Muzica din postul mare
Fizicianul David Bohm (1917-1992), unul din promotorii teoriei cuantice, spune că, în ultimă instantă, universul material se reduce la vibratii de diferite frecvente. Poate că asa este. Trăim într-un univers vibratoriu si , trupeste, suntem si noi, oamenii, vibratii. Cum se organizează aceste vibratii în stihiile ( pământ, apă, aer, foc) din care este alcătuită lumea este o taină care tine, nu de o presupusă inteligentă a materiei, ci de Dumnezeul cel Viu, a Cărui iubire le face pe toate să vibreze din nimic si le tine pe toate.
Dacă tot asa o fi si în creatia nevăzută, nematerială, nu stim, si este bine să nu ne dăm nici măcar cu presupusul rătăcindu-ne în si mărturisind tot felul de vorbiri desarte, la modă de vreo două mii de ani: " O, Timotei, păzeste comoara ce ti s-a încredintat, depărtându-te de vorbirile desarte si lumesti si de împotrivirile stiintei mincinoase,/Pe care unii, mărturisind-o, au rătăcit de la credintă; (I Timotei 6, 20-21)
Artele sunt modalităti prin care omul crează, imitându-L pe Creator. Artele omenesti crează esteticul, chiar dacă în limbajul curent îi spunem frumos. Frumosul este numai dumenzeisc si dăruieste curătie, lumină si viată. Esteticul omenesc ( ca si artele care-l produc) tinde fie spre frumosul dumnezeiesc, fie spre esteticul ... urâtului care oferă murdărie, întuneric (eventual clar-obscur) si moarte.
Si sufletul nostru este o cretie nevăzută, nematerială. Ȋl primim în dar curat si trebuie să-l prezentăm la sfârsit cât mai curat posibil. Suntem vii prin sufletul nostru si prin el trăim în relatie cu Dumnezeu, izvorul vietii, cu aproapele nostru , si cu noi însine. Deoarece ne aflăm în stare căzută, nu putem evita murdărirea sufletului de-a lungul vietii. Prin botezul crestin am primit în sufletul nostru un agent de curătire, duhul sau lumina botezului. Acesta trebuie activat permanent pentru a înlătura depunerea si îngrosarea stratului de ... calciu, produs al gresalelor/ păcatelor noastre, mari si mici. Fără această mentenantă, sufletul se poate colmata, poate ajunge în starea de nesimtire împietrită, relatiile cu Dumnezeu, cu aproapele si cu noi însine/însene aflându-se într-un haos total. Părem vii dar , în realitate, suntem morti care respiră, umblă pe picioare, dau din mâini, mănâncă, beau, muncesc, fac dragoste, fac copii etc.
Biserica oferă service-ul permanent pentru repararea, curătirea si repunerea în functiune a sufletelor, toată această activitate constituind o psihoterapie, psihoterapia crestin-ortodoxă. Ȋn Biserică sunt si zile speciale, de intensă psihoterapie, un fel de inspectie tehnică periodică. Asa sunt posturile, iar Postul Mare ( măcar acesta) ar trebui să fie constientizat ca o inspectie tehnică suflească obligatorie.
Strunirea si tăierea poftelor viscerelor nu este suficientă pentru a intra în ambianta spirituală a Postului Mare. Posteste văzul, posteste auzul, posteste limba, posteste gândul, postesc faptele, adică, pe cât este cu putintă, sunt cenzurate informatiile , pornirile, lăsând să impresioneze sufletul numai pe acelea care activează si ajută agentul nostru de curătire.
Dacă ar fi să comparăm sufletul cu ceva material, cea mai potrivită ar fi o mare, mai adâncă decât...Groapa Marianelor. Calcarul de care vorbeam mai sus, întâi tulbură această mare după care se depunde în adâncul la care numai cu ajutorul lui Dumnezeu se poate ajunge. Ca orice mare, sufletul se agită, vibrează la impulsurile exterioare sau interioare. Muzica, arta combinarii sunetelor, este cea care ne influentează, ne impresionează permanent. Suntem înconjurati ( adesea agresati) de muzică. Si tipatul unui copil si zgomotul regulat, produs de un concasor, sunt tot un fel de muzică.
Ȋn Biserica lui Hristos ( crestin-ortodoxă), teologia, ortodoxia si ortopraxia, se predau, se însusesc si se inserează existential în viata de zi cu zi, prin vorbit, prin citit, prin ascultat si foarte mult prin cântat cu vocea. Singurele instrumente muzicale ( de percutie) folosite sunt toaca si clopotul.
Ca să trăim Postul Mare si să ne fie de folos sufletesc si trupesc, printre altele, ar trebui să ne împărtăsim cât mai des si din muzica bisericească.
Există genuri de muzică plăcute, care agită superficial apele sufletului: o muzică usoară, de petrecere etc.; altele crează adevărate futuni, un haos ( cum ar fi rock-ul greu), cu valuri mari, o agitatie care rămâne la suprafată dar produce calciu...
Pentru a trece de la muzica profană la muzica bisericească specifică Postului Mare, e nevoie de un oarecare efort, chiar si pentru persoanele familiarizate cât de cât cu slujbele Bisericii, darămite pentru cei/cele care nu dau pe la biserică decât la ocazii.
Se poate face următorul test/exercitiu, ascultând urmatoarele piese muzicale profane care, sigur, nu vor displace:
http://www.youtube.com/watch?v=CpJO1PVGA7c http://www.youtube.com/watch?v=zpc5VPHA-Hw http://www.youtube.com/watch?v=kLYgzRrcGyA http://www.youtube.com/watch?v=tnN56HbFBsE
Tristete, dor, melancolie, dragoste, vise, iluzii ... Pe ici , pe colo , ochii se umezesc de lacrimi. Toate normale, omenesti. Această muzică face să vibreze marea sufletului la adâncimi nu prea mari. Momentan poate limpezi putin apa.
Un preot spunea , pe bună dreptate, că Biserica nu lucrează cu vise, iluzii, terapii motivationale etc. Biserica ne pune cu picioarele pe pământ, ne (re) aduce în realitatea adevărată. Ne pune la treabă să facem curtenie în sufletul nostru, dând loc frumosului dumnezeiesc. Ȋl vom ( re) descoperi în muzica ce urmează. Ȋnainte de a trece de la muzica profană ( si care, poate, ne-a impresionat până la lacrimi) ar trebui o pauza ... umplută cu câteva rugăciuni, din care să nu lipsească rugaciunea Sf.Efrem Sirul, " Doamne, si stăpânul vietii mele...".
http://www.youtube.com/watch?v=JyX5sAG1Q0E http://www.youtube.com/watch?v=JlJFd685Efk http://www.youtube.com/watch?v=Q_0gg4m9XQs http://www.youtube.com/watch?v=zo9rBwmMn1Q http://www.youtube.com/watch?v=-X4SEpKJkP0
Dacă această muzică ( sunt doar câteva nestemate din comoara Bisercii) ne-a emotionat până la lacrimi, acestea sunt lacrimi prin care ne plângem gresalele/păcatele. Ȋnseamnă că ne-a învrednicit Dumnezeu să gustăm dintr- un alt botez curătitor, botezul lacrimilor. Se întâmplă adesea.
După ce ne-am curătit prin Postul Mare, cu tot ce oferă, ne putem întoarce la muzica profană pentru a verifica ce mai poate accepta sufletul nostru din aceasta.
Somerville, MA 12.03.2014 Sf.Cuv.Teofan Mărturisitorul; Sf.Ier.Grigorie Dialogul, episcopul Romei; Sf.Cuv.Simeon Noul Teolog.
|
Nicusor Gliga 3/12/2014 |
Contact: |
|
|