Poeme dedicate sculptorului Constantin Brâncuși ( 19 Februarie, 1876 – 16 Martie, 1957)
Sculptorul
Brâncuşi îşi ciopleşte gândul peste inima pietrei în forme de sărut.
Poarta se deschide, îndrăgostiţii trec sculptorul moare.
Se aşază masa tăcerii, pe scaune doar doisprezece cei care l-au iubit, Jiul doar murmură.
Spiritul său se înalţă prin coloana fără sfârşit,
apoi familia împuţinată aşezată pe şase scaune la masa de parastas varsă lacrimi în tăcere.
Coloana infinitului Cine caută în sferele atinse de lumină găseşte prin ere, datina şi oasele strămoşilor la porţile de ceară dintre nopţi
fulgeră inima în iernile lunii, se sting ochiuri de stele; nimicul îl şterge...
Coloana infinitului virtute a liniei frânte împleteşte suflete.
visează şi păsările înălţându-şi aripile prin siluete de metal,
în zbor, cerul străpung. Brâncuşi
E o masă a tăcerii la care stă Gânditorul de la Hamangia. Brâncuşi obosit după călătoria prin lume, se aşază şi el la masa rotundă din lemn şi gustă roadele pământului originar. Suferinţa din gând îşi vede simbolurile cum se nasc din lucruri simple. Ideile se cioplesc în masa tăcerii, pleacă fecund spre poarta sărutului şi coloana fără sfârşit după ce a iniţiat himere,vrăjitoare, domnişoare, prinţese... şi zborul unor păsări văzute la Hobiţa chiar peşti ori ţestoase zburătoare. Urmaşii un timp n-au priceput nimic considerându-l un copil plecat! Sculptorul este prezent în piatra, metalul şi lemnul lumii mai mult decât în conştiinţa noastră de neînsemnaţi muritori.
Zidind în piatră
Încrezători dau drumul la semne, zidind în piatră porţi cu sărutul pe ambele feţe.
Ascultă cântec din fluier la masa rotundă şi-n taină foamea a plecat să se culce, ochii în ochi se pătrund şi se satură.
Brâncuşi are un mugure ascuns, izbeşte cu dalta în piatră, scrie sfârşind în cuvântul ce iese din fântâni spre cer.
Atingând cu privirea un cuib rotitor ca un izvor în cremene, unde lumina gândeşte pe Unul şi ceilalţi se întrevăd în EL.
Cu zâmbetul, în numele lui, fructul celest se naşte cu inima roşie ori verde, moştenire pământului să-i fie. Rămâne doar zborul Noaptea-şi omoară întunericul cu o lamă de cuţit, pieptul pământului absoarbe rădăcini din anotimpuri.
Inima închide nesomnul ceasului în aşternuturile pieptului. Călare pe caii vântului de nord ochii mei se sting de aşteptare şi îşi sapă lumina prin minereu. Pietrele statui gânditoare deschid drumul eternităţii, lăcrimează în clipele de răgaz în piaţetele oraşelor durerea lui Brâncuşi.
Se deschide cerul sub aripile păsărilor, ne mai rămâne doar zborul ori mutarea în noi înşine urcuş prin romburi la infinit.
Poarta sărutului Abur la poarta unui sărut unde bat să deschidă, mirosul fierbinte al pâinii rupte ce urcă o rugă spre inimi, magica poartă în faţa luminii cosmice. Aştept cu palmele lipite dulcele ei surâs, tăcerea care o alungă cu ochii minţii. În piatră se coace infuzia pe care buzele mele o simt dragoste devenind. Întruparea
Nimeni nu mai stă la masa tăcerii, bunicii sunt plecaţi după piatră până în miezul munţilor înalţi unde vor să cioplească porţi prin care să treacă nepoţii viitorului.
Până la sosirea lor la cină râul se pregăteşte de învierea sculptorului, din sub brazda numelui său ideile devin păsări în zbor deasupra de coloane nesfârşite.
Ele luminează-n măduva cerului de unde duhul sfânt coboară se întrupează în suflete de piatră ce nu mai mor.
Coloana fără sfârşit Oul e infinitul care se multiplică şi rămâne la forma perfectă, păsările sunt doar ideea care iese din inima lui vie, cu lecţia de zbor în aripi.
Tăcerea rămâne un gest de împărtăşire a gândurilor, care nu stă la masă, aleargă să prindă un scaun de timp, să-şi mărturisească taina-n sărut, înflorind stâlpii porţii. O bucurie dăltuită-n durere şi apoi rugăciunea spusă de cuminţenia pământului, înainte de a se ridica la cer domnişoarei Pogany.
Pe urmele recunoştiinţei, Dumnezeu înduioşat şi-a cioplit piatra cerului său în care urcă coloana fără sfârşit.
Oul
Oul îmi absoarbe micul infinit, se divide întruna şi capătă forma perfectă. Păsările sunt ideea care ţâşneşte din inima lui cu lecţia de zbor în aripi.
Tăcerea e doar un gest de împărtăşanie a gândului; nu stă la masă - Aleargă pe alee să prindă scaunul timpului, memorează forma sărutului cu o bucurie născută din durere. Lasă rugăciunea - sufletul pietrei - în ochi, la cuminţenia pământului, înainte de a se ridica păsările la cer pe urmele recunoştiinţei. Dumnezeu şi-a cioplit cu dalta marmora cerului nepieritor, lacrima şi-o sloboade prin ploi, peste meseni, în curtea casei, unde i se păstrează în taină un loc.
Brâncuşiană
Bat clopotele-n dungă prin oraşe, Turnurile se-nclină spre apus, Sub salba rugăciunilor golaşe Sufletul rămâne-n piatră un’ l-ai pus.
Masa plină de tăceri de-atunci Pe mal de apă a rămas stimgheră, Păsări măiastre o să vină-n lunci, Să le aşezi în ochi câte-o himeră.
Cioplite fin să le dai zborul Şi oul să rămână sus pe masă, De sete îţi va fi de infinit, izvorul Să vină şipotind pân’ lângă casă.
Şi pe alei cu scaune rânduite Să-şi treacă oamenii sărutul, Pe sub poartă, nimeni să nu uite Că nu împărăteşte el pământul.
|
Nicolae Vălăreanu Sârbu 2/17/2018 |
Contact: |
|
|