Nonagenarul Marin Constantin
Acum, când se împlinesc nouă decenii de la începutul existentei Maestrului, un cuvânt despre Marin Constantin ar trebui identificat cu un cântec, asa cum a fost întreaga sa viată, până la această ultimă zi a lui februarie
Din cântec s-au alcătuit copilăria si adolescenta sa, apoi spre cântec i s-au îndreptat visele de tinerete, urmărind si învătând din arta si pildele maestrilor mai înainte mergători ai artei corale universale si românesti. Este adevărat, după acumularea primelor experiente dirijorale, acum deja multi ani, ideea de cântec s-a identificat, în timpul tineretii mature, cu simbolul Madrigalului, operă a Renasterii si arhitectură corală românească contemporană.
Cum s-au împletit aceste teluri aparent atât de deosebite ? Nu este greu de explicat, cunoscându-i personalitatea, asa cum am avut si eu privilegiul, mai întâi ca spectator, dar si coleg cu cei dintâi madrigalisti, apoi în calitate de cronicar si de prezentator al concertelor Madrigalului, începând de pe la mijlocul anilor ‘7o si, oarecum mai târziu, ca autor al celei de a treia monografii dedicate mestrului si muzicienilor săi, intitulată Madrigal sau Magia sunetelor.
De multe ori, ascultând ansamblul si privindu-i Maestrul, am căutat să pătrund mai aproape taina acestei relatii între dirijor si cor – sau mai bine zis oameni cântători. Nimic din ceea ce fac nu apartine limitelor traditiei, didacticii, academismului.
Maestrul Marin Constantin a inovat, redesoperindu-ne taina aflătoare în chiar miezul capodoperelor, dând astfel un înteles de universalitate simbolului de Madrigal care, de la arta sa primordiană, a pătruns treptat în toate epocile si stilurile de creatie. Astfel s-a născut sintagma “ a cânta Madrigal” care se potriveste de minune, ca aprecieri ale interpretării, pentru vechile documente bizantine, dar si pentru colinde, pentru capodopere cultice renascentiste dar si pentru opere clasice sau romantice, pentru bijuteriile traditionale românesti sau pentru creatii ale ultimilor ani, deschise avangardei. Mereu am descoperit adevărul de simtire, cultul pentru perfectiune ca principiu de existentă si slefuire, judecata dreaptă întru întelegerea muzicii abordate.
Maestrul Marin Constantin si, implicit, muzicienii educati sub gestul său, au devenit stindardul luptei pentru fericirea celor ce trăiesc în preajma lor. Marin Constantin este un cavaler al artei, a cărui faimă internatională vine din felul în care apără viata cu armele Frumosului si Binelui, îndeplinindu-si astfel o misiune de har nobil si mistic, în dimensiunile unicitătii.
|
Grigore Constantinescu 1/21/2015 |
Contact: |
|
|