AMERICAN FILM MARKET - AFM
Hollywood, Iulie 2014 - Ca si in anii trecuti, dar si mai mult, renumitul AMERICAN FILM MARKET care va fi in Noembrie, va avea anul acesta si mai multe dureri de cap decat cele obisnuite cu aranjamentele ori carei manifestari publice, dat fiind multitudinea de filme produse anul acesta si dorinta de a le vinde prin intermediul distribuitorilor celor interesati sa le plaseze in tarile sau teritoriile pe care le reprezinta. Dece atat de multi? O binecuvantare s-ar spune dat fiind ca datorita avansului tehnologic rapid care permite turnarea filmelor la o fractiune de cost decat cele produse de marile studiouri si firmele mini-majors din afara studiourilor. Astfel si studentii cineasti daca au o tema unica, isi pot permite utilizand aparatura digitala video fara necesitatea de a cumpara metraj de filme-celuloid filmat cu aparatura grea, ca mai apoi sa fie procesate la un laborator. Pe cand cu noua aparatura electronica care se rezuma pana si la un aparat normal de fotografiat, daca gresesti sau nu-ti convine, poti sa „stergi” si sa incepi din nou! Pe de alta parte, ca si cu ori ce expozitie comerciala, concurenta fiind atat de mare, si costurile de locatie si organizare crescand in fiece an, noii tineri cineasti sau din tarile cu valuta mica fata de dolari, sunt nevoiti sa se combine cu incapatinare si sa nu renunte, sa dea tarcoale cu speranta de a intalni pe cineva „important” deja dinauntru care sa-i „adopte” si sa le reprezinte filmul. Desigur ca se fac si exceptii chiar de directia AFM depinzind de calitatea filmului si circumstante atenuante, cu idea ca incepatorul de azi poate deveni un nume mare in doar cativa ani daca este ca piata sa se desvolte cu repeziciune. Pe de alta parte, atat cineastii cat si distribuitorii prezenti au ocazii sa vanda pentru teritorii multiple decat numai pentru cinematografe caci piata de filme si video cuprinde azi posibilitati de la cele vizionate in avioane pana si pe telefoanele mobile! Cine ar fi crezut! Dar iata o realitate comerciala total diferita de valoarea artistica si culturala a unui film dand astfel ocazie ca drepturile de a viziona filmele prin si in afara acestui AMERICAN FILM MARKET sa fie vandute separat, in categoriile respective sau total in fiece tara, ceeace amplifica costul drepturilor de autor, dupa cum e si natural.
Ceeace insa ofera AFM (care este reprezentat de catre organizatia Independent Film & TV Alliance (IFTA) unde cateva mii de reprezentanti din peste 100 de tari isi arata marfa (filmele) potentatilor cumparatori, sunt programate si niste conferinte profe-sionale de ansamblu. Cea mai importanta dupa mine, referindu-se la sistemul si potentialul de finantare a unui film prezentat si discutat cu un panou de executivi al caror succes si profit se poate enumera in sute de milioane. Cat despre participanti la aceste conferinte, majoritatea sunt incepatori la sistemele sofisticate de finantare si mentalitatea unei industrii atat de volatile dar si rasplatitoare cand e sa fie mai ales ca se ocupa cu etalarea unei lumi care nu exista decat in filme documentare. Pe de alta parte, daca ne uitam pe vertical, s-ar putea sa ne vedem si pe noi insine ca parte din aceasta lume efemera daca nu suntem bine ancorati unde stam pe neutru si, cu convingerea, ca este totusi loc pentru toata lumea, inclusiv cei cu care IFTA/AFM au de aface in Hollywood.
|
Dela Ray Arco, corespondentul nostru din Hollywood 7/23/2014 |
Contact: |
|
|