Elif Shafak si “Cele 40 de Reguli ale Iubirii”
E.S a descoperit Sufismul in anii de colegiu, si de atunci a ramas atasata emotional. Romanul “The Forty Rules of Love” este inspirat de Sufism,si de relatia dintre Rumi, poet persan din secolul XIII, si un dervis din Persia, Shams din Tabriz. Rumi, pe numele lui adevarat Jelaluddin Rumi, a ramas in istorie ca poet, teolog Islamic, jurist si mistic Sufi. Nascut in Afganistan la 1207, a trait in Konya, Turcia, unde este si inmormantat in Museul Mevlana, care-i poarta numele. A scris in Persana, dar si Araba, Turca, Greaca, fiind inca celebrat si astazi in lumea islamica. Opera lui capitala se numeste Masnawi, si contine peste 60,000 de linii poetice. (Se poate citi in Engleza in traducerea lui Coleman Barks.) Protagonista principala a romanului, Ella Rubinstein, casnica, mama a trei copii, casatorita cu un dentist care o inseala, intalneste Sufismul si iubirea care-i va schimba destinul. Ella lucreaza pentru o editura, si este insarcinata sa citeasca si faca recenzia unui manuscris, denumit” Sweet Blasphemy”; pe masura ce citeste devine tot mai introspecta, si in cele din urma doreste sa-l cunoasca personal pe autorul manuscrisului. Intalnirea se va dovedi schimbatoare de destin.Dupa ce corespondeaza prin email cu scriitorul, ajunge sa-l cunoasca pe Aziz, care este si fotograf, si Sufi, si un fel de Dervish calator modern. Constructia romanului este o combinare reusita de fictiune istorica si nuvela contemporana. Actiunea se petrece pe doua planuri temporale si spatiale: Ella este situata in Northampton, langa Boston, in 2008, in timp ce povestea din cartea pe care o citeste Ella, se deruleaza in Konya, Turcia , pe la 1246-48. Naratiunea se deruleaza prin vocea personajelor,titlul fiecarui subcapitol poarta numele personajului care isi exprima ideile si sentimentele. Tonul si limbajul, se schimba cu fiecare dintre ei, E.S. fiind experta in a povesti in limbajul actual, modern, sarind apoi la un limbaj specific secolului XII. Alternarile de capitole se petrec in spatii temporo-spatiale atit de diferite si indepartate, ceea ce mentine suspansul si ne face sa intoarcem paginile mai repede .Desi stim cum se va “ termina”, ne mentine totusi interesul treaz, de a decoperi “cum”, se face… Este de invidiat usurinta cu care E.S.se misca intre Vechi si Nou, intre Orient si Occident. Personajele negative sunt foarte bine conturate, ca de exemplu Baybar, gardianul cu idei limitate, dar cu multa rautate, si Aladin, unul dintre fiii lui Rumi, care nu isi intelege si nu isi accepta tatal. Personajele positive, Kerra, sotia lui Rumi, Sultan Walad, fiul demn si intelept al lui Rumi, ne expun pe rand zbaterile lor interioare. O intilnim pe Rose, prostituata care sufera si a carei frumusete interioara este ca o floare delicata, pe Suleyman Betivul, care ignora prohibitia musulmana a alcoolului, dar care are un caracter plin de demnitate. Romanul este presarat cu citate din “Discursul lui Shams din Tabriz”, scris in limba Persana, denumit in original Maqalat. Shams din Tabriz a trait intre 1185 si 1248, si a fost un Dervish, Sufist si instructorul spiritual al lui Rumi. Influenta lui asupra lui Rumi a fost covarsitoare, i-a influentat gandirea si creatia, l-a stimulat pe Rumi. Intalnirea dintre cei doi, se considera a fi una dintre marile prietenii spirituale din lumea islamica medievala. Romanul este presarat cu citate din cele 40 de Reguli ale Iubirii: -“How we see God is a direct reflection of how we see ourselves” -“The path to the Truth is a labor of the heart not of the head”, ca sa va dau doar cateva exemple, de mare intelepciune, exprimata intr-un limbaj simplu si deschis. Romanul ne ajuta sa intelegem Sufismul, care are idei dincolo de limitarile oricarei religii.Asa cum spune si Shams din Tabriz, una dintre Reguli:”You can study God through everything and everyone in the universe, because God is not confined in a mosque, synagogue or church”. Idei foarte progresive atunci, ca si acum de altfel. Sufismul este in general definit ca partea interiorizata sau spiritualizata a Islamului,care a absorbit din Crestinism ascetismul si meditatia din religia Budista. Este un curent, nu o religie de sine statatoare. Frumusetea Fiintei Divine este obiectul Iubirii misticului Sufi, iubire care provine din contemplatie, mediatie si experienta personala.Mircea Eliade in Istoria credintelor si ideilor religioase:”Pentru Sufi, adevarata cunoastere religioasa era dobindita printr-o experienta personala, ducand la o unire temporala cu Dumnezeu.” Dupa ce am citit romanul, pot intelege de ce este E.S. indragostita de Sufism.In opinia ei si a Sufistilor, religia organizata poate fi o piedica in atingerea acelui Sublim Inefabil, Iubirea Divina care expune Esenta Sufletului…Poeziile lui Rumi, mai poarta si acum dupa sute de ani de la moartea lui un farmec inexplicabil:”Close both eyes to See with the Other Eye”, ne spune el…”The Past is an interpretion, the Future is an illusion”, ne spune Shams din Tabriz…Merita cititi acesti amindoi mari creatori, la fel precum si E.S.“cea mai citita scriitoare a Turciei moderne”.
Toronto ON
|
Dr Diana Laza 4/3/2015 |
Contact: |
|
|