Paznic de stele si de pisici negre - poeme de Virgil Dumitrescu
Poet de o rară discretie, evitând, din instinct ori premeditare, derapajele si convulsiile provincialismului literar, Virgil Dumitrescu si-a construit, cu sistem si rigoare stilistică, o carieră literară singulară, poezia constituind pentru acest autor emblematic o stare proprie de a fi, elaborată prin decantarea trăirilor profunde si a emotiei, nesupusă niciunui regim restrictiv. Primordială rămâne în lirica lui Virgil Dumitrescu transfigurarea realitătii imediate, a cotidianului ce devine materie poetică, adecvată interogatiei meditative, căci poetul e „paznic de stele” (contrapunctic, si „paznic de pisici negre”, cu toată recuzita semantică decurgând de-aici), contemporan cu plutasul deschizător de orizonturi, care, post factum, „pe mal întărâtă pietrisul, vâslind si cântând”, cu „birjarii volanului”, de pe magistralele logosului, biciuind „nevricosi caii-putere”, cu mesterii podului imaginat pe cele trei picioare de temporalitate (ieri, azi, mâine), cu diabolicul pact pus în scenă la trecerea puntii „câteodată pojghită, dar nu mai/contează câtă vreme pe ea/se dansează”. Poemele din acest cuprinzător volum, cu un titlu atât de original, au o frumusete aparte, în fiecare din ele simtindu-se muzicalitatea filtrată (vezi rima interioară) cu arta bijutierului în filigran. O poveste aproape ceremonioasă despre om si întâmplările/trăirile sale, îndeosebi despre iubirea sa care coboară din cuvinte si învăluie cititorul nu prin spaime si frisoane, ci simplu si direct, ca o binecuvântare. De aceea, verbul său nu e aspru, coltos ori care mătură totul. Funciarmente, se pliază după chipul si asemănarea celui „înconjurat cu-o frântură de cer”, melancolic si reverberativ, dezvăluind contradictii ale prezentului aflat în multiple ipostaze, precum si tragismul ascuns în felurite secvente, decriptate ori nu („târât sunt de cămilele nisipului ce se/vântură”). Toate, în fond, evidente semne particulare ale regăsirii prin poezie: „Viata întreagă am privit-o din varii unghiuri/si planuri/ am cercetat-o cu luare-aminte/ca un savant/la microscopul ultimei generatii de sacrificiu//bucură-te cât ea mai există îi soptesc/nefericitului//asta înseamnă să trăiesti/poezia pe pipăite/acolo unde răsare luna cu stelele/si să n-ai ochi pentru asta” (Poezia pe pipăite). Din preaplinul trăirilor lirice tâsnesc adesea, ca niste gheizere, iscusit surprinse, cuvinte de dragoste si îmbărbătare, într-o reflexivitate acută privind conditia umană, întrucât vorbele exprimă lumea, iar existenta e însusi Cuvântul ce dezleagă taina Eului si a Fiintei. De aceea e nevoie de iubire, de suferintă, de sperantă fie si la modul conditional: „Iubirea, de-ar coborî din cuvinte, ce pământ ar alege,/pe care să calce cu toată greutatea ei/de păpădie în zbor – star peste o mie de stele - ,/de-ar fi să se-ntâmple, de-ar fi/să aleagă?” (Iubirea, de-ar coborî din cuvinte). Autorul, „ca om de vază”, ce a atins, prin sinonimie autoironică, fină, „gâturi de portelan scumpe vederii”, intuieste că, atât cât îi stă în putintă, trebuie să se împotrivească vremii care sapă la rădăcina fiintei, ca si a naturii; iar alchimia livrescului si reinventării, ca stare existentială în cădere liberă, „nu poate fi observată/nici din emisfera nordică si nici din cea sudică”, ci „dintr-o/anumită parte a emisferei/cerebrale/dacă aceasta nu va fi ocupată cu dihotomiile” (O carte trece pe lângă pământ). Sunt notatii esentiale, ce incumbă dialectica pre-facerilor individului, a unor stări transfigurate poetic, pecete de noblete si întelegere a ceea ce se întâmplă într-o realitate irelevantă si lipsită de fior autentic. În simplitatea exprimării si a acordurilor inerente cu prezentul contradictoriu, versurile lui Virgil Dumitrescu se constituie într-un vibrant recurs la melancoliile irizate de aduceri aminte si vise în care se cufundă propria identitate, printr-o caligrafie elegantă a gândurilor si simtirilor lăuntrice, cu atât de fluide si generoase întelesuri. Volumul Paznic de stele si de pisici negre, al zecelea într-un irezistibil urcus scriitoricesc, se distinge prin structură unitară si o bine studiată rezonantă polifonică. Virgil Dumitrescu orchestrează, cu virtuozitate si har, ecoul acordurilor calde ori grave ale sufletului, prin cristalizarea emotiilor si a simtămintelor poetice, amintind în colateralitatea lor de slefuirea până la perfectiune a sunetului arghezian. Ajuns în acest punct, veritabile piese de colectie mi s-au părut poemele Purificarea mustului în toamnă mai domoleste focul de sub ceainic, De ce m-as teme?, Pe sub muntele nins, Iubiri captive, O pasăre a făcut pană în zbor, Prin gard, Ca si cum, E.Q., Geneză, Soldatul fără gât, Declic de imagine, La o pisică albă, zece pisici negre („Doamne, cât de mult s-a dilatat noaptea,/ca un balon subversiv traversează câmpia de sud,/mi-e si teamă să spun ce gândesc”) etc. Poet reflexiv, preferând meditatia si rememorarea confesivă, Virgil Dumitrescu este, indubitabil, un nume de referintă al liricii românesti actuale.
Atâta umbră
Atâta umbră a timpului pe cât soare a fost, adun si scad si ce-mi iese e doar sufletul ce-mi iese pe gură
Mai pune, te rog, pe câtă asteptare se lasă si ia-mi din câte scadente se-adună, fiindcă dat îmi e să te văd
Fost-am paznic de stele si de pisici negre, pe toate în grabă le predau celuilalt.
Din fire de nisip mi s-a tesut cămasa
Asa întins cum mă zbăteam la soare, ca pestele fără scăpare, mi-am tras cămasa pe cap, de moarte stiind că nu scap
Mă învestise nu stiu cine drept sol, eu, să nu mă dau, ca păcătosul, de gol.
Poezia pe pipăite
Cu buricele sufletului înaintam pe un dâmb de cenusă răsărit brusc în apus si eu cel implicat în occident respiram prin buricele sufletului
de unde să stie pe dinafară ce înseamnă tristetea cu buricele sufletului înaintam adulmecând aerul scorojit din care miraculos se desprinsese o lacrimă
viata întreagă am privit-o din varii unghiuri si planuri am cercetat-o cu luare-aminte ca un savant la microscopul ultimei generatii de sacrificiu
bucură-te cât ea mai exisă îi soptesc nefericitului
asta înseamnă să trăiesti poezia pe pipăite acolo unde răsare luna cu stelele si să n-ai ochi pentru asta.
Călătorie spre mine însumi
Sanie trasă de un alter ego fără crâcnire peste zăpada colii de scris, a imaginarului care mă ia în primire, semn că n-au uitat bătaia cu bulgări, din nimic spre mereu, si nici bătaia cu petale de amurg visiniu inimile noastre conexate la greu.
Paznic de stele si de pisici negre
Am lăsat totul baltă în viata anterioară si m-am înconjurat cu-o frântură de cer pe care am arat si semănat după cuvenitele reguli ale pământului meu.
Devenisem contemporan cu mine însumi, liber de prejudecăti. Se culegea însă peste rând, de la prima bătălie transată a serii până la ultimul triumf al cocosilor si încă un pic pe deasupra. Basca pisicile negre.
Ziua citeam despre vulpile-n vie si hotii de inimi, făceam anatomia spectrală a primului motan căzut în capcană; metafizic, a celui dintâi mieunat.
Fără ca totusi să schimb măcar una din traiectoriile stelelor căzătoare.
Acum, trec verbele din registru la timpul prezent si meditez cu ce as putea să m-aleg întorcându-mă din drum si scuipându-mi în sân.
Odă în kilometru modern Birjarii volanului biciuiesc nevricosi caii-putere, zboară ca vântul pe lângă mine, care te am în dreapta si refuz cu obstinatie apăsătoarea oră de dictie
Îi simt cum calcă pedala de acceleratie si la revedere. Nu-mi pun mintea cu ei, doar că mă pomenesc recitând cu adresă Odă în kilometru modern, în replică rutieră la Odă în metru antic
Atâta tot. Cât de nemiloasă-i rafala, până unde e-n stare să bată, în ce fel, doar criticii soselelor ar putea spune.
Purificarea mustului în toamnă mai domoleste focul de sub ceainic
Am fost exploratorul în putere, iscoditor si băgăret în toate, schiam intens într-un borcan cu miere, iubeam pe cinste cum si pe furate S-a spart balonul, a crăpat un drac si fildes în infern se tot adună; tratam o dimineată ca pe-un fleac, abia trezit cu un lătrat la lună
Uitasem să mă-ntorc din albe creste, aveam privirea brici si mintea trează, precum frizerul am strigat că „este” la ora cu perciuni de amiază
Călcam pe vârfuri, pom întors de-o mână pe care si acum o simt în vis, am auzit că zborul se amână si că mai sus de-atât e interzis
O, Panta Rhei! O, lacrimă fierbinte, catharsis redundant si de prisos, ce-a mai rămas pe talpa dinainte e-nvătătura mersului pe jos Asa s-a-ntipărit că ancorează în vraja lor si pulberi, si magie, as fi, n-as fi insecta ce brodează autumnal pe graurii din vie
Iubire tu, profil ardent de doamnă, tardiv sindrom nedeslusit si tainic, purificarea mustului în toamnă mai domoleste focul de sub ceainic.
De la clopot a rămas frânghia
Putini mai cinează după rigoare cu sfintii, s-a vindecat lumea după veacul de aur al bronzului. estimp îsi educă simturile din nastere la trendul de bursă al metalelor rare, tot mai frecvente în vremea din urmă
si cum zic - nimeni nu ridică din sprânceana mirării, nu se mai operează pe cord deschis nicio icoană, dâra de mir nu se mai prelinge pe obrazul trestiei gânditoare
târât sunt de cămilele nisipului ce se vântură, mai am timp cât să dau binete celui pe care nu-l văd, dar stiu că pândeste cu închinarea din urmă binecuvântata-mi desprindere.
De ce m-as teme?
Când eu sunt, tu, Aceea, te afli cu treabă prin alte părti, de care mă despart nopti si zile de freamăt, iar pădurea mă îmbie la vânătoare. Potârnichile să se teamă, iepurii, capra neagră si, eventual, ursul brun
Când vei intra, casa mea fără chei îti va sta la dispozitie ca unui turist obosit. Te vei odihni-n locul meu, cel plecat, atât cât poftesti. Mă conduc după tăblite si legi cu totul tie străine, nu mai stau să-ti explic
De ce m-as teme?, te întreb. Ah, glontul de ieri ti-a trecut pe lângă ureche si nu mă mir, poveste de viată.
Sărutul de rouă
Nu mă spălasem încă de tămâie si de pupatul ultim, smiorcăit, as fi cerut, de greată, o lămâie, v-as fi convins de mai putin jelit
Nu mă spălasem încă de păcate, fântânile secaseră în vară, priveam la voi întins asa, pe spate, ca la figurile unui muzeu de ceară
Aproape înghetasem în deochiul la care popii cântă să mă-ntorc, mă pomenii făcându-le cu ochiul acelora ce lacrima le-o storc
În toamnă ocolit de noi averse, sub vechi deschisul robinet din cer, închid umbrela rugilor perverse, cu picul meu de ironii si fler
Am dăntuit prin iarbă rupt în două de-acest sărut cu gheată în pahar, atât de viu în ipostaza-mi nouă, încât, de drag, mă târâi spre altar.
Podul cu trei picioare
Ultimul e în ceată, cum în ceată e malul pe care stă bine înfipt de la facerea lumii. Despre cei de acolo se povestesc lucruri ciudate, dar nimeni nu a venit să întărească sau să slăbească povestea.
Doar apele Styxului dau să iasă pe mal, ca la inundatie, curioase si ele.
La cel din mijloc, se lucrează de azi-dimineată; în cazul celor vizitati de muze în căutare de job, se lucrează de azi-noapte.
Totul începe cu o rugăciune, cu evlavie si gând bun, după care se iveste ca din senin câte-un plan diabolic. Dar mai e mult până diseară si se trece în masă de la cele ale sufletului la cele ale trupului.
În fată, piciorul din apă cel pe care se încheie pactul cu diavolul la trecerea puntii - câteodată pojghită, dar nu mai contează câtă vreme pe ea se dansează.
Pe sub muntele nins
Aici, doar soaptele – străveziile, măruntele – fac toti banii. care nu se mai duc pe apa sâmbetei, nu-i mai arunc. asa cum îi păstrez legati în batistă, achit cu ei orice strănut. de sfântul sărut, în duminica mare, dezleg noduri si soapte - străveziile, măruntele - , numai de nu s-ar clătina muntele.
Iubiri captive
Până la capătul drumului, până acolo unde el se înclină, voi merge neobosit pe picioarele mele. voi merge întruna, îti spun, voi traversa râuri, voi urca munti, voi sta de vorbă cu luna.
astfel jurând la plecare - eu, cel rău si cel bun - , câinii războiului nu m-au lătrat niciodată la trecerile-mi succesive prin lume, toate mirosind a carne de tun.
când, la o tresărire-a pupilei, asta văzui: rochia lungă de voal si gambele dansând pe o frunză de laur, iar pe deasupra trilul de pasăre. totul într-o colivie de aur.
Viziune
Mintea cea de pe urmă: la doi pasi, cătelul pământului latră si scurmă.
Vodă cel Rău
Vodă cel Rău are nevoie de aer, poporul rătăcitor îi stă-n gât. Stia că de asta se moare, iar azi-noapte, pe când se visase urât, a sărit ca un robot în picioare si a zbughit-o spre-ai lui.
Are nevoie de aer, acusi, de fereastră deschisă, dar peste fereastra închisă atârnă cu falduri greoaie perdeaua de plus. S-au călcat între ei, s-au prăvălit ca niste saci de cartofi, s-au năpustit într-acolo si au făcut franjuri perdeaua după ultimul vaier al lui Vodă cel Rău ca si cum ar sterge podeaua: „Vreau aer! Vreau aer!”
Fereastra minune absorbi de sub zid ecourile celor numai piele si os. Vodă cel Rău trase avid aer în piept, făcu ochii roată. Se aplecă înspre gloată, vestindu-i însă schimbarea la fată ca pentru sine: „Acum e bine! Acum e bine!”
O pasăre a făcut pană în zbor
Incredibilă stire pe ecranele butonate de ultimul nor si ea rescrie cu blanc aripa unghiului profilat înainte de ploaie –
cum, Doamne, tu pasăre, tu înteleapta, tu care cânti si pentru cel fericit si pentru cel necăjit, cum, Doamne, tu pasăre, de s-a întâmplat?...
cum, Doamne, tu pasăre, să capotezi în lumină ca un nimic al plinului de benzină, cum, Doamne, tu pasăre fără motor să faci pană în zbor, să te smulgi unghiului profilat înainte de ploaie, când cu pana ta înmuindu-si alesătura mi-a fost picurată învătătura?...
cum, Doamne, tu înteleapta, să tragi tam-nisam, la o adică, pe dreapta -
tânăr eram si în acea clipă trăgeam pe stânga împuscat în aripă, tânăr eram si de-acum s-a prescris: pasărea aceea mi-au ciuruit-o în vis stoluri, stoluri de cocori, deturnate, si acestea cu lasere, se prăbusesc peste munti fulgerate
siderale făpturi de argint, cimitire de oase, dulce pasăre, dulce pasăre…
Iubirea, de-ar coborî din cuvinte
Iubirea, de-ar coborî din cuvinte, ce pământ ar alege, pe care să calce cu toată greutatea ei de păpădie în zbor - star peste o mie de stele -, de-ar fi să se-ntâmple, de-ar fi să aleagă?
Drept mi-ar povesti în dulcele grai al noptilor albe cum halouri de sfinti irizează între cuvinte si semne de punctuatie fără cusur, acolo unde gândul se lipeste de trup, iar după virgulă nu moare nimeni
E prea frumos, îngână iubirea, ca si cum cei ce ascultă cu aceleasi cuvinte îsi colorează auzul. Am să te tin aproape cu scrisul meu de mână
S-au dus cu timpul cărtile postale, doar eu, recrutul aplecat pe-o rână, spun ierbii rugăciunea si jur pe patul pustii c-am să te tin aproape cu scrisul meu de mână
Cel obosit adastă să-si tragă răsuflarea ca un reflex pe scrisul silabisirii până ce ochiul recompune lumina depărtării, ca să te tin aproape cu scrisul meu de mână
Vor dispărea atâtea si-n locul lor noi astre vor străluci pe cerul ce ploaia si-o amână, spun ierbii rugăciunea si jur pe a-i, ai c-am să te tin aproape cu scrisul meu de mână
Un joc de focuri albe în cuiburile noptii, un murmur în uitare nuntirea lor îngână, doar ochiul recompune lumina depărtării, ca să te tin aproape cu scrisul meu de mână.
Plutasul, pe mal, întărâtă pietrisul
Între dintii văzului, ascutiti, nu mi-au rămas decât firimituri ale formelor voastre comestibile din pupilă. dintii unui orb în devenire. nici cu o floare nu v-am atins bluza larg desfăcută.
ca om de vază, am atins gâturi de portelan scumpe vederii.
de sub nori se pusese de nuntă. oasele zburătoarelor, strânse cu aviditate la piept. nimeni pe nerăsuflate n-a golit un pahar, nimeni n-a spart un pahar, după datina locului. n-a picat din te miri unde vreun ban.
o ploaie intempestivă si fulgerul care doar el a întins mâna spre buchetul cu trandafiri albi.
bănuiam că sunteti acolo după cum vuiau apele.
plutasul, pe mal, întărâtă pietrisul, vâslind si cântând. cântând si vâslind.
Prin gard
La tot ce le-am spus celor dragi, să-i îndrept si să priceapă de tineri ceea ce se limpezeste mult mai încolo, a tras cu urechea prin gard vecinul din fata casei. La orice da al meu si al nostru, el si ai lui au răspuns invariabil cu nu.
Le-am întors obrazul, iar el si ai lui si l-au ascuns de fiecare dată hoteste. I-am învătat pe ai mei să binecuvânteze animalele, pomii, hotarul, să cheme preotii pentru asta. Iar el si ai lui au împins cu binisorul de gard si au bătut pomii cu pietre. Au otrăvit câinele si l-au aruncat în fântână. Eu am luat totul mereu si mereu de la capăt,
ca si cum nimic nelalocul lui nu ne-a-nvrăjbit, bună ziua, vecine, a câinelui e vina că a băut ce nu se cuvine; si m-am rugat cerului să mă ierte pentru o asa neghiobie. Lucrarea pământului si a vietii până la urmă, el si ai lui au răstălmăcit-o după cum le-au fost voile.
Între gard si prispa casei, abia de se mai strecoară carul cu boi. Din fânar au dispărut soarecii si nici pisica nu se simte mai bine.
Omul vietii
Câte ramuri spre cer, atâtea rădăcini în adânc - toate, cu bună stiinta celui ce echilibrează balanta.
Circumstantiala de timp
În lunga frază a sintaxei mele e circumstantiala care-mi scapă, le-am depistat mai sus pe toate cele, pe ea o simt prea bine cum mă sapă
Local, mai leg vreo sapte secundare de principala căreia, dator, îi voi plăti cu viata din dotare c-am si trăit, iubind, de sapte ori
Din zile si din nopti făcut-am stive de unde nu e vreme să mă mut, sărac în bani, bogat în completive, pe care nu le dau pe-un atribut
Când vreau să tac nu stărui la lumină, ce vreau să spun îi fac batistei nod, sunt circumstantiale ce se-nclină, sustrase modei, însă în ce mod…
Sintaxa, ce-i cu ea? - e întrebarea si îmi răspund turnând până se crapă, cum în oceane am turnat, cu sarea, si onctuoasele esente care-mi scapă.
Ochilor tăi le-au crescut degete de mesteacăn alb
Natura mamă: de-atâta plâns, ochilor tăi le-au crescut degete de mesteacăn alb curătat de ploaie, printre care îngerii selenari se strecoară ca printre zăbrele, jupuindu-si aripile
Ei strigă spre înapoi cât să poată zări o nisă de sperantă, care întotdeauna se întunecă ultima; cel cu lanterna aprinsă bâjbâie după lucrurile uitate pe fundul prăpastiei si încearcă din răsputeri să si le aducă aminte.
Învierea de dimineată
Despărtirea fatală de cel ce ieri se ruga să nu moară se stropeste cu apă de viată lungă. Nu înainte ca micul iisus, răstignitul de pe dormeo, să-si culeagă de jos (el, iisus) aceiasi papuci; aruncati peste-un musuroi de furnici, invariabil, spre vesnică pomenire, în ziua care, iată, si-a trăit traiul. Prologul e gata. Piesa continuă cu o inerentă cădere în alt personaj. Cu tancul pe fluture
Ordin către blindatele amusinând în cazarmă, al căror cer înrosit a-nceput să se scuture: toti crinii imperiali în alarmă, striviti orice aripă radicală, puneti tancul pe fluture!
Acesta fiind inamicul, acestea fiind datele, nu dati prilej poetilor să se bucure; scoateti în haită armatele si haliti tot ce zboară, puneti tancul pe fluture!
Colateral ordinului întărâtară albinele, ochiul umflat se retrase la tanc din cauza răului ce salvă binele, iar de-atunci fluturele urinează pe tanc! O carte trece pe lângă pământ
Din păcate trecerea ei nu poate fi observată nici din emisfera nordică si nici din cea sudică. din fericire trecerea ei va putea fi observată dintr-o anumită parte a emisferei cerebrale dacă aceasta nu va fi ocupată cu dihotomiile. există atâtea păreri pro si contra unei consideratii de cuviintă mai ales într-un timp tâmp de care ne lovim încât traiectoria cărtii ar fi ultima lui ocupatie. cei interesati ar putea-o zări cu un telescop performant si nota bene pericolul de impact cu terra e destul de scăzut
când o carte se apropie periculos de pământ există posibilitatea ciocnirii ei
cu biblioteci si colectii geostationare cu opere fundamentale fără ca acestea să sufere vreo avarie. rejectează de la distantă pentru autoprotectie. o carte este compusă din restul de pagini inedite asa cum un asteroid este restul norilor de praf si de gaze care s-au contractat si au dus la nasterea soarelui si a planetelor. o carte este compusă din materie care în eventualitatea unui contact cu aerul elevat pe care îl au multi dintre pământeni se aprinde. cum ar fi cuvintele. Întoarceri abstracte
Încă nedus la oftalmolog, satul meu nu mă vede. Îi cad în genunchi si mă rog, el îsi sterge ochelarii – nu crede
Copt de lumină ori crud, acelasi ochi abstract ne conduce, vino sub frunza de dud, mai pune si soarelui cruce
Crucea asta, bătrâne, mi-o duc singur în spate: soarele cum răsare din grâne, luna cum adoarme pe coate
Când genunchii forează pământul, prin tija lor te aud; soarele, soarele, bătu-l-ar sfântul - vino sub frunza de dud
Să apari, să-mi apari peste ape, o umbră în capăt de grind. Umbra: atât cât încape sub frunzisul iubirii, colind.
Poem pe sârmă Cuvintele acestea întinse la soare vin după toamna cea mai ploioasă din ultima jumătate de secol. S-au ros literele, s-a risipit iubirea din ele. Au fugit unele către altele de spaimă si de urât, rareori de bucurie.
În parte, s-au întrepătruns si s-au făcut aceleasi cu tesătura. Îmi contemplu spatele cu furnicile lui si mâna cu ceas, ce frumos atârnă la soare!
De mi-ar trece sârma prin gât, cuvintele-acestea trebuie să se întoarcă de unde-au plecat. Bookfest de toamnă
Prin noptile mele se plimbă lunatici care anuntă deschiderea unui bookfest de toamnă, dar încă se asteaptă picătura de ploaie pentru decor
Si gura pofticioasă desenată după un sărut clandestin se asteaptă, si oftatul banal din ajun care să domine standurile, generic agătat în cuier. Ermetismul paradisiacului A
Au picat la examen găsti întregi de liceeni din urbea-mi natală, unii rănindu-se grav si prezentând plăgi, altora crescându-le câte un măr la genunchi, toti reclamând ca letal ermetismul paradisiacului A. Ca si cum
Ca si cum, ca si cum nu mai e înserare, nu mai e fum, ca si cum, ca si cum din stihia pădurii ies mirese la drum
ca si cum, ca si cum nu mâine spre apus ne-om iubi, ci acum, ca si cum, ca si cum jăraticul se întoarce din scrum
ca si cum, ca si cum duhorile mortii sunt expulzate duium, ca si cum, ca si cum îsi dă viata pe ea cu parfum.
E. Q.
Poemul acesta îti e hărăzit până la ort, necontând cât mai e, contând cât a fost. putine corzi i-au rămas neatinse, după stingere se desprind buimac si coboară în stradă în asteptarea altui nefericit.
cât a tinut vremea - blând cătărătoare liană pe umerii mei albiti de luna în crestere – , poemul acesta s-a hrănit din visul de-o viată al celui sinucis din dragoste, tras pe academiei, apoi tras mai departe, întru descărcarea cazului pe rondul de noapte; în orăselul celor zece turle si al celor douăzeci de preoti turnători de apă sfintită în vin, timpul cu dop înghetase. cu picioarele înainte mă strecuram cataleptic printre masini si tramvaie din care soferii si vatmanii se făcuseră nevăzuti ca într-un film cu extraterestri, iar plimbăretii si alde gură-cască nu apucaseră decât să se închine, luând-o la fugă spre nicăieri.
le luasem urma numai de-al dracului, mă stricasem (metempsihotic) de râs sub masca mea mortuară nedusă la biserică si la femei; mă descompuneam într-o veselie cu arii din luis mariano în secretul lui marco polo si cu trepidatia de lăstun a podului arcuit peste râul în care - ce mai vremuri, iubito! - ne-am scăldat în cea mai neverosimilă zi de vară.
Întinde-te cât poti, mi-a vorbit la împărtitul cărtilor dama de verde, întinde-te si trage de timp, îngroapă-te-n el, dacă vrei, asa vei trăi si vei visa nunta de platină. Nud
S-ar lipsi si de foita luminii, acesta fiind secretul bărbatilor, spre a-si pune la loc oasele frânte de iscoadele cu privirea piezisă.
Vin lupii, mamă
Vin lupii, mamă, le respir în bot si hămesiti cum vin, mă vor de tot. nu trup de aer, ci de carne vie pe care se vor bate s-o sfâsie. atâta liniste era, doar gându-mi
surlă, iar lupii asmutiti i-aud cum urlă. o frunză pripăsită sub o rază soptea la lună: codrul te veghează. si m-am rugat pădurii să mă tină la sânul ei de lapte
si lumină. când visul alb porni să se prelingă, porni cu el si cerul să prea ningă. vin lupii, mamă, le respir în bot si hămesiti cum vin, mă vor de tot. de nu-mi voi duce pân’la
capăt gândul, e semn că mi-a venit si mie rândul. cu ochii-ntredeschisi mai dau o raită prin luminis adulmecat de haită. cândva, acolo, va doini florarul si stele se vor tot roti cu carul.
S-au întors copiii ca părinti
Ca dintr-un tunel al timpului, ca dintr-o răpire de zile mari si de ani fără număr, ca dintr-un rece si subteran război ce părea să nu mai iasă la suprafată
S-a întors un întreg popor înfăsurat în bărbi care mai de care mai ninse
Ele povestesc celor de-o schioapă cum era pe vremea cu poezii învătate pe dinafară si al căror rost astăzi nu pare mai clar, cu animălute ca în filmele de groază ale lui Spielberg
Mai confundă si ele jucăriile de plus, macaraua cu girafa si leul britanic de la curtea regală cu pisica siameză din programul de circ al unei trupe vestite
Pe tărâmurile acelea, bărbile au crescut cât în sapte ani pe pământ, fără să se deconspire că apartin unui întreg popor de viitori si cumsecade părinti. Geneză
În genunchi, adun litere pe care, aseară, copilul le-a risipit pe covor; în genunchi le adun, ca la o nouă facere-a lumii!
Când va fi, cum va fi oare să înceapă, de unde cuvântul testat pentru zbor care să miste păsările si vântul, mâinile de pe roata olarului, arc, viitură si pod, inima celui îndrăgostit si ploile aducătoare de rod?...
Ci iată-ne, el în genunchi, multumind pentru cele ce are, cu noimă si rost - eu, în picioare si schivnic, o sentinelă care stie că nu se mănâncă în post.
Modul meu de-a nu fi
Ies din mine ca dintr-un ins pe care l-am cunoscut foarte putin. acum când mă găsesc la distantă, privindu-l de sus, îmi pare transfigurat de ultravioletele cu care a încheiat pactul de coalintare. ele îl mângâie pe crestet si cântă la havaiană. el le duce garoafe infrarosii, compatibile, apoi dă fuga la mânăssstire.
acolo află lucruri spectaculoase. după care se filmează căderea. alunecă, se rostogoleste, se ridică, din nou se împiedică de gânduri si viziuni. aleargă surescitat în jurul său ca într-o cursă de urmărire. când se prinde, e prea târziu.
de n-ar fi noapte, de n-ar fi straniu, de n-ar începe să plouă, as mai stărui pe afară aidoma stăpânului care vorbeste cu câinele.
luna se striveste de geam după ce ultimul condamnat retează cu clestele sârma ghimpată din lagărul somnului. modul meu neobisnuit de-a intra în pielea aceluia. modul meu de-a nu fi.
Tu care trăiesti cu mine de gât
Tu care trăiesti cu mine de gât spune-mi ce esti: gâde sau înger? după o lungă listă de revendicări si de plângeri, dată pentru o vreme uitării, se redeschide dosarul pe care zgârie gheara întrebării.
râde un ochi, celălalt plânge. mai mult de-atât, un al treilea, pe care si tu îl descosi din înalt si-l citesti, clipeste ca pentru mine: dar tu, spune-mi, ce esti?
Nelalocul
Nu mi-l pot găsi si pace, dar îl caut la vecin printre pâini si poloboace, printre cănile cu vin
Mi-au citit din cărti străine, m-au întretinut cu sfatul, dar sării apoi, vezi bine, că nu îmi priise statul
Ba îngust, ba într-o parte, ba soldâu ori aplecat, procedai chiar ca la carte, multumind când am plecat
Mă tot port pe căi sucite, doar mă va călca norocul, sufăr ca de stări icnite si m-apasă nelalocul.
Soldatul fără gât
Asa s-a născut, au strigat noii barbari. din răsputeri au strigat, nedând crezare camarazilor săi. în uniformele de atunci, defilând, ca ridicare în grad, gulerul vestonului îi caută gâtul si azi.
Muntele care iubea luna la oră de vârf
Atunci când se amestecă între ele culorile fără vrajbă sau răzbunare. când muzica sferelor coboară pe serpentine de bal, iar boncăluitul îsi savurează prada din cât mai aproape;
atunci când pendula nu îsi mai leagănă clipa printre fiinte si lucruri; când totul îngheată în copca celei mai sălbatice dintre felinele locului;
atunci când si când si iar, despre muntele care iubea luna la ora de vârf aduc mărturie din fluierul care se bucură, din buciumul care se tânguie pentru că s-a-ntâmplat să nu prindă minunea,
într-atât de real-ireal se amestecă între ele culorile, fără vrajbă sau răzbunare.
Ura si la gară!
Când au călcat cu cizma încolonati pe stradă, tânjind spre înăuntru, egal si spre afară, zelosi din alte sfere cum pasărea de pradă ne-au căpusat ecoul cu Ura si la gară!
Plecau flăcăi la oaste abandonând culesul în fiecare toamnă cu sacii strânsi la moară, iar fetele, pierdute, îsi conduceau alesul fie ce-o fi zicându-si, deci: Ura si la gară!
Si ne-am desprins de-atâtea, trecute pe hârtie, de leagăn si de cântec, apoi de dor si tară, iar azi un fluier straniu ne suieră si-mbie că ni-e valiza gata, hai Ura si la gară!
Ce sansă că sunt trenuri, ce sansă că sunt sine, ce sansă că mai suntem însiruiti pe scară, iar dacă sunt si lacrimi – rămâneti toti cu bine, eternizând alaiuri cu Ura si la gară!...
Însemnare asupra zilei mele de nastere
Ziua de nastere a omului n-o cunostea nici cocorul, nici barza. păsările cerului se-mpăunau în zadar -
nu deslusisem niciun gângurit, niciun cântat
Ceva mai apoi, cât durează minunea venirii pe lume a omului, mi-a fost dat să aud si cucul, solo pe cracă, si cocosul pe gard, larg desfăcându-si aripile
Cineva din vecini căzuse-n război, dar cucurigul acela, suferind si el de orbul găinilor, boală ereditară, citise strâmb mersul istoriei. Pâinea, număr de circ Pentru cât prisoseste, face parte din dresura aleasă - ce vesel oras de jos până sus; cu toată cântarea, plouă câineste, iar ploaia e deasă.
De câte ori te-am implorat Nu te mai preta la găinării cu insomniile mele, cuibar de gutui din care nici toamna cu dintii ei strepeziti nu mai muscă de mult
Amintirile strânse în grabă asteaptă cu genunchii la gură pe o plajă care a dispărut de pe hărti, doar-doar se va lăti pământul un pic. Teama de fericire
…Si după aceea? Ei bine, ce-mi mai rămâne după aceea, încotro să mă duc, pe unde s-o iau, pe care potecă a nimănui, când ghimpele din talpa drumetului care se clatină (spre fericire, descult) e ac de cojocul piciorului rătăcind în desert?
Dacă nimic nu se clinteste în bătaia cuvântului
Cu vântul care umflă pânzele poti străbate oceane, dar nu te-nscrii la cuvânt. Dacă nimic nu se clinteste în bătaia cuvântului, rămâne bătaia între cei rupti de somn în urma noptilor albe. Cuvântul, prin sine, se rostogoleste ca bulgărul de lumină mult mai încolo, fie ce-o fi si ce este. În cap de listă.
Esti raiul meu trecut prin iad, minune
Musc zdravăn din mărul care a provocat un război, musc din toate merele care provoacă războaie, se va asterne pacea între noi si vom dansa, ca doi actori, în ploaie
Se vor retrage trupele terestre, doar cele rock vor bubui pe scenă, acesta-i armistitiul din ferestre al ghimpilor ce se înfig în venă
Vor etala de-acolo ce-am apărat cu sânge, câtă iubire urcă, uitarea cât coboară, ca să ajung la tine, când ziua se răsfrânge, dau calul meu si saua, dă-mi cuvenita scară
Ce replică amară si straniu mestesug: sunt mutul trei-păzeste plimbat ca la călus, pelinul ce lucrează de zor pe betesug mai verde-i decât Eva pe-o canapea de plus
Esti raiul meu trecut prin iad, minune, acolo unde schija dă nemilos în floare, pe unde umblă vorba că soarele apune, iar cel chemat la dreapta îl vede cum răsare.
Eu cred că tu ai fost, nu luna
Luna, din cer, s-ar strivi de geam ca o căpsună zaharisită. Jucăriile unei copilării înecate în praful secolului trecut s-ar scutura in corpore într-acolo. Tomul de poezii-murătură al îndrăgitului meu cântăret dintr-o capitală istorică s-ar aseza si el cuminte la rând, cu o sansă în plus – poate că.
Nu strică, la vremurile astea, putină dulceată, măcar în galosi.
Ar fi o premieră să-ti spargi capul cu mine ca să mă înveti până la disperare lectia aspră a unei iubiri anonime, dreasă cu pana înmuiată într-o căpsună fără noroc. Si totusi, se-nvârte. Eu cred că tu ai fost, nu luna.
O viată invers
La câte lucruri se întâmplă pe dos, de nu mai întelege omul nimic, o viată pe invers - de la bătrânete la tinerete – ar fi ca o reglare de conturi.
Cal cu aripi
Monologul mi-l întoarce vântul, sufleorul motăind îsi intră-n rol, un bob de rouă căutam, cuvântul, cum bobul de cafea din nechezol
Sălbatic suflă si mă ia pe sus, mă ajustez atât cât pot, în pripă, semnu-ntrebării, cum e el, adus, mă-nhată preventiv de o aripă
Ea mi-a crescut la inventar ca piesă si ca mijloc mobil strunit de duh, răspuns taxat la orisice adresă, grenadă explozivă în văzduh.
Declic de imagine
Am zărit ramele goale si mi-am zis că nu văd ce văd. ramele goale, cu busuioc si stergar. doar semnul crucii părea că pluteste prin cameră. am cutezat să alerg până am simtit jăratic sub tălpi.
s-a aprins casa, am strigat. o lebădă albă a părut în fereastră si s-a luminat cuminte de ziuă.
tatăl meu si mama mea între fire de busuioc si stergar. asa cum el obisnuia să-si poarte nodul de la cravată, cât pumnul. asa cum ei îi plăceau culorile închise. parfumul de epocă la locul lui, ca atunci. si eu, care zărisem ramele goale si mi-am zis că nu văd ce văd.
În podul palmei ghiciti-mi
Tot mai rar în apele mele mă trezesc pe patru picioare, între cearsafuri care încep să tiuie la atingerea corpurilor străine; sufăr de un disconfort fată de care medicii se abtin, se miscă pământul cu soarele, de parcă n-ar fi existat niciun Big Bang, mă aruncă pe unde vrea si pe unde nu vrea, mă joacă la linie, mă joacă la mart. Voi cei de colo, în aruncatele zaruri ghiciti-mi.
Livezi de ouă rosii, si galbene, si verzi
Livezile-cuibare si-au terminat vopsitul. în spatiul lor hipnotic aproape că te pierzi. o altă înviere, încondeiata toamnă – livezi de ouă rosii, si galbene, si verzi. atâta doar urmează: întâi, te reculege. apoi, când cotcodacul livezilor străpunge, nu-i loc de îndoială. te-naltă si culege.
Când strigătul devine soaptă
E semn că zgomotul încetează si că furtuna bate-n retragere, că-n sala de asteptare a gării din acel nestiut oras de provincie („nu mai avem decât fără loc, preferati?”), peretii s-au cojit între timp - si ce i-am mai proptit cu umerii nostri de dascăli în trecere…
Te pot îmbrătisa doar printre pleoapele amortite fără să te mai alerg dintr-un colt al amintirii în altul; se înregistrează cu o cameră ascunsă de partea cealaltă a peretilor, peliculă retro în care nu mai contează firescul cuvintelor de atunci, cât magia lor de acum. Viziune
Nu de moarte mă cutremur, nici de vesnicia ei, ci de pragul pân’ acolo părăsit de dumnezei…
Fluturele de pe umărul meu
Nu stiu când l-a luat somnul, vorbeam de unul singur (cum ar veni, cu el), nu i-am mai simtit aripile zbătându-se aidoma unor vâsle usoare traversând Marea Nelinistii – răspunsul său la fiecare din întrebările mele
Până aici au reverberat spusele-mi: ai obosit si tu, fluture, ai obosit, greutatea luminii n-o mai suportă nici umărul; a fost o vreme când, împreună, apăram trecătorile cu trupurile noastre de ceară arzând…
Citind în farfurie Cercuri de cărbune si flori de mină pe zidul mortii, lingura de argint, amprentele tale si degetele cu care mă-nchin, surpându-le.
Râu de câmpie
N-a fost să vii tropăind cu ostile tale de păduri si pietris, să iei cu asalt păpădiile, să nască gravidele pe furis prin poduri, în paie, să se usuce viile pe picioare, un stergar să se spânzure-n baie
Melcii, pe prund, să-si retragă, înjugati, coarnele, să-nvete ce vasăzică asediu, să-si lase casa la frati si, cine stie, vreun sediu pentru viitorul comandament, în rest nicio lacrimă de strivit sentiment
E schimbarea ta la chip, în câmpie, intrus, din alt veac, valuri cărunte pe sub sălcii pletoase îmbiind la cerdac, suspinând si atât, numai piatra de pe sufletul meu e o piatră de munte; nu vezi? Dau ocol metafizic livezilor mele nevăzute, nemulse, neverzi. Amintirea zilei de mâine
Mă acoperisem cu o pătură de pâclă albastră, ca să nu semene cu pâcla de pe pământ. Niciun lucru-n cădere nu mi-a făcut frizura de tânăr.
A fost o minune – unica, ireversibila – să pescuiesc pentru a doua oară în aceeasi deltă a visului.
Lectie de copac bătrân
Cum nu mai am pe nimeni si nimic, doar către el privirea mi-o ridic. „ti-oi fi gresit, te-oi fi lăsat si eu, nu m-ai avut la bine si la greu. parcă, odată, când
a plâns pădurea, am aruncat cu mâna mea securea. apoi, înfăsurat pe inelar, mi-a înverzit mândrete de lăstar. si nu mai stiu ce pasăre în zbor a sfâsiat perdeaua unui nor. plecam de-acasă si veneam acasă ca-ntre ai mei, azi golul mă apasă. privirea mi-o ridic,
deci spune-mi drept pe cine, cum si când să mai astept”. nu m-a lăsat de-atâtea să-l descos, l-am auzit: „priveste si în jos!”
Calul troian
Copil, călărind si eu dealul satului, dădeam pinteni la sanie. Nu se alesese lumânarea colacului de grâul cel alb pe care ea, moara de vânt, mi-l presăra pe sub frunte
Strachină-ntoarsă, acelasi troian în acelasi loc nechezând iarnă de iarnă, după legi stiute de el, mânca pământul să m-ajungă din urmă
Spic de ninsoare si grâu, frângeam din aceeasi azimă câmpia si dealul, dădeam pinteni la sanie până jos, unde alti mânji îsi asteptau călăretii
Apoi toate s-au dus de unde veniseră - calul troian si-a risipit coastele, un clopotar stirb ce mai molfăie la intrarea lui triumfală, satul a intrat si el în pământ.
Si totusi, pe rând, ceva ne adoarme
Am biruit până sub ochiul cel mare deschis, cu o frătie de arme numai sărut, unde si cocosii de munte veghează, si totusi, pe rând, la atâta frătie de arme, iubito - pe rând, ceva ne adoarme.
Zatul iubirii
Si acum, să căutăm în nisip lesurile zburătoarelor care ar fi trebuit să supravietuiască noptii de dragoste, cea mai scurtă din toate;
zorii se-arată, empatiile noastre de tus alertează ultimul albatros.
La o pisică albă, zece pisici negre
Doamne, cât de mult s-a dilatat noaptea, ca un balon subversiv traversează câmpia de sud, mi-e si teamă să spun ce gândesc.
Uterul ei de femeie în chinuri alertează maternitătile, nu se stie unde si când va fi debarcată, iar în sectiile speciale de primire tătici nu mai e loc nici de-un vis pe genunchi.
Doamne, cât de mult s-a dilatat noaptea, asa să fi fost si înainte de nasterea mea, petrecută în lumină solară ?... La o pisică albă, zece pisici negre: se-ntunecă prea devreme si prea târziu se crapă de ziuă. Mi-e si teamă să spun ce gândesc.
Duceti-vă, troiene!
Duceti-vă, troiene, m-ati înăltat pe fals la grinda ce-o atinge doar tâmpla unui zeu! Eu care mă pierdusem în toamnă la un vals, mă regăsesc în iarnă călcând spre Dumnezeu
Ce-mi e de ieri pe astăzi, ce-mi e de azi pe mâine, balon umflat cu aer si întepat de prunc în joaca lui, eternă, întinsul unt pe pâine, pe care-ntotdeauna celui de jos l-arunc
Descopăr într-o doară că ninge si în sus, că nu stiu cine trage de noi pân’ la tavan. Adorm pe fusul babei si iată, pe alt fus, al visului ce toarce, fac ochii mari în van
În giulgiul de pe câmpuri ne va-ngropa ninsoarea (ce stranii anotimpuri cu dus-întors, pe scări!), ne vor călca pe oase si tărmul ros, si marea, cântând din reci armonici, suflând din depărtări
Duceti-vă, troiene, m-ati înăltat pe fals la grinda ce-o atinge doar tâmpla unui zeu! Eu care mă pierdusem în toamnă la un vals, mă regăsesc în iarnă călcând spre Dumnezeu.
(04. 07. 2013 – 01. 05. 2014)
Volume lirice de acelasi autor:
* Fiul soarelui, Editura Scrisul Românesc, Craiova, 1975 * Mai mult de cât cuprinde ochiul, Editura Scrisul Românesc, Craiova, 1988 * Iulie Patru, Ediura Aius, Craiova, 1998 * Van Gogh, poetul, Editura Aius, Craiova, 2010 * Dacă ar fi să exist, Editura Scrisul Românesc, Craiova, 2011 * Patru mâini si o aripă, Editura Autograf MJM, Craiova, 2011 * Păcatele după Newton, Editura Autograf MJM, Craiova, 2012 * Insomniile unui tratat de pace, Editura Aius, Craiova, 2012 * Nesomnul păsării din Rai, Editura Aius, Craiova, 2012
Virgil Dumitrescu este membru al Uniunii Scriitorilor din România
„(…) o parafă de legalizare notarială, situându-l pe Virgil Dumitrescu dincolo de contingentul local al creatorilor, chiar si al celor zisi de zile mari. Ole!” Marian Barbu „(…) sentimentul ludicului, ironia, umorul si sarcasmul se împletesc fericit în structuri lirice de o surprinzătoare inventivitate verbală”. Nicolae-Petre Vrânceanu „Timpul, perseverenta, interogatiile lăuntrice si lecturile neîntrerupte i-au dat puterea să întruchipeze din cuvânt o lume poetică mai mult decât convingătoare si deosebit de incitantă”. C. Voinescu „ …o constiintă artistică matură, posedând o tehnică impecabilă de a construi miracole si o putere de plasticizare din ce în ce mai rar întâlnită la creatorii din ziua de azi”. Constantin Preda „Virgil Dumitrescu scrie o poezie a evanescentei, a scintilatiilor, construind pentru a risipi, fugind de retorică pentru a nu dogmatiza”. Paul Aretzu „ …este un poet special, din speta celor dispusi să îsi arunce în joc fiinta întreagă, tocmai atunci când te astepti mai putin, si cu care nu poti să nu empatizezi”. Mihai Ene „Chiar si prin volutele unui joc stilistic din care nu lipseste cochetăria cu ofertele modernistilor saptezecisti, Virgil Dumitrescu rămâne indisolubil plasat în albia atât de promitătoare la timpul său a expresionismului autohton de extractie blagiană, dar revalidat în contextul redeschiderii sincrone a liricii noastre post-proletculte”. George Popescu „Poet reflexiv, preferând meditatia si rememorarea confesivă, Virgil Dumitrescu este, indubitabil, un nume de referintă al liricii românesti actuale”.
|
Ion Deaconescu 6/18/2014 |
Contact: |
|
|