Nichita si glasul său etern
Acum, la 25 de ani de la ceea ce s-a convenit să se numească „revolutia română”, (care a fost doar antitotalitară si nu anticomunistă, cum declară retinut chiar„înfăptuitorul” ei), se cuvine să ne amintim că, printre cele trei evenimente majore din istoria noastră contempoprană, petrecute în ultima lună a anilor 1918, 1947 si 1989, - adică Marea Unire, abolirea monarhiei si revolta anticeausistă,- este si ziua de 13 decembrie 1983, momentul plecării fizice dintre noi a celui de al doilea poet national Nichita Hristea Stănescu.
Pentru a-i întelege chipul, firea, gândirea si exprimarea singulară si mai ales pentru ce s-a convenit să i se atribuie denumirea conventională de „al doilea poet national”, acum la 31 de ani a plecării sale în nefiintă, redăm mai jos esenta poeziilor sale, spiritul lor dar mai ales sunetul lor cu totul si cu totul aparte, ce s-a ridicat distinct tocmai într-o lume în care în acest domeniu s-a făcut risipă de exprimare lozincardă, într-o vreme când literatura a fost folosită masiv pentru deturnarea spirituală a Neamului de la a fi Dacii primordiali la a ne mai fi, decât „oameni ai muncii”,unealtă de lucru tăcută în vasta lume periferică si agresivă a internationalismului proletar. În acet timp, din punct de vedere statal, noi nu mai eram nici daci, nici romani, poate cumva ceva slavi, dar cu sigurantă „oameni ai muncii,” fără identitate si mai ales de tot fără opinie. Ceea ce a reusit colegul nostru de clasă, de pe când eram elevi la liceul Caragiale din Ploiesti, poate fi socotit un miracol. Limbajul său asezat, direct, firesc,- nu neapărat criptic si mai ales esopic, - ne-a exprimat magistral, mai ales când peste el a fost mereu deschsă vocea de bruiere a trombonului propagandistic laudativ a ceea ce trebuia vestejit si respins ca nociv Neamului si Tării, a celui trecut în analele istorice ca al doilea poet comunist din estul Europei, după rusul Vladimir Maiacovski. ÎNTR-O ZI CAM PE LA PRÂNZ prima poezie scrisă la 7 ani (1940)
Într-o zi cam pe la prânz, Gheorghită mergea cu-n mânz. Cum mergea cu mânzu-agale Îi iesi un hot în cale. Hotul, fiind bandit din fire, Îi luă mânzul cu grăbire. Gheorghită rămase cu buza umflată Că n-a avut si el o bâtă lată Pe bandit să-l bată.
ARDEA SPITALUL Ce vis ciudat mă străbătu azi-noapte!... …Ardea spitalui cu bolnavi cu tot si flăcările sfârâiau în cărnuri, râs alb cutremurat de savaot.
Ce râs, ce râs mă străbătu azi-noapte! Ce râs de ziduri prăbusite strivind sub ele urlete, clipite si razele căzute ale lunii.
Si luna…cum mai fulguia azi-noapte Pe străzile pierdute-adânc în vis… Si cum mai fulguia pe cărnuri aspre! Desfrâu de flăcări si de vis ucis.
debut în Gazeta literară nr.12 din 1957, la 24 de ani
PE CÂMPUL DE PIATRĂ la începutrul comunismului Pe câmpul înghetat caii mureau, câte unul în picioare, cu ochii deschisi, de piatră. Vântul îi răsturna pe rând, câte unul bubuiau pe rând, câte unul, ca pe o nesfârsită tobă de piatră.
Eram copil pe-atunci: mi-era frig, si priveam, clăntănind, picioarele lor paralele, cu potcoavele-n aer, aburind de frig... Unui, doi, trei, patru, număram clăntănind de frig picioarele lor paralele.
Nu mă mai gândeam la nimic. Mama s-a dus la oras si-o să aducă pâine. Peste tot e numai zăpadă...caii...si altceva nimic, ...patru, cinci, sase, sapte, si altceva nimic. De-ar veni odată cu pâine ! CINE SUNT EU ? CARE-I LOCUL MEU ÎN COSMOS ?
Fără mine nu se poate; dovadă că sunt. Fără mine nu s-a putut; dovadă că m-am tras din mine însumi; adică din acel mine care -a fost.
Eu sunt cel care nu se poate fără de el, eu sunt cel care nu s-a putut fără de el. Eu sunt cel care a dat mărturie pentru existenta lui Dumnezeu. Eu sunt cel care am dat mărturie de nonexistenta lui Dumnezeu, pentru că eu l-am făcut pe Dumnezeu vizibil. Eu sunt făcut de Dumnezeu, pentru că eu “l-am făcut” pe Dumnezeu.
Eu nu sunt nici bun, nici rău, Ci sunt pur si simplu. Eu sunt cuvântul “sunt”. Eu sunt spiritul care întelege cuvântul”sunt”.
Eu sunt trupul abstract al lui “sunt” si literele lui. Eu sunt locul în care există “sunt” si patul lui în care doarme.
SĂ NE IUBIM CA FLORILE Să ne iubim ca florile în noi însine. Să crestem pe ramura vie a cuvântului.
Eu sunt A petala strigării, tu esti U, friguroasa floare.
Să ne iubim ca florile în noi însine, cu litere singure în interiorul cuvântului.
O,tu, cuvântule, sex si matrice din care se naste întreg viitorul.
Să ne iubim ca florile în noi însine, în voi însivă, în ei însisi; ca florile, numai ca florile, florile dalbe, flori de măr...
ÎN DULCELE STIL CLASIC
Dintr-un bolovan coboară pasul tău de domnisoară. Dintr-o frunză verde, pală, pasul tău de domnisoară.
Dintr-o înserare-n seară pasul tău de domnisoară, dintr-o pasăre amară pasul tău de domnisoară.
O secundă, o secundă eu l-am fost zărit în undă. El avea roscată fundă. Inima încet mi-afundă.
Mai rămâi în mersul tău parcă pe timpanul meu, blestemat si semizeu, căci îmi este foarte rău.
Stau întins si lung si zic: domnisoară, mai nimic pe sub soarele pitic, aurit si mozaic.
Si doar asta vreau să spun: Pasul trece, eu rămân.
SUNT UN OM VIU
Sunt un om viu. Nimic din ce-i omenesc nu mi-e străin. Abia am timp să mă mir că exist, dar mă bucur totdeauna că sunt. Nu mă realizez deplin niciodată, pentru că am o idee din ce în ce mai bună despre viată.
Mă cutremură diferenta dintre mine si firul ierbii, dintre mine si lei, dintre mine si insulele de lumină ale stelelor, dintre mine si numere, bunăoară între mine si 2,între mine si 3.
Am si un defect, un păcat: iau în serios iarba, iau în serios leii, miscările aproape perfecte ale cerului. si o rană întâmplătoare la mână, mă face să văd prin ea, ca printr-un ochean durerile lumii, războaiele.
Dintr-o astfel de întâmplare mi s-a tras marea întelegere pe care o am pentru Ulise - si admiratia ce i-o port bărbatului cu chip ursuz, Dante Aligheri.
Cu greu mi-as putea imagina un pământ pustiu, rotindu-se în jurul soarelui... (poate si fiindcă există pe lume astfel de versuri).
Îmi place să râd, desi râd rar, având mereu câte o treabă, ori călătorind cu o plută, la nesfârsit, pe oceanul oval al fanteziei.
E un spectacol de neuitat acela de a sti, de a descoperi harta universului în expansiune, în timp ce-ti privesti o fotografie din copilărie ! E un timp al tău, vechi, pe care l-ai rătăcit si nici măcar un anunt, dat cu litere groase, nu-ti oferă vreo sansă să-l mai regăsesti. Îmi desfac papirusul vietii plin de hieroglife, si ceea ce pot comunica acum aici, după o descifrare anevoioasă, dar nu lipsită de satisfactii, e un poem închinat păcii.
E o fertilitate nemaipomenită, în pământ si-n pietre si în schelării, umbra de mi-as tine-o doar o clipă pironită, s-ar umple de ferigi, de bălării.
Dar chipul tău prelung, iubito, lasă-l asa cum este, răzimat între două bătăi ale inimii mele, ca între Tigru si Eufrat.
C Â N T E C
E o întâmplare a fiintei mele: si-atunci, fericirea dinlăuntrul meu e mai puternică decât mine, decât oasele mele, pe care mi le scrâsnesti într-o îmbrătisare mereu dureroasă, minunată mereu.
Să stăm de vorbă, să vorbim, să spunem cuvinte lungi, sticloase, ca niste dălti ce despart fluviul rece de dalta fierbinte, ziua de noapte, bazaltul de bazalt. du-mă, fericire, în sus si izbeste-mi tâmpla de stele până când lumea mea prelungă si în nesfârsire se face coloană sau altceva mult mai înalt, mult mai curând.
Ce bine că esti, ce mirare că sunt ! Două cântece diferite, lovindu-se, amestecându-se, două culori ce nu s-au văzut niciodată; una foarte jos, întoarsă spre pământ, una foarte sus, aproape ruptă în înfrigurata, neasemuita luptă a minunii că esti, a întâmplării că sunt.
R U G Ă C I U N E
Iartă-mă si ajută-mă si spală-mi ochii, si întoarce-mă cu fata spre invizibilul răsărit din lucruri.
Iartă-mă si ajută-mă si spală-mi inima si toarnă-mi aburul sufletului printre degetele tale.
Iartă-mă si ajută-mă si ridică de pe mine trupul cel nou care-mi apasă si-mi striveste trupul cel vechi.
Iartă-mă si ajută-mă si ridică de pe mine îngerul negru care mi-a îndurerat caracterul.
BALADA MOTANULUI
Motan m-as fi dorit să fiu, cu coada-n sus, cu blana-n dungi, cu ghiare si mustete lungi, cu-n ochi verzui si-un ochi căpriu.
La ora când târâs, grăpis zăpada noptii se adună, eu, cocotat pe-acoperis să urlu a pustiu la lună.
Si-atuncia sapte gospodine să dea cu bolovani în mine si să mă-njure surd, de Domnul, că le-am stricat, urlând, tot somnul. De sus, din vârful săptămânii, să le rânjesc, urlat, scârbos; iubesc doar locul, nu stăpâni precum fac câinii pentr-un os.
Si iarăsi sapte gospodine să dea cu bolovani în mine, iar eu să urlu, urlu-ntruna atât cât n-o apune luna...
Motan m-as fi dorit să fiu, cu coada-n sus, cu blana-n dungi, cu ghiare si mustete lungi, cu-n ochi verzui si-un ochi căpriu.
Când zorii ziua o deznoadă, să mă tot duc, să mă tot duc si tinicheaua prinsă-n coadă s-o zdrăngănesc pe străzi, năuc Jegos si obosit apoi, cu matele în liturghie, să mă adun, să mâ-nconvoi prin albiturile-n frânghie. Ca-n fata unui sobolan spinarea să mi-o fac colan, să scuip, să scuip si-n urmă iar hai-hui să plec pe străzi, hoinar.
Pisicile de prin vecini să le gonesc pe la pricini, să-mi fete fiecare-un pui cu-n ochi verzui, cu-n ochi căprui.
Iar când o fi uitat să mor, la cârciuma din mahala sorbită-n calea pumnilor posircă acră -n vin să stea. “Hei, viată, viată, iesi din cort. Hai, pune-mi-te iar pe dant... Te uită...zace colo-n sant motanul mort, motanul mort.”
|
prof. Traian Bădulescu 12/20/2014 |
Contact: |
|
|