizarea spectacolului ”Mincinosul” de Carlo Goldoni a stat pentru mine sub semnul emoției și bucuriei de a monta din nou, după mai bine de 15 ani, pe una din importantele scene profesioniste românești. La această emoție și bucurie de a lucra în propria limbă, în mijlocul unui colectiv experimentat de actori, s-a mai adăugat un prilej fericit: acela al întâlnirii cu comedia. Moment fericit nu doar pentru noi vreatorii, ci mai ales pentru publicul brașovean, mare amator de comedie. Creațiile lui Goldoni au reprezentat un loc de răscruce în istoria teatrului mondial, recuperând tradiții și deschizând, în același timp, drum modernității. Piesele sale sunt și astăzi aplaudate, pentru că au fost scrise, așa cum singur mărturisea, în numele…dragostei pentru adevăr”. …Să reținem, dragi prieteni, morala spumoasei comedii, blamându-i pe mitomani!
|
Horia C. Deliu 3/9/2018 |
Contact: |
|
|