Cuvânt inainte la "Voci din cameră răcoroasă" de Menachem M. Falek
Despre Poetul Menachem M. Falek sau… „Lasă gramafonul cântând/ si voi crede că esti aici/ în camera alăturată”. Adică în Bistrita…
Cu Menachem ne‐am cunoscut la mijlocul lui iulie a anului trecut, în mansarda unui internat nemtesc din Sibiu. Ne înscrisesem, împreună cu amicul Dumitru Velea, într‐un ultim moment, la Festivalul „Artgothica” si poetul Adrian Suciu ne‐a repartizat, în lipsă de locuri mai bune, tocmai lângă albastrul cerului. (În Anglia, la Canterbury, am stat într‐o astfel de cameră care se numea, extrem de potrivit, Clouds/ Norii…) La Sibiu, în camera noastră monahală erau două paturi suprapuse, o masă, un scaun si o multime de stâlpi ce sustineau acoperisul si care împiedicau, în mod vădit, comunicarea dintre oameni. De partea de jos a paturilor au avut parte supraponderalii (Menachem si cu mine), iar la etaj i‐am repartizat pe Dumitru Velea si pe un alt poet (din Iasi) care, fiind prevăzut cu o inimă zburdalnică, nu ne‐a deranjat deloc. Omul iubea si de iubirile sale nocturne am profitat si noi. Era mai mult aer, mai mult spatiu si mai multă dorintă de comunicare. Stăteam în pat, priveam în tavan si vorbeam câte‐n lună si stele. Masa era ocupată de geamantanul burduhănos al poetului Falek, care, voind să fie elegant si pedant în orice împrejurare poetică, îsi schimba tinuta în functie de evenimentele programate, matinal sau la o oră de vârf, de către organizatori. Am realizat atunci că poezia lui Menachem trebuie comunicată doar în haine de gală, indiferent unde si când ar fi fost rostită. Fie în curtea interioară a internatului care ne găzduia în vacanta de vară a copiilor, fie în localuri subterane ori în librării nonconformiste, fie chiar în localuri de fite. Am aflat, din discutiile noastre în jurul unor cafele („capturate”, ritmic, din bucătăria noastră comună), că ne‐am fi putut regăsi, în timpuri diferite, cam în aceeasi geografie sentimentală. Menachem s‐a născut în orasul Bistrita si a locuit acolo până când a ajuns în clasa a VI‐a. Amintirile lui despre acea perioadă (e vorba de anii ’60 ai secolului trecut) nu sunt prea luminoase. Singura sa amintire solară e limba română pe care nu a uitat‐o, vreme de o jumătate de veac, si în care se încăpătânează să mai vorbească si să mai scrie poezie. E vorba, aici, de o calitate majoră a evreului care, în genere, e un om poliglot din cauza mobilitătii lui neobisnuite si, apoi, el mai posedă un alt dat divin care îi permite să fie un excelent lingvist, indiferent în ce limbă s‐ar manifesta. De la Moses Gaster la poliglotul Lazăr Seineanu si până la Alexandru Graur exemplele tin de excelenta lor în domeniu. Poetul nostru s‐a născut „lângă pădurile lui Dracula” si a cunoscut, pe pielea sa de copil, „minunătiile fratilor comunisti, cei fără Dumnezeu”. Părintii săi au ales să emigreze în Tara Făgăduintei si tânărul Menachem a ajuns, dintr‐o pădure nebună răscolită de un spirit malefic, într‐un „oras plin de case vechi/ cu balcoane mici si crăpate/ cu camere înalte si mari”. E un oras „cu fată bătrână, cu riduri peste riduri, cu cărări si case care au încăruntit”. Orasul sfânt este un loc unde curierii lui Dumnezeu se plimbă ca Vodă prin lobodă – ca să folosim o expresie neaosă – în kapotă si streimel si pot închide, oricând, din ratiuni religioase, orice stradă din ordinul rabinului. Tot ce se construieste acolo e din aceeasi piatră veche, iar un trecut monumental, îngropat sub străzi, „strigă să fie descoperit” si adus la lumină. Din acest binecuvântat motiv, traseul tramvaiului în Orasul Sfânt s‐a „împiedicat”, la tot pasul, din cauza multor relicve arheologice care îsi cereau dreptul să iasă, si ele, la lumina zilei de azi. Concluzia? „Oras greu e Ierusalimul”. Dar el a devenit, iată, în ciuda acestor defecte aparente, Orasul Poetului, iar iubirea lui este declarată fără ocolisuri de către un om îndrăgostitlulea de Cetate. El îsi lasă deoparte timiditatea si îsi clamează, în gura mare, dragostea sa profundă. Am vedea, în aceste declaratii de dragoste neconditionată („Ierusaliubirea mea”), o fervoare violentă si sangvină ce vine din „pădurile lui Dracula”, cele care‐i amintesc, mereu, de o copilărie îndepărtată si traumatizată. Falek recunoaste, în poezia sa „Clovn la Ierusalim”, că „multi nebuni se învârt/ în orasul sfânt”. După ce i‐am citit „Rădăcini”‐le (editura „Zur‐ott”, Ierusalim, Israel, 2014), am ajuns la concluzia că si poetii adevărati se învârt cam în acelasi cerc. Ca persoană particulară, bărbatul Falek „are nevoie de casă/ ca la sfârsitul zilei de lucru/ să găsească în ea un salon/”, iar în el „două minunate pătrate de plasmă” care să‐i zâmbească ademenitor ca orice femei fatale si reci. Cerintele domestice sunt minime. „E preferabil să fie si un dormitor si o pernă/ unde să‐si pună sperantele”. Dacă cerintele formulate până acum tin de un anume confort casnic, pista pe care ne‐o propune poetul e înselătoare. De fapt, el are nevoie de o casă din cu totul alte motive decât cele expuse mai sus. Casa îi foloseste pentru ca „în spatele usii/ să găsească o femeie”. Adică de o fiintă care să‐i înaripeze sperantele lăsate, neglijent, pe o pernă din dormitorul comun. (Asta după ce în timpul zilei poetul a continuat să împrăstie „scântei de sperantă” si care poate, într‐un mod cu totul accidental, îi vor intra si vor face parte din propriul său trup.) Drumul poetului de la verdele crud al pădurii nebune din copilărie la culoarea asezată si ternă a „orasului greu” si înapoi la culoarea vie a Bistritei, niciodată uitată, a durat o jumătate de secol. Această carte cu versuri, cu voci depozitate în „camera răcoroasă”, e dovada certă a întoarcerii poetului acasă. Cartea pe care v‐o propunem, azi, spre lectură e jurnalul unei experiente‐ limită din viata poetului, „ca persoană fizică”. În timp ce trupul este supus unei interventii chirurgicale (de care viata se agată, cu sperantă, chiar dacă ea atârnă doar de un fir de ată), sufletul poetului rememorează traseul unei existente care se poate opri în orice moment. Este exercitiul pe care îl face spiritul care‐si notează totul pe o ciornă, înainte de a fi trecut „pe curat”. Una din cele mai frumoase si definitorii poezii ale lui Menahem M. Falek, „Focul sacru”, este o adevărată Ars poetica. Urmăriti cu atentie ce greutate au spusele poetului, când autorul face parte din poporul care a crezut si a mizat pe faptul că, înainte de toate, „La început a fost Cuvântul”. Cităm: „Am visat azi noapte că sunt un super‐poet./ Vrăjitor de cuvinte./ Că pot uimi, fermeca pe cine vreau/ Si inima atunci mi‐a bătut puternic./ Astepta să vadă cu ce‐am umplut foaia albă de hârtie./ În mijlocul visului, îmi apăreau/ În fata ochilor/ Cu toată frumusetea lor, în/ Cele mai bune haine,/ Cuvintele sclipitoare si sfinte./ Focul a aprins chibritul/ S‐a târât până la degete/ Si am fost obligat să‐l sting./ Pagina albă a rămas goală/ Pe ea sunt putine semne cenusii/ Si s‐ar putea adăuga ceva pe ici‐colo/ Niste urme de emotii/ Dacă muza le‐ar elibera si/ Dacă visul ar exista”. Falek descrie, în cunostintă de cauză, lumea în care „Dumnezeu a îmbrăcat mantaua poeziei/ Si a coborât să viziteze oamenii./ Spera că‐L vor asculta în limba asta/ Vor întelege ce vrea să spună/ Si‐L vor urma”. Ca să nu mai întretinem, inutil, suspansul, demersul doctorilor si introspectia poetului în călătoria sa spre sine au ajuns, cu bine, la liman. E si bucuria lui si, totodată, este si bucuria noastră. Fiul risipitor se întoarce acasă si se cuvine să sacrificăm, pentru el (si pentru noi…), vitelul cel gras. Si să‐l asigurăm, în ciuda pesimismului său funciar că, la Bistrita, Soarele răsare si are timp să acorde atentie fiecărui om singur. (În versurile sale, pesimistul poet afirmă chiar contrariul…) De ce e altfel la Bistrita decât în restul planetei? Pentru că aici, în Bistrita poeziei, Soarele stie că un poet nu poate fi niciodată, datorită operei sale, un om singur… În Tara Sfântă, situatia poetului e, oarecum, diferită. Ziua, poetul are puterea să se joace „de‐a omul normal”. Chiar „meta‐normal”. Din acest motiv „doar îngerii îl priveau cu milă/ Asteptându‐l…”
Post Scriptum lămuritor & sentimental
Autorul acestor rânduri fost repartizat, la sapte ani de la plecarea lui Menachem spre Tara Promisă, pe un santier de prospectiuni si explorări geologice în judetul Bistrita‐Năsăud. Asta s‐a întâmplat după ce a studiat topografia la Institutul de Mine din Petrosani. Alături de geologi, ingineri de foraj si ingineri minieri el a bătut subteranele si dealurile Rodnei, ale Aniesului si ale Maierului, ale Sângeorzului si ale Văii Vinului, ale Blaznei, ale comunei Sant si ale Parvei în căutarea mineralelor bogate în aur, argint, zinc si plumb. (A trecut, de multe ori, de lângă Casa Scriitorilor de la Valea Vinului si nu si‐a închipuit, vreodată, că si el ar putea fi asemenea celor care stăteau, pe târnat, în vesnica asteptare a muzei somesene. Se vedea, mai degrabă, sfârsind asemenea minerilor care, după ce au lucrat o viată perforând în piatra dură a muntelui, stăteau la soare, pe o bancă în fata casei, inspirând cât mai mult aer cu plămânii lor măcinati de silicoză. Piatra minerului era o piatră la fel de rece si de dură ca cea cu care se construieste, de mii de ani, în Ierusalimul vechi). A stat într‐un cămin de nefamilisti, a mâncat pe apucate la Făgădău sau ce a târguit de la aprozarul lui Hopalele Nicanor, îsi făcea, alături de minunatii săi colegi, planuri mărete de viitor (comunist) si totul era frumos pentru că erau tineri si se simteau iubiti si frumosi. Acolo a fost îndrăgostit până peste cap, iar la Rodna Veche si la Maieru (la doi pasi de „Cuibul visurilor”, vorba lui Rebreanu), a băut apă de la izvoarele tămăduitoare din Sângeorz‐Băi, iar după ce a făcut armata s‐a întors tot în acele locuri. Dar lumea, între timp, se schimbase sau, poate, că el o vedea, acum, cu alti ochi. Apoi, bunica, părintii si fratii l‐au convins să se întoarcă, lângă ei, acasă. În Valea Făgăduintei, pe Jiu în sus, n‐a mai avut parte de nimic din ceea ce‐i făcuse bucuria primei tinereti. Ca să‐si găsească un alt rost în viitor a studiat Filologia la Cluj si viata i s‐a luminat din pricina literaturii. Gratie acestui joc cu mărgele de sticlă l‐a cunoscut, peste ani, pe poetul Menachem Falek si va revedea, după atâta amar de ani, Rocna lui cea veche. Fără mine, fără galerii, fără minerale rare si, vai, fără multi din oamenii care i‐au făcut bucuria trecutei lui tineretii.
|
Mihai Barbu 12/27/2015 |
Contact: |
|
|