Cristian Orosanu despre Kamerata Kronstadt
De-a lungul ultimului an - de la 2013 la prima jumătate a lui 2014 - au urmărit din informatiile primite activitatea formatiei Kamerata Kronstadt. Cum mi se pare firesc ca istoria acestei formatii să continue, la fel de necesar este să “prindem”, din primul al existentei sale, idei ordonatoare, principii ale pornirii în viată, începând cu locul de nastere, Brasovul informatii ce ar putea fi denumite documentrări premonografice. Cristian Orosanu, ca initiator, am dorinta să aflu cum si de unde s-a pornit. Care a fost ideea dintâi ?
Am pornit de la două elemente convingătoare: entuziasmul unor muzicieni brasoveni si deschiderea noii săli de concert Patria, în toamna anului trecut. Chiar dacă majoritatea participantilor au o vârstă sub 30 de ani, nu am intentia de a crea o alta “orchestră de tineret”, pe lânga nenumăratele formatii de acest gen care apar în lumea muzicală clasica. Initiativa apartine nu doar mie, ci si unui numar considerabil de colegi care doreau să mă vadă la pupitrul unei astfel de formatii camerale la Brasov.
Există un mod de a elabora repertoriui, de a construi programele? Baza proiectului vine de la crearea unui eveniment ce se deosebeste de celelalte manifestări ale stagiunii musicale?
Desigur, fiintarea unei orchestre de cameră cu stagiune permanentă, completează viata muzicală brasoveană cu un repertoriu specific. Pe lânga Filarmonica Brasov si Opera Brasov, Kamerata Kronstadt îsi croieste un drum original, particular, mai ales prin alegerea acestui repertoriu.
De unde vin membri formatiei, câti sunt, care este conditia colaborării sub acest titlu?
Majoritatea muzicienilor provin din Filarmonicăssi de la Operă. Înca nu este o formatie fixă, unii vin, altii pleacă, probabil că va dura o vreme pâna se va stabiliza. Criteriul principal este entuziasmul si dorinta de a face muzica la un nivel cât mai înalt. Cel putin deocamdată nu există un stimulent financiar important.
Au existat modele stilistice, ideatice organizatorice de la care s-apornit arhitectura Kameratei Kronstadt?
Da, am urmat modelul formatiilor asociative din Europa de vest, cum ar fi Orchestre Lamoureux, pe care eu am dirijat-o cu mare plăcere. Aceste formatii au o traditie îndelungată în Europa si reunesc muzicieni din diverse orchestre, care doresc să seîntâlnească, să colaboreze si în afara “serviciului” de la operă sau filarmonică.
Câte concerte au fost în primul an, Care a fost cel mai izbutit?
Din ianuarie si păna în iunie am avut un număr de 6 concerte, unul mai reusit decât altul! Ne bucurăm deja de un public numeros si entuziast.
În afara dirijorului Cristian Orosanu, au mai fost solicitati si alti sefi de orchestră?
Concertul de Paste din luna aprilie a fost dirijat de Stefan Schlandt, în rest toate concertele s-au desfăsurat sub bagheta mea. Situatia financiară nu ne permite deocamdată dirijori invitati, pe lângă solistii de valoare pe care-i prezentăm publicului brasovean. Eu pot lucra gratis, dar nu pot impune nimănui acest lucru.
Sunt interesat de impresarierea si recrutarea solistilor, deoareceaam remarcat destul de multe nume de seamă
Solistii sunt colegi si prieteni cu care am avut ocazia să colaborez pănă acum de-a lungul carierei si pe care-i apreciez în mod deosebit.
La modul unei sincerităti posibile, a fost o stagiune de succes? Merită efortul ?
Atitudinea muzicianului care vine sa cânte de plăcere e rară, si cred ca ea reflectă în primul rănd satisfactia succesului!
|
Grigore Constantinescu 6/5/2014 |
Contact: |
|
|