Corul academic Radio - Trei sferturi de secol de artă corală
Corul acedemic Radio, fondat în 1940 sub conducerea lui Ion Croitoru, s-a impus ca o formatie de elită, unită în România, condusă fiind – de-a lungul anilor – de Dumitru D. Botez, Dumitru D. Stancu, Gheorghe Danga, Constantin Petrovici, Emanoil Elenescu, Alexandru Sumski, Carol Litvin, Aurel Grigoras , pentru ca în prezent la pupitru să se afle în următorii 15 ani maestrul Dan Mihai Goia. Mii de minute de înregistrări speciale, concerte a cappella si vocal- simfonice, emisiuni Radio - TV au determinat atât diversificarea repertorială cât si afirmarea concertistică la înalte cote valorice. Numerosi compozitori români au scris lucrări pentru această formatie, care le-a prezentat pe scenă în primă auditie absolută dar le-a si înregistrat. Acest ansamblu coral de exceptie a probat calitatea sa în lucrări din literatura muzicală românească si universală, în marele repertoriu liric prezentat pe scena de concert, abordând un impresionant număr de lucrări în toate genurile muzicale, de la miniatură la poemul coral, de la misă si oratoriu la operă, cantată sau simfonie.
Devenind adesea pagini de antologie în planul vietii muzicale românesti versiunile interpretative ale orchestrelor din tară si străinătate, în colaborare cu Corul academic radio, se bucură de aprecieri elogioase din partea publicului si al criticii de specialitate.
Ansamblul a efectuat turnee în Germania , Bulgaria , Spania , Grecia , Cipru , Israel etc.,colaborând adesea cu orchestre de renume sub baghete de prestigiu din tară si din străinătate (Sergiu Comissiona, Iosif Conta, Horia Andreescu, Ilarion Ionescu -Galati, Corneliu Dumbrăveanu, Igor Markevici, Enrique Garcia Asensio, Sakari Oramo, Jin Wang, Neil Thompson, James Levine s.a.). Preluând traditia ilustră a coralistilor autohtoni, ansamblul este actualmente cea mai importantă si mai valoroasă formatie de gen din România, scriind cu majuscule istoria unui repertoriu care a asigurat valoarea si aprecierea artei interpretative românesti în întreaga lume.
După primul concert aniversar (18 februarie 2015) dedicat muzicii universale, al doilea concert aniversar (30 aprilie) e fost consacrat creatiei românesti contemporane. Arta corală componistică si interpretativă românească a dăruit culturii nationale comori de expresivitate si gândire, trăire artistică, adevăr al simtirii, ingeniozitătii, crativitătii de o remarcabilă diversitatea stilistică, adevărat tezaur propriu poporului nostru. După cum spune Dan Mihai Goia, „avem sansa de a studia, de a întelege, de a da viată pe scena de concert acestor adevărate opere al căror frumos artistic, de sinceritate creatoare, are valoare perenă.” Relatiile cu compozitorii nostri au oferit asemenea creatii, cu semnături presitigioase, unele dintre acestea figurând în desfăsurarea muzicală a acestui concert, în dorinta de ascensiune a întelegerii mesajului creator. Referitor la reperul aniversar si alcătuirea repertoriului, se pot alinia temporal participările componistice. Cu o singură exceptie – compozitorul Adrian Pop, aflat în spatiul a sase decenii de existentă, ceilalti autori de muzică depăsesc mai mult sau mai putin vârsta corului: deceniul 7 - Cornelia Tăutu, Irina Odăgescu Tutuianu, deceniul 8 - Felicia Donceanu; cei care ne-au părăsit aveau vârste patriarhale, Radu Paladi - 87 si Vasile Timis 92 de ani. Conceptia dirijorului Dan Mihai Goia a fost cea a unui program în „oglindă”, în care muzica primului compozitor să fie simetrică cu cea a finalului de concert. Pentru început Cântarea pătimirii noastre (Premiul Academiei Române) de Irina Odăgescu Tutuianu, lucrare inspirată de versurile poetului Octavian Goga (recitator Ionut Kivu). ”Fiind un text amplu, am realizat un compendium care apare ca un ecou, remember la o stare de fapt, când nimic nu poate salva sufletul uman, ajuns la pragul neputintei si al disperării, decât acel ideal spiritual pe care îl reprezintă divinitatea.” (Irina Odăgescu Tutuianu). Imaginea sonoră, cu culoarea variabilă, lirică sau dramatică, restituia apoi piesa Voronet de Vasile Timis, urmată de „tineretea fără bătrânete” a celor două Colinde laice de Radu Paladi si impunătoarea incantatie, rugăciunea Domnească Tatăl nostru de Felicia Donceanu. Cei doi compozitori care încheiau derularea programului până la mijlocul său au fost Adrian Pop, realizatorului unui ecou de madrigal, Strade, stradele si Cornelia Tăutu cu vivacitatea melodico-ritmico-intonatională a Divertismentului rustic (participanti solistul vocal Nicolae Simonov, pianista Carmen Săndulescu, percutionistul prof. univ. Alexandru Matei). „Oglindirile” continuau apoi în sens invers cu Tripticul coral religios, imagine alternativă a componisticii Corneliei Tăutu, muzică întregită spiritual de contrastul distinct al celor Două colinde laice de Adrian Pop (între care ‚Vine hulpe di la munte” se bucură de o recunoscută celebritate). Lumea culorilor, sugerată la început de Vasile Timis, intră în dialog cu feeria corală Culori, flori, fructe, versuri si muzică de Felicia Donceanu. Spre finalul recurentei oglindirilor, lumina versului eminescian aducea aura romantică dragă interpretilor si publicului, subtil tălmăcită în sonetul Atât de fragedă de Radu Paladi, elegant evocată în Trei valsuri de Vasile Timis (la pian Carmen Săndulescu).Momentul final al acestui minunat program, deci si ultima „oglindire”, a răsunat plin de emotie prin vocile corului, intonând Tatăl nostru de Irina Odăgescu Tutuianu, model de simtire în rugăciunile poporului nostru.
Ar trebui să încheiem aici impresiile de ascultător si comentator al Concertului aniversar, desfăsurat sub gestul inspirat al dirijorului Dan Mihai Goia, în anul care se încheie cariera de dirijor al Corului Academic Radio cu o demonstratie la altitudine de maximă măiestrie. Un supliment însă, Suita scurtă de Alexandru Pascanu, ne-a atras atentia că astfel de concerte pot fi mai multe, dacă deschidem „lada de zestre” a muzicii corale românesti.
.
|
Grigore Constantinescu 5/4/2015 |
Contact: |
|
|