Papa Francisc in Romania
Apropiata vizita a papei in Romania ne obliga sa trecem in vedere evolutia modelelor romanilor, cel ortodox modo-valah si cel unit cu Roma, latinist, al Scolii Ardelene. Carpatii despart orientul de occident atat fizic, cat si spiritual, social-politic.
1054 Marea Schisma. Constantinopolul si Roma se anatemizeaza reciproc.
1214 Cruciatii refac pentru scurt timp unitatea crestina.
1439 Imparatul Bizatului si papa de la Roma refac la Conciliul de la Florenta unitatea crestina, dar Constantinopolul cade sub turci si Luther face reforma.
1600 Mihai Viteazul adera la Liga Crestina a Sfantului Imperiu Roman condusa de papa, reface unitatea nationala, dar cea spiritual esuieaza si e decapitat.
1700 Ortodocsii romani din Transilvania se unesc cu Roma, descopera astfel originea latina a neamului si Scoala latinista, Ardelena formleaza Programl de emancipare nationala, care intra in conflict cu atat cu maghiarii, cat si cu greco-slavii din Tarile Romane.
1859 Alexandru Cuza uneste Moldova cu Munteania. Unirea cu Roma esuaza.
1918 Romania Mare este visul implinit al lui Mihai Viteazul, Cuza si nu in ultimul rand al Scolii Ardelene. Unirea cu Roma esuiaza / Romania Mare se dezmembreaza.
1948 Biserica unita cu Roma e integrata in Biserica moldo-valaha. Modelul de viata occidental e interzis, cel ortodoxo-comunist modo-valah devine dictatorial pana in anul 1989.
1962-65 In vremea Conciliului de la Vatican, papa Paul VI s-a intalnit cu patriarhul ortodox Athenagoras (aroman) si au revocat decretele de excomunicare. Un Sinod Ortodox nu a avut loc, totusi ridicarea anateimei a generat o destindere in Lagarul ortodoxo-comunist, care sub Mihail S. Gorbaciov si Fericitul Ioan Paul II s-a incheiat cu renuntarea la marxism-leninism si la Cortina de Fier.
1973 Nicolae Ceausescu este in vizita la papa Paul VI, care il asigura de sprijin si ii inmaneaza un memoriu legat de soarta Bisericii unite. (anexe) Dupa un deceniu de bunstarea, cand a iesit la iveala reaua credinta a Dictatorului, e lichidat.
1989 Dupa desfiintarea Lagarului moscovit si a Cortinei de Fier, Biserica unita cu Roma este tolerata, bisericile si bunurile nu sunt insa retrocedate. Modelul moldo-valah incearca sa domineTransilvania si Banatul cu ajutorul maghiarilor / UDMR.
1991 Ion Iliescu, reprezentant al curentului ortodoxo-comunist moldo-valah merge in vizita la Ferictul Ioan Paul II la Roma, dar refuza sa-l primeasca in Romania.
1999 Emil Constantinescu il invita la Bucuresti si Fericitul Ioan Paul II este primit calduros de sute de mii de credinciosi, care scandeza UNIRE, UNIRE. Aderarea Romaniei la UE/NATO, la civilizatia occidentala devine apoi realitate.
2013 Traian Basescu este primit la Roma de papa Benedict XVI.
2015 Klaus Iohannis il invita pe papa Francisc. Climatul in care va avea loc aceasta vizita in ajunul Marelui si Sfantului Sinod Panortodox si a Anului Sfant la Roma :
Papa Francisc a lansat la Istanbul un apel ferm pentru unitatea Bisericilor Catolică și Ortodoxă, despărțite de un mileniu, arătând că victimele războaielor și tinerii cer ca acest pas istoric să fie făcut. „Singurul lucru pe care îl dorește Biserica Catolică și pe care îl urmăresc ca Episcop al Romei (...) este comuniunea cu Bisericile Ortodoxe”, a asigurat Suveranul Pontif într-un mesaj citit în fața Patriarhului Ecumenic al Constatinopolului, Bartolomeu I, după ce au participat împreună la o liturghie.
De o importanță excepțională în mesaj este faptul că Papa a ținut să sublinieze că nu există nici o pretenție din partea catolicilor: „Biserică Catolică nu dorește să impună nici o condiție, în afara celei a profesiunii de credință comune. Suntem gata că săutăm împreună modalitățile prin care să garantăm unitatea necesară a Bisericii în condițiile actuale.”
Francisc și-a continuat mesajul istoric: „În lumea de astăzi se ridică cu putere voci pe care nu putem să nu le auzim și care cer Bisericilor noastre să-și asume până la capăt condiția de discipoli ai Domnului nostru Iisus Hristos”. Bisericile Catolică și Ortodoxă s-au separat în 1054, când Papa Leon al IX-lea și Patriarhul Mihail I Celularie al Constantinopolului și-au aruncat reciproc anatema. Printre diferențele care divizează cele două blocuri creștine se află celebrul Filioque (Catolicii susțin că Duhul Sfânt din Sfânta Treime purcede din Tatăl și din Fiul, în vreme ce Ortodocșii cred că acesta purcede doar din Tatăl), sau Primatul Papei (întâietatea, infailibilitatea și superioritatea față de ceilalți episcopi).
Spre deosebire de Papa, Patriarhul Constantinopolului nu are putere reală asupra lumii ortodoxe, el având doar un rang onorific. Bisericile ortodoxe sunt autocefale, ele nu se subordonează unui Primat din afara țării.
|
Viorel Roman 5/18/2015 |
Contact: |
|
|