Festivalul George Enescu : " Simfonia celor o mie”
Pentru cei care au urmărit primele patru concerte “Marile orchestre al lumi”, desfășurate la Sala Palatului, judecătile de valoare depășesc simpla idee a stabilirii unor comparatii, fie între ansambluri, dirijori sau repertoriu. Cei interesati de monumentalitatea lucrărilor, fie orchestrale sau vocal-simfonice, problematica principală impune modalităti diferite de realizare sub semnăturile componistice Bruckner, Mahler, Orff. Perspectiva apărea diversă, privitor la calitatea executiei, dependentă de asemenea de prestatia dirijorală. Oricum, între Zubin Mehta, Cornelius Meister, Kristijan Jarvi nu pot fi emise aprecieri cu intentii de egalitate. Nici măcar între dirijorul estonian și cel germano-austriac, mai convingător energetic și expresiv în muzica lui Mahler. Ca repertoriu, am ajuns, cu Simfonia a VIII-a “a celor o mie” de Gustav Mahler, să ne confruntăm cu o conceptie componistică diferită, nu ca durată în timp, însă din punctul de vedere al componentei sonore, căci lucrarea audiată în seara de miercuri evocă o imagine multivocală în care “citim” regretul compozitorului de a nu fi scris muzică de operă. Într-adevăr, distributia este variată și variabilă, invitând să audiem evolutii de voci românești și străine. Prezenta lor a fost caracterizată de autor ca fiind “Nu voci, ci planete și sori în plină rotatie”. Selectia soliștilor apartine interpretilor, cu nume ce figurează pe afișe internationale: românii Celia Costea, Aurelia Florian, Liliana Cioacă, Șerban Vasile, Sorin Coliban. În ce privește cântăretii străini, recomandările se pot citi doar în programele de sală, la care s-au adăugat apoi impresiile de moment: soprana Erika Sunnegardh, tenorul Stefan Vinke. Colaborările corurilor reunite – Corul Academic Radio, dirijor Dan Mihai Goia, Corul Filarmonicii “George Enescu” dirijor I.I.Prunner, Corul de copii Radio, dirijor Voicu Popescu - cu Orchestra Natională Radio tine de performantă. Nu i-am numărat pe interpreti, pentru a ști dacă sunt sau nu…o mie! Desigur, subtitlul a fost adăugat de impresar, pentru a supralicita senzationalul, însă este adevărat că scena era arhiplină. Mahler, dominat prin conceptie de Goethe ( cu al doilea Faust) și de călugărul benedictin Hrabanus Maurus, trăitor în finalul secolului VIII, prin Imnul latin “Veni Creator Spiritus”, are o viziune ce a răsunat incantatoriu în sufletul compozitorului. “Simfonia a VIII-a” este o spectaculoasă imagine cosmogonică, cu destin de cer senin și viziune luminoasă, în care compozitorul ne călăuzește spre drumuri fericite ce duc la imensa creștere sonoră a finalului celor “o mie”. Evolutia lui Cornelius Meister sprijinită și de excelenta ansamblurilor participante, a ajuns unde trebuia, prin cucerirea treptată a efectului dorit de Mahler. Calitătile discursului orchestral liric, frazarea și dinamica, relatia cu soliștii l-au slujit pozitiv, înlesnind în favoarea sa posibile comparatii, la această primă întâlnire cu publicul Festivalului.
Pentru Observatorul
|
Grigore Constantinescu 9/5/2015 |
Contact: |
|
|