Karim Rashid, designerul care a schimbat lumea
Chapeau
Considerat în momentul de fată drept unul dintre cei mai importanti designeri ai planetei, newyorkezul Karim Rashid continuă să uluiască lumea cu proiectele sale vizionare, adevărate iconuri ale secolului XXI. De la microdesignul bijuteriilor si tacîmurilor la macrodesignul masinilor si clădirilor, Karim Rashid si-a pus amprenta asupra prezentului revolutionînd acest domeniu prin stilul intitulat de însusi creatorul ei Minimalism Senzual. Caracterizat de forme moi, organice, prietenoase ce sugerează tactilitate, extrem de confortabile vizual, Minimalismul Senzual al lui Karim Rashid „democratizează” designul, dezvoltă un nou limbaj, o nouă semantică si chiar o nouă estetică. „Prea mult timp designul a apartinut numai elitelor sau unor culturi insulare. Vreau să fac parte din viata cît mai multor oameni, cărora să le arăt că lumea poate fi un loc mai inspirat si mai creativ”, ne-a mărturisit celebrul artist. Excentric, surprinzător si extrem de prolific, creator a peste 3 000 de piese de design răspîndite în peste 35 de tări, Karim Rashid a creat pentru Audi, Toyota, Prada, Giorgio Armani, Davidoff, Issey Miyake, Kenzo, Georg Jensen, Umbra, Samsung si, mai nou, Hyundai, ca să amintim doar cîteva branduri. Piese create de Karim Rashid se află în colectiile permanente a 14 muzee de artă din lume, printre care mentionăm doar Museum of Modern Art (MoMA) New York si San Francisco, Brooklin Museum of Art, Centrul Cultural „Georges Pompidou” din Paris, Montreal Museum of Decorative Arts.
Caseta microinterviu
„Fiti schimbarea pe care doriti să o vedeti în lume”
Adina Scutelnicu – Care este cel mai important sfat către clientii, colaboratorii si cititorii dumneavoastră? Karim Rashid – V-as răspunde printr-un aforism al lui Ghandi: fiti schimbarea pe care doriti să o vedeti în lume! A.S. – De la Hegel încoace, se vehiculează tot mai des conceptul „mortii Artei”. Cum vedeti designul, ca domeniu artistic, peste 50 de ani? K.R. – Văd viitorul lumii noastre artistice interferând toate disciplinele estetice; designul, arta, arhitectura, moda, felul în care ne hrănim, muzica, toate vor fuziona în scopul îmbunătătirii experientelor noastre, si sporirea plăcerii (si nu neapărat într-un sens hedonist) si confortului atît în lumea materială, cît si cea imaterială. Cred că va exista o mai mare concentrare pe designul democratic, accesibil, pe designul universal (pentru toată lumea), pe designul sustenabil si ecologic, precum si pe designul digital, inspirat din tehnologie, care vor crea noi limbaje ce vor dezvolta comportamentele umane. Cred că totul va fi mai tehnologic, mai functional si mult mai estetic. Avem nevoie să înfrumusetăm lumea iar designul implică frumosul si binele experientei umane. A.S. – Cum va schimba lumea Karim Rashid? K.R. – Mi-am intitulat prima carte „Vreau să schimb lumea” si asta i-a supărat pe toti: dacă un muzician si-ar denumi astfel un album, nimeni nu ar spune nimic. Asa că am păstrat acelasi titlu pentru primul meu album, care tocmai a iesit de pe iTunes. Sînt dependent de design: un designer obsesiv-compulsiv, superpasionat, consumat de necesitatea de a crea si a disemina frumusetea. Asa pot schimba lumea. Mesajul meu este : fiti voi însivă si bucurati-vă de viată. Toti avem nevoie de fericire intelectuală si de o lume frumos proiectată.
Corpul textului Designul unei cariere de excelentă
Karim Rashid s-a născut în 1960, la Cairo, dintr-un tată egiptean si o mamă englezoaică, si a crescut la Londra si Toronto. După ce a obtinut diploma de licentă în design industrial la Universitatea Carleton din Ottawa, si-a continuat studiile în Italia avîndu-i ca maestri pe arhitectul si designerul italian Ettore Sottsass si designerul Benedetto Rodolfo. Din 1993 locuieste si creează la New York. La 30 de ani cunostea deja gloria, gratie proiectelor realizate pentru Umbra (Garbo si Oh Chair). Karim Rashid ne-a povestit că succesul a venit în urma unei „călătorii etapizate”, dar spune că bazele carierei sale au fost constituite de designul de ambalaj – cum ar fi cel pentru cosmeticele Issey Miyake (este cel putin surprinzător că un brand japonez renumit a apelat la serviciile unui designer nord-american, deoarece designul japonez de ambalaj este renumit în toată lumea pentru calitătile estetice) – si designul de mobilier (colaborarea cu Nambe i-a adus distinctia de platină pentru Excelentă în Design). Ulterior preocupările sale s-au extins pînă la modă si muzică, desi designul industrial a rămas constanta si forta mărcii Karim Rashid. „Design-ul este una dintre cele mai puternice forte din viata noastră, care ne influentează rezultatele în aproape tot ceea ce facem, fără să ne dăm seama de acest lucru", sustinea criticul de design Alice Rawsthorn (afirmatie mai mult decît evidentă, dacă amintim că Al Gore, de exemplu, si-a ratat sansa de a deveni cel de-al 43-lea presedinte al Americii din cauza designului alambicat al buletinelor de vot din Palm Beach County, în Florida anului 2000).
„Gîndirea conservatoare nu te ajută! Separă-te!”
„Cel mai celebru designer industrial din toate Americile” (cum l-a intitulat revista „Time” pe Karim Rashid) nu numai că a înteles importanta designului, ci l-a si „democratizat”. „Aceasta este marea provocare în design: să creezi ceva original, care să fie accesibil tuturor consumatorilor, să intre în vietile oamenilor si să le dea sentimentul unei experiente plăcute si elevate. Scopul meu este să rafinez simtul estetic uman si să încerc să modelez o lume mai bună”, ne-a mărturisit designerul. Desi s-a recunoscut un admirator al „marilor pluralisti”(după cum i-a denumit) Pierre Cardin, Le Corbusier, Oscar Niemeyer, Andre Courreges etc., Karim Rashid afirmă că priveste în interior cînd îsi caută inspiratia. „Sînt inspirat de copilăria mea, de toti profesorii pe care i-am avut vreodată, de fiecare proiect la care am participat, de fiecare oras vizitat, de fiecare spectacol văzut, de fiecare cîntec, gust, priveliste, sunet si sentiment. Dar tot ce avem este prezentul si cu cît ne înconjurăm mai mult de prezent, cu atît sîntem mai vii. Cred că ne putem controla soarta, si încurajez pe toată lumea să-si ia viata în propriile mîini si să-si modeleze destinul. Designul este expresia viitorului, si îmbunătăteste societatea si comportamentele umane. Toate obiectele pe care le-am creat sînt o extensie a filosofiei mele”, ne-a mai povestit celebrul designer. „Fii destept, fii răbdător, învată să înveti, fii foarte practic dar saturat de poetică, estetică si noi paradigme în schimbarea peisajului de produs. Gîndirea conservatoare nu te va ajuta să cresti. Separă-te! Trebuie să găsesti un nou limbaj, o nouă semantică, o nouă estetică, să experimentezi materiale si abordări comportamentale noi. Aminteste-ti întotdeauna chestiunile umane evidente din produsul vostru, cum ar fi emotia, usurinta de utilizare, progresul tehnologic, umorul, un spirit dinamic pozitiv si chiar mîndru, as spune. Asta lipseste! Multe dintre produsele asa-zis de linie nu reflectă preocuparea pentru aspect sau ergonomie; se aliniază celorlalte produse de gen si vor avea o viată scurtă, care nu surprinde spiritul timpului lor”, a mai subliniat Karim Rashid. Libertatea de a schimba lumea Fie că proiectează modele pentru tapete sau bijuterii, corpuri de iluminat, mobilier stradal sau de interior, electrocasnice, amenajări interioare, arhitectură, Karim Rashid combate vehement sabloanele traditionale reusind să aducă prezentul în design într-un mix artistic inconfundabil de forme si culori. Piesele sale reusesc să se distingă în peisajul designului contemporan prin formele inedite, materialele si tehnologiile momentului si nu în ultimul rînd prin culorile vibrante. Poate că galbenul, rozul sau violetul reprezintă pentru multi creatori culori dificile, dar dezinvoltura cu care le armonizează sau antagonizează Karim Rashid i-a adus aprecieri din partea unor clienti exigenti, ei însisi initiatori si promotori ai designului de elită, cum ar fi Bernini, Alessi, Audi, Artemide, Prada, Sony, Kenzo, Davidoff, Miyake, Toyota, Hyundai, Armani, Capellini si multi altii. Este un „abonat” al premiilor internationale din design si vom aminti doar Red Dot Design, Industrial Design Excellence Award, Chicago Athenaeum Good Design Award printre distinctiile care i s-au acordat. Unul dintre cele mai recente si mai nonconformiste proiecte pe care le-a acceptat a fost proiectarea unei clădiri în New York, pe Madison Avenue. Karim Rashid a conceput pentru această locatie un diamant futurist urias, cu opt etaje, pentru care a proiectat inclusiv amenajările interioare si mobilierul. Există voci care spun că o serie de celebrităti s-au arătat interesate de aceste apartamente, desi ideea există deocamdată doar în stadiu de proiect. Dincolo de a fi doar un designer în vogă, Karim Rashid este considerat un artist multidisciplinar ale cărui lucrări au intrat în colectiile permanente ale unor muzee ilustre. În spatele acestor realizări se află însă un om care si-a înteles menirea de creator: „Sînt deschis si pozitiv, mai degrabă decît negativ. Sînt obiectiv si nu subiectiv, extensiv si nu intensiv, relaxat si nu rigid; am încercat si am reusit să trăiesc numai în prezent. Si, mai presus de toate, am reusit să fiu liber”.
Timpul
|
Adina Scutelnicu 11/5/2014 |
Contact: |
|
|